Kış aylarında bağışıklık sistemini güçlendirmenin yolları

Soğuk algınlığı ve nezleye sık yakalanıyorsanız, kış aylarında bağışıklık sisteminizi kuvvetlendirmeye daha fazla dikkat etmelisiniz. Bağışıklık sisteminizin grip veya herhangi bir enfeksiyona karşı dayanıklı olması için yıl boyunca aktif çalışması lazım. Uzman Doktor Mehmet Ali Elmacıoğlu, kış mevsiminde bağışıklık sisteminin nasıl güçlendirileceğini anlattı.

14 Şubat 2020, Cuma 09:11 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Bağışıklık sistemi, vücudunuzun doğal savunma sistemi. Vücudunuzu dışarıdan gelen zararlı uyaranlara veya bedenimizde doğru çalışmayan yapılara karşı korumak için birbirine bağlanan karmaşık bir hücre, doku ve organ ağından oluşuyor.

Bizi hasta etme potansiyeline sahip bakteri, virüs, parazit, mantarlar gibi patojenlerin yanı sıra çevresel kimyasallar, sağlıksız gıdalar da bu grubun içine girebilir. Evlerimizde, ofislerimizde, trafikte, günlük besleme süreçlerimizde ve hatta uykuda bile bu etmenlere maruz kalabiliriz. 

Sağlıklı bir bağışıklık için yapılması gerekenler

Sağlıklı bir bağışıklık sistemi bizi ilk önce zararlı maddelerin vücuda girmesini engelleyen bir bariyer oluşturarak korur. Bağışıklık sistemi olası risklerde beyaz kan hücreleri ile yabancı maddelere saldıran ve tahrip eden birçok kimyasal ve protein üretir. Antijeni bulmaya ve çoğalmadan önce ondan kurtulmaya çalışırlar. Bunu başaramazsa, zararlı maddeler çoğaldıkça onları yok etmek için bağışıklık yanıtları daha da fazla artış gösteriyor.

Bağışıklık sisteminin zayıfladığını gösteren durumlar

Bağışıklık sisteminin zayıfladığını gösteren durumlar

Bağışıklık sistemi milyonlarca farklı antijeni tanıyabilir. Neredeyse hepsini ortadan kaldırmak için gerekenleri üretebilecek altyapıya sahip. Düzgün çalıştığında, bu ayrıntılı savunma sistemi, kanserden soğuk algınlığına kadar değişen sağlık sorunlarına karşı koruma sağlayabilir. Bağışıklık sistemi bu “istilacılara” karşı savaşmaya başladığında, vücudumuzda bir reaksiyon ortaya çıkıyor. Bu reaksiyon bazen halsizlik, ateş gibi enfeksiyon şeklinde bazen de alerji tablosu olarak görülebilir.

Sağlıklı beslenmemek, hareketsiz olmak, yeterince kaliteli uyumamak ve kronik stres altında olmak, zayıf bir bağışıklık sistemine katkıda bulunabilir. Bağışıklık sisteminiz tükendiğinde, bakteri, virüs veya toksinler vücutta hastalığa neden olur.

Bağışıklık sistemini nasıl güçlendirilir?

Bağışıklık sistemini nasıl güçlendirilir?

Bağışıklık sisteminizi güçlendirmek için sağlıklı yaşam alışkanlıklarını benimsemek ve uygulamak bizlere kaliteli ve sağlıklı bir yaşamın kapılarını açabilir. Hareketsiz bir yaşam, masa başı çalışma sizi sadece halsiz hissettirmekle kalmaz, aynı zamanda bağışıklık sisteminde durgunluğa neden olabilir.

Düzenli egzersiz yapan bireylerde kaslardan çıkan olumlu uyarılar ile bağışıklık sistemini güçlü bir hale getiriyor. Egzersiz daha iyi fonksiyon gösteren beyaz kan hücrelerine sahip olmaya yardımcı olur. Ayrıca, egzersiz ile morfinden 30 kat daha güçlü bir ağrı kesici olan ve mutluluk hormonlarından biri olarak adlandırılan endorfin salınımı artıyor.

Bunlar beyni olumlu yönde etkileyen doğal hormonlar. Acıyı hafifletiyor ve rahatlama ve iyi hissetme duygusunu artırıyor.

Egzersiz, stresi daha rahat yönetmenize ve daha iyi uyumanıza yardımcı olabilir, bu da bağışıklık sistemini güçlendiren bir faktör.

Bağırsakların önemli bir rolü var

Bağırsakların önemli bir rolü var

Vücudumuzda bağışıklık sisteminin en aktif olarak bulunduğu yer bağırsaklar. Bağırsaklarımızın içinde yer alan doğumdan itibaren bizimle olan “dost bakterilere” flora adı veriliyor. Ve bu bakterilerin sağlıklı yoğunluğu, bağırsakları yöneten sinir sistemi ile birlikte geniş bir yüzey alanı oluşturarak bağışıklık sisteminin en güçlü yapısını oluşturuyor.

Beslenme yanlışlıkları, gıda duyarlılıkları, sık antibiyotik-ağrı kesici kullanımı, çevresel ve kimyasal zararlı maddeler bağırsak florasında değişime neden olarak bağışıklık sisteminde zayıflamaya neden olabilir.

Bağışıklık sisteminizin iyi çalışması için doğru beslenme gerekli. Sağlıksız gıdalarla beslenme sadece kilo almanıza neden olmaz, aynı zamanda sizi enfeksiyonlara yatkınlaştırabilir. Ayrıca fazla kilolu olmak, bağışıklık sisteminizi de aşağıya çekebilecek birtakım sağlık problemleriyle ilişkilidir.

Bağışıklık sistemi zayıfladığında alkol ve şekerden uzak durmalısınız. Çünkü sağlıksız bakteriler özellikle şeker yoğunluğu fazla olduğunda aktive olurlar.

Renkli meyveler tüketin

Renkli meyveler tüketin

Öte yandan, antioksidan vitaminlerden zengin bir diyet enfeksiyona karşı direnci artırabilir. Koyu renkli gıdaları tüketin: Koyu yeşil, kırmızı, sarı ve turuncu meyvelerin ve sebzelerin antioksidan içerikleri yüksektir. Meyveleri, narenciye, kivi, elmalar, kırmızı üzüm, lahana, soğan, ıspanak, tatlı patates ve renkli havuçlar bağışıklık sisteminizi destekler.

Diğer bağışıklık artırıcı gıdalar arasında antiviral ve antibiyotik özelliklere sahip olabilen taze sarımsak, zencefil, zerdeçal, karabiber, kekik gibi baharatlar ve eski usul tavuk çorbası bulunur.

Araştırmalar, soğuk algınlığı veya grip hastalığına yakalanırsanız, tavuk çorbasının iltihapları hafifletebileceğini ve daha hızlı iyileşmenize yardımcı olabileceğini gösteriyor.

Uyku düzeni önemli

Uyku düzeni önemli

Uyku gece aktif durumda olan onarım ve yenileme sağlayan hormonların yoğun çalıştığı bir dönem. Sağlıklı bir uyku bağışıklık sistemi ve hücre yenilenmesine yardımcı olur.

Uykusuzluk, sadece yorgunluğa neden olmaz, aynı zamanda soğuk algınlığı, grip ve diğer enfeksiyonlar da dahil olmak üzere hastalıklara karşı savunmasız bırakır.

Uzun süreli, kalitesiz uyku da obezite ve diyabet de dahil olmak üzere diğer sağlık problemleri riskini artmasına neden olabilir.

Bedenin, kendi kendini iyileştirme aracı olarak uykuyu kullanır. Yeterince uyunmadığında iyileşme hızı düşer. Antioksidanlar gibi uyku da oksidatif stresi azaltmaya yardımcı olur ve bu da hücrelerin zayıflamasını ve zarar görmesini önler. 

Stres bağışıklık sistemini savunmasız bırakır

Stres bağışıklık sistemini savunmasız bırakır

Vücut sürekli stres altındayken, soğuk algınlığından daha şiddetli hastalıklara kadar savunmasız hale gelebilir. Günlük yaşamda maruz kaldığımız kısa süreli stresler vücudumuzun adaptasyonu için gerekli.

Ancak düşük seviyeli de olsa sürekli stres altında olmak, kortizol ve adrenalin gibi sabit bir stres hormonu üretiminin artmasına ve bağışıklık sisteminin zayıflamasına yol açabiliyor.

Kronik stresin kalp-damar hastalıkları, yaşam kalitesinde bozulma ve mental sağlık açısından riskleri iyi biliniyor.

Kronik stresin gizli yönü bağışıklık sistemindeki beyaz kan hücrelerinin işlevi üzerinde de etkisi yüksek. Bu etki ile romatizmal hastalıklara, kronik ağrı tablolarına ve fibromyalji gibi yaygın sorunlara neden olabiliyor. Yaşam tarzı değişiklikleri, egzersiz, meditasyon gibi yöntemlerle kronik stres kontrol altına alınabilir.

Bağışıklık sistemini zayıflatan diğer unsurlar

Bağışıklık sistemini zayıflatan diğer unsurlar

Bağışıklık sistemini zayıflatan diğer bir dikkat edilmesi unsur da alkol tüketiminin fazla olması. Alkol beyaz kan hücrelerinin işlevini engelleyebilir ve enfeksiyonlara karşı direncinizi azaltabilir. Sigara ve tütün bağımlılığı da dahil olmak üzere keyif verici ilaçların kullanılması, beyaz kan hücreleri üzerinde aynı etkiye sahip ve bağışıklık sisteminizi zayıflatır. Araştırmalar, sosyal iletişimin bireylerin bağışıklık sistemi üzerinde olumlu etkileri olduğunu gösteriyor.

Yakın arkadaşlıklar ve duygusal güçlü destek sistemleri kişilerde güven duygusunun arttığı ve bunun da bağışıklık sitemine katkıda bulunduğu bilinir. Sağlıklı bir sosyal çevresi olan kişilerin bu tür desteklerden yoksun olanlara göre daha sağlıklı olma eğiliminde oldukları gösterildi. Sağlıklı ve düzenli bir cinsel yaşamın da bağışıklık sistemi üzerine yararları olduğu bulundu.

Aaraştırmalara göre; haftada 1-2 kez cinsellik yaşayan bireyler, daha az cinsellik yaşayanlara göre immünoglobulin A (IgA) olarak adlandırılan bir bağışıklık sistemi proteini seviyesinin daha yüksek seviyede olduğu bulundu. Sağlıklı cinsellik ayrıca stresi azaltarak ve uykuyu kalitesini düzenleyerek bağışıklığa da yardımcı olabilir.

Sağlıklı bir bağışıklık için

Sağlıklı bir bağışıklık için

Bağışıklık sistemini düzenlemek için bütünsel bir bakış açısı ve kişiye özel yaklaşım gerek. Her bireyin bağışıklık sistemi yanıtları farklı ve bu nedenle bağışıklık sistemine yönelik düzenlemeler de kişiye özel planlanmalı. Sağlıklı bir diyet ile bağırsak florasının düzenlenmesi, egzersiz ve yeterli uyku ile birlikte iyi sosyal ilişkiler ile bağışıklık sistemini güçlendirmek ve kendimizi hastalıklardan korumak mümkün.

Bütün bu açıklamaların yanı sıra bağışıklık sistemini güçlendirmek için öngörülen yöntemlerden birisi olan medikal ozonterapi kısaca şöyle...

Ozon terapi nedir?

Ozon terapi, 3 oksijen atomundan oluşan şeffaf, renksiz bir gaz olan ozon gazı kullanılarak yapılan bir tedavi yöntemi. Medikal ozon terapi bağışıklık sistemi için, uzman hekimlerce kurallara uygun olarak uygulandığı takdirde, güvenli, pratik, etkili ve diğer birçok tedaviye göre maliyeti daha düşük bir yöntem. Günümüzde sağlıklı kalmak ve sağlıklı yaşlanmak modern insan için en önemli faktör. Yaşam süresinin kaliteli bir şekilde uzaması, daha dinç ve enerjik olmak için yapılması gereken destek tedavilerden biri de medikal ozon tedavisi. 

Kan yolu ile yapılan ozon tedavisi sonrasında:

  • Antioksidan sistemde aktivite artışı (bağışıklık sisteminin güçlenmesi).
  • Metabolizmada hızlanma.
  • Eklem kıkırdak dokusunun rejenerasyonu yenilenmesi.
  • Bedensel enerji artışı.
  • Kas, eklem ve kıkırdak dokusunun ana bileşeni olan kollojen doku yapımının artması.
  • Damar cidarının yenilenmesi.
  • Dokudaki oksijenlenmenin artırılması.
  • Karaciğer rejenerasyonu ve dolayısıyla vücudun kendini yenileme mekanizmasının aktive edilmesi sağlanabilir.

posta.com.tr/ ÖZEL

Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sağlık içerikleri sadece bilgilendirme amaçlıdır, tanı ve tedavi için mutlaka doktorunuza başvurunuz.
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Diş eti hastalıkları ve tedavi yöntemleri