Ödemden kurtulmanın 7 yolu

Sonbaharı yaşadığımız şu günlerde yediklerinize dikkat etseniz de kilo veremiyor kendinizi şişmiş mi hissediyosunuz? Mevsim geçişlerine bağlı olarak ödem problemi yaşıyor olabilirsiniz. Peki, ödem neden olur? Ödem atmak için ne yapılmalı? Diyetisyen Tuğçe Kırcılar ödem atmak için yapılması gerekenleri anlattı.

24 Ekim 2019, Perşembe 16:36 Son Güncelleme:
A A
Ödem Nedir?

Ödem Nedir?

Betül Meral SARIİZ /posta.com.tr

Ödem, vücutta damarlardan dokulara sızan aşırı sıvının neden olduğu şişliktir. Normal şartlarda vücudun %60 oranında sudan oluşması gerekir. Vücutta ödem ya da su birikmesi ise vücutta bulunması gereken su oranından bağımsız, farklı bir durumdur. Vücutta şişkinliğe sebep olmaktadır. Özellikle sporcular ve kilo verme dönemindeki kişiler için bu şişkinlik oldukça önem arz etmektedir.

Ödem sebepleri nelerdir?

Ödem sebepleri nelerdir?

Hamilelik ve regl dönemlerinde,

Çok fazla tuzlu ve mineralli beslenmek

Uzun süre hareketsiz ve aynı pozisyonda durmak

Özellikle steroidli ilaçlar başta olmak üzere ilaçların kullanımına bağlı olarak,

Hipotiroidi, romatizma, hipertansiyon böbrek hastalıklarına bağlı olarakt da ödem gelişebilmektedir.

Ayrıca uykusuzluk veya aşırı uyku hali, baş ve mide ağrısı, yorgunluk, huzursuzluk, iştahsızlık veya aşırı iştah gibi pek çok probleme neden olan lodos vücutta su toplanması ve şişkinliğe neden olan bir faktördür.

Ödemi atmanın yolları nelerdir?

Ödemi atmanın yolları nelerdir?

1. Daha çok su içmek

Vücuttaki suyu atmak için su içmek garip görünse de vücut susuz kaldığında su dengesini sağlayabilmek için vücuttaki suyu tutma eğilimi gösterebilmektedir. Günlük olarak yeterli miktarda su içmek genel sağlık, sindirim ve böbrekler açısından da çok önemlidir. Çalışma şartları, sıcaklık, cinsiyete göre değişebilmekle beraber kg başı 30 ml su tüketimi oldukça önemlidir.

2. Elektrolit dengesi

2. Elektrolit dengesi

Elektrolitler sodyum, magnezyum ve potasyum gibi elektrik yüklü minerallerdir. Vücutta su dengesinin sağlanmasında rol alırlar. Elektrolit değerleri çok yüksek ya da çok az olduğu takdirde vücut su tutmaya başlayabilir. Bu sebeple özellikle ağır spor antrenmanı yapan, aşırı su tüketen, aşırı tuzlu beslenen kişilerin elektrolit seviyelerini kontrol ettirip buna göre uzman kontrolünde mineral artışı veya azaltımı yapmaları gerekebilmektedir.

3. Tuz alımını azaltmak

3. Tuz alımını azaltmak

Tuzdan gelen sodyum insan vücudunda en çok bulunan elektrolitlerden bir tanesidir. . Eğer sodyum seviyeleriniz çok yüksek ise vücut ödem tutabilir. Bu sebeple ödemli dönemlerde tuz tüketimi azaltılmalıdır.

4. Magnezyum ve potasyum alımını artırmak

4. Magnezyum ve potasyum alımını artırmak

Önceki maddelerde de belirttiğimiz gibi elektrolitler ödem konusunda vücuda yardımcı olabilecek önemli faktörlerden birisidir.

Özellikle kadınlarda regl dönemi öncesi yeterli su tüketimi ile birlikte magnezyum takviyesi ödemi önemli ölçüde azaltmaktadır. En önemli magnezyum kaynakları; fındık, badem, bitter çikolata, avokado, tam tahıllar ve baklagillerdir.

Potasyum ise, sodyum seviyesini düşürerek ve idrar üretimini artırarak su tutulumunu azaltır.

Potasyum kaynakları; muz, avokado ve domates, kayısı

5. Düzenli egzersiz yapmak

5. Düzenli egzersiz yapmak

Bir saatlik antrenman size ortalama 0,5-2 litre kadar su kaybettirebilir ancak bu durum yaptığınız sporun türüne, ortam sıcaklığına ve kıyafetlerinize bağlı bir şekilde değişebilir. Spor sürecinde dehidrasyona uğramamak için su içmeniz gerekir.

6. Düzenli uyku

6. Düzenli uyku

Uyku üzerinde yapılan araştırmalar uykunun da en az beslenme ve egzersiz kadar önemli olduğunu göstermektedir. Uyku, böbreklerdeki sodyum ve su dengesinin sağlanmasına yardımcı olur. Yeterli uyku alabilmek ayrıca vücudun su seviyelerini kontrol etmeye destek çıkar ve ödem oluşumunu en aza indirir. Bu nedenle her gün düzenli ve yeterli bir şekilde uyumak gerekir.

7. Stres kontrolü

7. Stres kontrolü

Çoğu kişiyi etkileyen sebeplerin başında stres gelmektedir. Vücut uzun dönem stres altında kaldığında kortizol adı verilen hormon seviyeleri yükselir. Kortizol vücutta su tutulmasına ve suya bağlı kiloya sebep olur.

Doğal idrar sökücüler

Doğal idrar sökücüler

Karahindiba, kabuklu armut, maydanoz, salatalık, elma, kabak, tarçın ve karanfille yapılmış çay, kiraz sapı, mısır püskülü, avokado yaprağı vücuttan ödemi atmaya yardımcı olurlar ancak; böbrek hastalarının gebelik ve laktasyon dönemindeki kişilerin kiraz sapı, mısır püskülü gibi şiddetli ödem atıcıları kullanmaları uygun değildir.

Sıradaki haber yükleniyor...