Kendiniz ve aileniz için yeni yıl kararlarını almanıza yardımcı olacak ipuçları

Yeni yıla sayılı günler kaldı. Kendiniz için yeni kararlar almak için uygun bir zaman. Yılın son günlerinde alınan en yaygın kararlar kilo vermek, sağlıklı beslenmek, düzenli egzersiz yapmak ve paradan tasarruf ile ilgili. Peki, Kendinize verdiğiniz sözleri yeni yılda nasıl yerine getirebilirsiniz? İşte Kendiniz ve aileniz için yeni yıl kararlarını almanıza ve uygulamanıza yardımcı olacak ipuçları...

20 Aralık 2019, Cuma 17:34 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU

Yeni yıl ile birlikte hayatımızı baştan değiştireceğimize dair kendimize sözler veririz. Yaşadığımız olumsuzlukları geride bırakacağımıza, ideal yaşamın gerektirdiklerini yapmaya kendimizi adapte etmeye çalışırız. Bu yüzden her yılın bu zamanında gelecek yıl planları yapmaya başlarız. Yeni yıl kararları üzerinde yapılan çalışmalar yılın bu zamanında insanların yüzde 93'ünün yeni kararlar aldığını, ancak yüzde 45'inin kararlarını şubat ayına kadar gerçekleştirmediğini buldu. Bilim bunun nedenini ise irade ve öz kontrol eksikliği olarak açıklıyor. 

Peki, yeni yıl kararlarını gerçekleştirmek için iradenizi nasıl ortaya koyabilirsiniz? Kendinize verdiğiniz sözleri nasıl yerine getirebilirsiniz? Georgetown Üniversitesi Davranış Bilimleri Üniversitesi'nden Jelena Kecmanovic'in yaptığı davranış bilimine dayanan çalışmada insanların uzun vadeleri hedeflerine nasıl ulaşabileceklerini anlattı. İşte yeni yıl kararlarını gerçekleştirmenizi sağlayacak 7 strateji

1. Değerlerinizi netleştirin ve kabul edin

1. Değerlerinizi netleştirin ve kabul edin

Yeni yılda gerçekleştirmek istediğiniz amacın neden sizin için önemli olduğunu kendinize sorun. Kilo vermek mi istiyorsunuz? Formda olmaya değer mi? Yoksa toplumsal beklentiler ve baskılar mı sizi bu kararı almanızda etkili oldu? Kendi değerlerine göre yönlendirilen insanlar hedeflerine ulaşmada daha iyidir. Seni neyin zorladığını bul ve bu değerlerle tutarlı hedefler seç.

2. Hedeflerinizi ve hayatınızı olumluya çevirin

2. Hedeflerinizi ve hayatınızı olumluya çevirin

Yeni yılda yapmak istediğin şeylere odaklan, yapmadığın şeye değil. Yeni yıl boyunca yapmak istemediğin vazgeçmek istediğin şeyleri 2 günle sınırlandırarak başlayabilirsin. Düşünceleri bastırmakla mücadele etmek çok fazla enerji alır. Bu yüzden hedeflerinizi ve hayatınızı olumluya çevirin. 

3. Kolaylaştırmak için ortamınızı değiştirin

3. Kolaylaştırmak için ortamınızı değiştirin

Araştırma, iradesi yüksek olan kişilerin, ayartmadan kaçınmak için çevrelerini düzenlemede son derece iyi olduklarını gösteriyor. Amacınız para tasarrufu sağlamaksa tüm kredi kartlarını cüzdanınızdan çıkarın. Sağlıklı bir yemek yemek istiyorsanız, çikolataları masanızda tutmayın.

İş arkadaşlarınız düzenli olarak iş yerine şeker getiriyorsa, hedeflerinizde size yardımcı olmalarını isteyin (size katılmak için ilham alabilirler!). Ve yalnızca özel günler için çerezler getirmelerini isteyin.

Destekleyici arkadaşlar ve aile, kararlarınızı uygulama şansınızı önemli ölçüde artırabilir . Benimsemek istediğiniz davranışları uygulayan bir gruba katılmak, iradenizi güçlendirmek için başka bir yoldur, çünkü rol modellere sahip olmak kendi kendinizi kontrol etmenizi sağlar. 

4. 'Eğer öyleyse' stratejileri ile hazırlıklı olun

4. 'Eğer öyleyse' stratejileri ile hazırlıklı olun

Engeller üzerine ne yapılması gerektiğine dair bir dizi plan oluşturun. Bu "eğer öyleyse" planları öz kontrolü ve hedefe ulaşmayı arttırıyor. Geceleyin uyandığınızda şeker veya cips yerine bir elmayı yavaşça ve dikkatlice yiyebilirsiniz. Yorgunsanız ve kaydolduğunuz spor salonuna gitmekten vazgeçtiğinizde spor yapan arkadaşınızı arayın. Böyle örnekleri çoğaltın ki, olası durumları ve şu an ne yapacağınızı net bir şekilde hayal ederek spesifik planlar yapın.

5. Aşamalı bir yaklaşım kullanın

5. Aşamalı bir yaklaşım kullanın

Yeni bir hedefe başlayacaksanız en küçüğünden başlayın. Kolay elde edilebilir başarılara dayanmak motivasyonunuzu artıracak. Mesela, kahvenizde bir kaşık daha az şeker kullanın. Sonunda, tamamen şekerden kurtulabilirsiniz. Çöreklere ilk başta direnmek zor olsa da 10 dakika beklemeyi deneyin. Bunun sonunda, dürtü büyük oranda azalacak. Hayatın bir alanındaki değişimin diğer alanlara yayılma eğiliminde olduğunun farkına varabilirsiniz. Daha uzun mesafelerde bisiklet sürebileceğinizi veya kafein alımınızı daha kolay kontrol edebileceğinizi göreceksiniz.

6. Ödülleri hayal edin ve tadını çıkarın

6. Ödülleri hayal edin ve tadını çıkarın

Bir koşudan ardından vücudunuzda dolaşan endorfini veya yürüyüş yaparken cildinizdeki güneşi hissedin. Tüm duyularınıza dikkat edin: koku, görme, duyma, dokunma ve tat alma.

Ödüllerin görselleştirilmesi, aktivitelere katılma şansınızı arttırır. Başlangıçta hayal etmek veya tecrübe etmek zor olsa da, yeni davranışların olumlu etkileri için kendinize küçük ve anlamlı hediyeler verebilirsiniz. Örneğin, kredi kartı borcunuzu ödedikten sonra ne yapacağınızı ve nasıl hissedeceğinizi hayal edin. 

7. Gerileme sırasında bile kendinize karşı nazik olun

7. Gerileme sırasında bile kendinize karşı nazik olun

Çoğu insan, iradeyi artırmanın yolunun "kendini şekillendirmek" olduğuna inanır. Küçük irade güçlükleri için bile kendilerini sert bir şekilde suçlayan insanlar, uzun vadede hedeflerine ulaşmada daha büyük zorluklar yaşıyor. Bunun yerine şefkatli olmayı deneyin. Gevşeyin ve insan olmanın kusurlu olmak anlamına geldiğini unutmayın. Tatlı yediğinizde umutsuzluğa kapılmayın ve havluyu öyle hemen atmayın. Kendinize özenli ve anlayışlı davranın ve ertesi gün hedefinize geri dönün.

Sıradaki haber yükleniyor...
SIRADAKİ HABER Yalnızlıkta ezber bozuldu! Modern dünyada gençler daha yalnız!