Laktik Asit Fermantasyonu ne demektir ve ondan nasıl kurtulur?

Spor sonrası yaşanan kas ağrılarının suçlusu laktik asit oluşumudur ve birçok kişi için oldukça sıkıntılı bir süreçtir. Peki laktik asit nedir? Laktik asit oluşumu ne demektir? Ondan kurtulmak mümkün olmasa da azaltmak mümkün... İşte her yönüyle laktik asit oluşumu ve spor sonrası kas ağrılarının önüne geçmenin yöntemleri

21 Eylül 2021, Salı 14:18 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Vücut glikozu enerjiye dönüştürdüğünde laktik asit oluşur. 

Laktik asit üretimi, genellikle yüksek yoğunluklu egzersiz sırasında oksijen seviyeleri düşük olduğunda meydana gelir. 

Laktik asit birikmesi egzersiz rutininizi engelleyebilir, bu nedenle neden olduğunu ve nasıl önleneceğini anlamak önemlidir. 

LAKTİK ASİT NEDİR?

LAKTİK ASİT NEDİR?

Laktik asit, kas hücrelerinde ve kırmızı kan hücrelerinde üretilir. Vücut, belirli koşullarda egzersiz sırasında glikoz için karbonhidratları parçaladığında oluşur.

Sporcu koşu Jenna Braddock, "Laktik asit, kas hücrelerinde oksijen yokluğunda ATP enerjisi oluşturan bir enerji sistemi olan glikozun parçalanmasının bir sonucudur" diyor


NEDEN LAKTİK ASİT OLUŞUR?

NEDEN LAKTİK ASİT OLUŞUR?

Yüksek yoğunluklu egzersiz sırasında kaslar vücudun alabileceğinden daha fazla oksijene ihtiyaç duyar ve bu da anaerobik solunum ve laktik asit oluşumuna neden olur. Laktik asit geliştiğinde kişinin kondisyon düzeyine bağlıdır.

Vücudumuzun harika sistemi, laktik asidi geliştiğinde bunu temizlemek üzere harekete geçer, ancak seviyeler hızla yükselmeye başladığında buna ayak uyduramayabilir.


Daha çok yüksek yoğunluklu antrenmanlar sırasında vücut oksijen eksikliği yaşar ve enerji üretebilmek için bu yola başvurur.

LAKTİK ASİT OLUŞUMU PERFORMANSI ETKİLER

LAKTİK ASİT OLUŞUMU PERFORMANSI ETKİLER

Vücutta artan miktarda asit oluştuğunda, kaslar yorulur ve etkili bir şekilde kasılamayabilir. Bazı insanlar egzersiz sırasında kasta yanma hissi fark edebilir.

Koşu Antrenörü Chrissy Carroll, "İlginç bir şekilde, bazı uzmanlar laktat üretiminin, yoğun egzersiz sırasında kasların yorgunluğunu geciktirmesine yardımcı olduğuna inanıyor" diyor. Ayrıca, yaygın inanışın aksine, bir antrenmandan 24-48 saat sonra ortaya çıkan gecikmiş kas ağrısından sorumlu olan şeyin laktik asit birikimi olmadığını belirtiyor.

LAKTİK ASİT OLUŞUMUNU ÖNLEMEK MÜMKÜN MÜ?

LAKTİK ASİT OLUŞUMUNU ÖNLEMEK MÜMKÜN MÜ?

Egzersiz sırasında derin nefes almanın en önemli olumlu etkilerinden biri de laktik asit oluşumunu azaltmasıdır.

  • Spor esnasında düzenli ve derin nefesler almak
  • Egzersiz yoğunluğunu yeniden düzenlemek
  • Aktiviteden sonra dinlenmek
  • Ve spor sonrası hafif antrenmanlarla soğuma

laktik asit oluşumunun önüne geçer.

Laktik asidi temizlemek için kanıtlanmış yöntem, egzersiz sonrası aktif toparlanmaya girmektir. Yoga, yürüyüş, bisiklete binme gibi düşük yoğunluklu hareketler vücuttan laktik asidi temizleyebilir.

LAKTİK ASİT OLUŞUMU NASIL ÖNLENİR?

LAKTİK ASİT OLUŞUMU NASIL ÖNLENİR?

Braddock, "Laktik asitle ilişkili yanma ve yorgunluk hissi geliştirilebilir" diyor. Laktik asit birikimini önlemek için egzersiz hacmini, yoğunluğunu ve süresini kademeli olarak artırmanız gerekiyor.

Ancak uzmanlar laktik asit oluşumunu tamamen önlemek zorunda olmadığınızın da altını çiziyor. Bazı antrenmanların, laktat eşiğinin üzerinde tamamlanan yüksek yoğunluklu aralıkları içermesi normaldir. Bu durumda vücudun toparlanması için zaman vermek gerekecektir.

  • Egzersizin hacmini, yoğunluğunu ve süresini kademeli olarak artırın
  • Dinlenme günlerini ve daha hafif ara eğitim günleri planlayın
  • Yaptığınız sporun çeşidine göre doğru beslenme planı seçin
  • Özel bir beslenme planı geliştirmek için bir spor diyetisyeniyle çalışmayı düşünün



Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Zayıflamak için beyni kandırma yöntemleri