Ramazan'da baş ağrısı nasıl geçer? Baş ağrısını ilaçsız geçirmenin 13 yolu

Nöroloji Uzmanı Dr. Duygu Aygün, beslenme ve uyku düzeninin sağlanması, bol su içmek ve ilaçların sahur ile iftar saatlerine göre düzenlenmesi baş ağrısı ataklarına karşı koruma sağladığını söyleyerek, oruç ve baş ağrısı ilişkisi hakkında bilgi verdi. İşte Ramazan'da baş ağrısını önlemenin yolladı ve baş ağrısını ilaçsız geçirmenin 13 yolu.

04 Mayıs 2020, Pazartesi 12:18 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

İHA'ya konuşan ve Baş ağrısının, günlük yaşantıyı olumsuz etkileyen, yaşam kalitesini düşüren bir ağrı çeşidi olduğunu belirten Duygu Aygün, "Birçok kişi hayatında bu ağrıyı bir veya daha fazla kez deneyimler. Baş ağrısının başladığı yer, sıklığı, süresi ve şiddeti kişiden kişiye değişkenlik göstermekle birlikte tetikleyici birçok nedeni bulunuyor.Tetikleyici faktörlerin bilinmesi tanıda bizlere yardımcı olduğu gibi, bas ağrısının koruyucu tedavisinde de önemli. Bu nedenleri beslenme düzeninin değişmesi, açlık, hipoglisemi atakları, sıvı alımının azalması, işlenmiş gıdalar, yorgunluk, uykusuzluk, aşırı uyku, stres, menstrüasyon, yüksek ses, parlak ışık ve parfüm gibi fiziksel uyaranlar ,sigara dumanı olarak kısaca sayabiliriz" dedi.

Uz. Dr. Duygu Aygün, "Oruç tutmakla birlikte beslenme düzeninde değişiklik , uzun süren açlık, susuzluk, kafeinli içecek kullanımının aniden kesilmesi, ramazan ayında baş ağrısının artmasına neden oluyor. Baş ağrıları geniş bir yelpaze altında, başta migren ve gerilim tipi baş ağrısı olmak üzere değişik alt gruplara ayrılıyor. Ramazan ayında özellikle migren tipi baş ağrısı olan bireylerde daha sık ve şiddetli ataklar görülebiliyor. Ayda 1-2 kez atak geçiren bir hasta medikal atak tedavisini sahur vaktine göre ayarlayıp, tedbirli olup, orucunu tutmaya devam edebilir‘‘ dedi.

Duygu Aygün, hafif ve orta şiddette baş ağrısı yasayan kişilerin ramazan ayını daha rahat geçirmeleri için yapması gerekenler şöyle anlattı:

İftardan sahura düzenli ve yeterli sıvı alımı olmalı. Asitli ve hazır içecekler tercih edilmemeli. Vücudumuzdaki su oranının azalması tansiyon regülasyon bozukluğuna ve dolayısıyla baş ağrısına sebep olabilir. Tüketeceğiniz besinlerdeki tuz oranının yüksek olması da susuzluğa sebep olacağından dikkatli tüketilmelidir. Daha uzun süreli tok tutacak protein içeriği yüksek, besleyici,sağlıklı ve lifli gıdalar ön planda tercih edilmeli.
Uyku düzenindeki değişiklikte baş ağrılarınızı tetikleyebileceğinden, mümkünse gün içinde kısa süreli karanlık ortamda yapacağınız kısa bir uyku molası bas ağrınıza iyi gelebilir. Dokularınıza daha fazla oksijen gitmesi için yapacağınız nefes egzersizi ve kas gevşetici egzersizleride ,ağrıyı azaltmak adına yapabileceğiniz etkin ve yararlı bir yöntemler. Eğer düzenli kullanılan ilaçlar varsa, iftar ve sahur saatlerine göre ayarlanmalı. Fakat atak sayısı fazla, şiddetli bulantı ve kusmayla giden atakları olan hastalarda oruç tutarken tedavi almaları güç olacağından, hastayı zor durumda bırakabilir. Bu nedenle özellikle bas ağrısı tetikleyici faktörü, açlık, uykusuzluk, susuzluk olan ve şiddetli, günlük aktivitesini idame ettirme güçlüğü oluşturan, hayat kalitesini belirgin düşüren baş ağrısı atakları yasayan hastalar, oruç tutma konusunda ısrarcı olmamalı.
Herhangi daha önceden bir baş ağrısı olmayan veya yaşadığı bas ağrısı önerilen yöntemlere rağmen giderek şiddetlenen ve başka nörolojik şikayetlerin eklendiği durumları olan hastaların bu durumu ciddiye alıp ,en kısa sürede nöroloji uzmanına başvurmaları gerekiyor.

Baş ağrısının tetikleyici nedenleri

Baş ağrısının birçok tetikleyici nedeni bulunabilir. Tetikleyici faktörlerin bilinmesi tanıda bizlere yardımcı olduğu gibi, bas ağrısının koruyucu tedavisinde de önemlidir. Bu nedenleri beslenme düzeninin değişmesi, açlık, hipoglisemi atakları, sıvı alımının azalması, işlenmiş gıdalar, yorgunluk, uykusuzluk, aşırı uyku, stres, menstrüasyon, yüksek ses, parlak ışık ve parfüm gibi fiziksel uyaranlar, sigara dumanı olabilir.

Baş ağrısını ilaçsız geçirmenin 13 yolu

Baş ağrısını ilaçsız geçirmenin 13 yolu

  • Uyku düzeni oluşturun.
  • Yeterli miktarda su için.
  • Lavanta, okaliptüs veya nane yağı gibi güçlü aromatik yağlar rahatlatıcı etkileri nedeniyle baş ağrılarını azaltmak veya geçirmek için kullanılabilir.
  • Bitki çaylarından faydalanın .



  • Başınıza soğuk veya sıcak su torbası uygulayın.
  • Başınızın ağrıyan bölgesinde yumuşak hareketlerle masaj yapın.
  • Nefes egzersizlerine başvurun. Yaklaşık 5 dakika boyunca mümkünse sessiz, havadar ve ferah bir ortamda normal bir şekilde oturup dinlendikten sonra yine 5 dakika boyunca 7 saniyede yavaş ve derin bir nefes alıp, 4 saniye bu nefesi tutup, 8-9 saniyede nefesi yavaşça ve tamamen vererek yapılan nefes egzersizi rahatlatıcı olacaktır.



  • Ilık duş alın.
  • Ortam ışığını düzenleyin.
  • Gürültüyü azaltın.
  • Yemek seçimlerinize dikkat edin. Özellikle vücutta hızla şekere dönüştürülen yiyecekler veya direkt şekerli gıdalar hızlı ve yoğun bir insülin salgısına neden olur ve yemekten yaklaşık 1-2 saat sonra kan şekerinin daha da düşmesine neden olarak hipoglisemi denen durumu tetikler. Hipoglisemi de baş ağrısını tetikler.


  • Açık hava, gün ışığı ve egzersizi ihmal etmeyin. 
  • Stresle baş etmeye çalışın. Bunun için bir stres faktörü karşısında yapabileceğiniz bir şeyler varsa yapın, çözüm için yapabileceğiniz bir şey yoksa kabullenin veya en güzeli mümkün ise kurtulun.


Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sağlık içerikleri sadece bilgilendirme amaçlıdır, tanı ve tedavi için mutlaka doktorunuza başvurunuz.
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Corona virüs salgını varken oruç tutmak riskli mi?