Matematikte engelleri kaldırdı

Öğretmen Pelin Baykan, eğitimde fırsat eşitsizliğini gidermek amacıyla işaret diliyle gerçekleştirdiği derslerle binlerce işitme engelli bireye ulaştı

08 Ocak 2019, Salı 10:18
A A
Matematikte engelleri kaldırdı

Sevim BÜYÜKTAŞ DEMİR

sevim.demir@posta.com.tr

Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından 2014-2017 yılları arasında yapılan sınavlara toplam 7 bin 679 işitme engelli aday katıldı. Yalnızca engelli bireylerin katılabildiği Engelli Kamu Personeli Seçme Sınavı (EKPSS); ortaöğretim, ön lisans ve lisans mezunu engelli bireylerin kamu kurumlarında istihdam edilmelerine yönelik merkezi bir sınav olarak 2014 yılında hayatımıza girdi. Sınav 2 yılda bir düzenleniyor.

İşitme engelli adayların bu sınava daha iyi hazırlanabilmeleri için matematik öğretmeni Pelin Baykan dersler hazırlamaya başladı. Gönüllü olarak Türk işaret dili öğrenen Pelin Baykan, ‘Anlatan Eller’ adı altında bir sosyal girişim başlattı. Baykan, ilk olarak işitme engelli-sağır topluma yönelik eğitimde fırsat eşitsizliğini gidermek amacıyla YouTube üzerinden matematik dersleri vermeye başladı.

Telefonunu kullanarak işaret diliyle videolar çekti. Ardından tek başına onları kurguladı ve yayınlamaya başladı. Pelin Baykan tarafından çekilen 74 video, Şubat 2017 ile Nisan 2018 tarihlerinde yaklaşık 126 bin izlenmeye ulaştı.

FARK YARATTI

Baykan, ‘Anlatan Eller’ sosyal girişimi ile sınıf içi eğitimler de düzenlemeye başladı. Eğitimlerde hem işaret dilini öğretti hem de işitme engellilerin işaret diliyle matematik öğrenmelerine yardımcı oldu. Anlatan Eller, Sabancı Vakfı’nın toplumsal sorunlara çözüm üreten kişilerin öykülerini anlattığı Fark Yaratanlar programı 10’uncu dönem Fark Yaratanları arasına da seçildi. Fark Yaratanlar Programı’na dahil olmayı çok istediğini söyleyen Baykan, “Fark Yaratanlar etiketini taşımak hem yaptığım işi anlamlı kılıyor hem de bir fayda yarattığımı görebiliyorum” dedi.

'MATEMATİK ZOR DEĞİL'

Matematiği anlatırken öğrencilere ‘neden’ini sorgulattığını söyleyen Baykan, “Matematiğin nedenini ve temelini anlattığınızda hiçbir şey zor değil. Bizim eğitim sistemimizdeki en büyük sorun matematiğin ezberletilmesi” dedi.

HEDEF, BÜTÜN ALANLARA AÇILMAK

22 Nisan 2018’de yapılan EKPSS’de matematik eğitimi ile lise düzeyinde bireysel yüzde 56, üniversite düzeyinde ise bireysel yüzde 45’lik bir başarı sağladıklarına dikkat çeken Baykan, “2020’de yapılacak EKPSS’de bütün alanlara açılmak istiyoruz. Sadece matematik ile olabilecek bir şey değil. Bu başarı grafiklerini daha da artırmayı hedefliyoruz. Burada bizimle beraber çalışacak öğretmenlere ihtiyacımız var” diye konuştu.

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;
Sıradaki haber yükleniyor...

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.