Milli lastikle devlere meydan okuyor

Petlas’ı aldığı 2005 yılından bu yana en büyük yatırımı araştırma-geliştirmeye yapan Abdulkadir Özcan Grubu, şirketi 20 kat büyüttü. Savunma sanayinin F4, F16, Milli Helikoper, BMC Kirpi, Cobra gibi pek çok aracında lastikleri kullanılan Petlas, Yerli Oto projesinde de yer almak için çalışmalara başladı

13 Temmuz 2018, Cuma 17:09 Son Güncelleme: 13 Temmuz 2018, Cuma 21:03
A A

Murat GÜLDEREN

Posta Gazetesi Ekonomi Servisi

Türkiye’nin ilk yerli lastik üreticisi Petlas’ı 2005’te satın alan Abdulkadir Özcan Grubu (AKO) o günden bu yana kendi özkaynaklarıyla şirkete tam 3 milyar liralık yatırım yaptı. Cirosunun her yıl yüzde 6’sını araştırma geliştirmeye (Ar-Ge) ayıran grup, yerli teknolojisiyle ürettiği akıllı lastikleriyle dünya markalarına meydan okuyor. Posta’nın sorularını yanıtlayan Petlas Genel Müdürü Yahya Ertem, “Dünya ölçeğinde şirketlerinin Ar-Ge’ye ayırdıkları pay yüzde 1.5-2 arasında. Biz yüzde 6’yı yakaladık. Ciromuz 1.7 milyar liralıya ulaştı. Biz aldığımızda ciro yaklaşık 80 milyon TL civarındaydı” dedi.

 Kırşehir’deki Petlas fabrikasında tam donanımlı Ar-Ge laboratuvarı, lastik test merkezi ve test pisti yer aldığını anlatan Ertem şunları söyledi: “Türkiye’nin ilk Traktör Radyal Lastiği, ilk Run-Flat Lastiği, İlk Tam Çelik İş Makinası Lastiği, Askeri Araç Lastikleri, Tam Çelik Otobüs/Kamyon Lastiklerini dışarıdan teknoloji transferi olmadan, kendi bilgi birikimi ve bu topraklardan yetişmiş akıl ve iş gücüyle üretmeyi başardık.”

KONUŞAN LASTİKLER...

Petlas akıllı lastik uygulamalarını ‘P-Care’ kimliği altında yürüttüklerini söyleyen Yahya Ertem şunları söyledi: “Bu doğrultuda lastiğe yerleştirilen özel sensörler aracılığıyla gerçek zamanlı olarak hız, sıcaklık, basınç, diş derinliği gibi lastik bilgileri alınıyor. Alınan bu bilgilerle ortaya çok çeşitli sonuçlar çıkarılabiliyor. Örneğin bir şantiyede çalışan kamyon filosunda lastik ömür performansı önemlidir ve P-Care ile kullanıcıya bu doğrultuda sonuçlar gönderilebilir. Bu doğrultuda lastiğin çalışma sıcaklık, basınç bilgileri ile aşınma hızı değerlendirilerek kullanıcılara en iyi performansı alacakları uygulama ve ürünler önerilmektedir.”

ORDUNUN TEDARİKÇİSİ

Petlas’ın savunma sanayine yerli lastik teminini başarıyla sürdürdüğüne de vurgu yapan Ertem “Ordumuzun görevdeki savaş uçakları F4 ve F16’lar, Hürkuş eğitim uçağı, yerli helikopter projesi ve Milli muharip uçak projesinde aktif olarak yer alıyoruz. Ordumuzun ve emniyet teşkilatımızın kullandığı BMC Kirpi ve Amazon, Otokar Cobra, FNSS Pars 6x6 gibi birçok araçta zırhlı lastiklerimiz kullanılıyor” dedi.

YERLİ OTOYA YERLİ LASTİK

Yahya Ertem yerli otoya yönelik planlarla ilgili de şu bilgileri verdi: “Yerli otoyu üretecek şirketin kurulmasının ardından, yerli otomobil projesi için Petlas olarak orijinal ekipman tedariki için gerekli görüşmeleri takip etmekteyiz. Bu konuda Türkiye’nin yüzde 100 yerli lastik üreticisi olarak Ar-Ge’sinden üretimine tamamen yerli olarak ürettiğimiz lastiklerimizle projede yer almak için hazırız. Bu doğrultuda elektrikli otomobilin ihtiyacı olan düşük yuvarlanma direncine sahip yüksek performanslı yeni nesil lastik için Ar-Ge çalışmalarımıza hız verdik.

İSTİKRAR GELDİ...

Yeni dönemde istikrar ortamı ile birlikte yatırımların hız kazanacağına dikkat Yahya Ertem, “Hem Türkiye’de hem de dünyada büyüme hedefimiz için bu istikrar ortamı büyük önem taşıyor. Türkiye’nin potansiyeline güveniyoruz. Geleceğe güvenle bakabilmek adına Türkiye’nin öz dinamikleriyle büyümeye devam etmesi için tüm gücümüzle çalışmaya devam edeceğiz. Lastik sektöründe Pazar dünyada her yıl yüzde 4, Türkiye’de ise yüzde 6 büyüyor. Petlas’ın büyüme ortalaması ise yüzde 20’ye yakın. 10 sene içinde 3 kat daha büyümeyi öngörüyoruz. Sektör ortalamasının neredeyse dört katı diyebileceğimiz bir oranla her yıl Türkiye’de binek, hafif ticari, kamyon-otobüs, zirai, tam çelik iş makinesi için segmentlerinde 200’e yakın yeni ürünü piyasaya sürüyoruz” sözlerinde bulundu.

GELECEĞİN TEKNOLOJİSİ

Yahya Ertem’im verdiği bilgiye göre gelecek dönemde elektrikli araçların yaygınlaşmasıyla birlikte düşük enerji kullanımı için lastiklerdeki yuvarlanma direnci ve lastik gürültüsü büyük önem kazanacak. Yeni nesil lastikler de bu ihtiyacı karşılayacak şekilde tasarlanıyor. Ayrıca yeni nesil otomobillerde Run-flat (patlasa da giden) ve self sealing (kendi kendini tamir eden) lastik kullanımı artacak. Ağır tonajlı askeri araçlar için yüksek süratlerde kullanılabilecek düşük ısı üretimli tam çelik lastik üretimleri de devam edecek.


SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

;

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.