Ramazanda doğru bilinen yanlışlar

Ne yazık ki birçok kişi oruç tutarken doğru bildiği yanlışlar yüzünden sağlığını tehlikeye atabiliyor. Bu sebeple iftar ve sahur sofraları hazırlanırken doğru bilinen yanlışların farkına varılması ve beslenme yetersizliği olmayacak şekilde bir planlama yapılması gerekiyor.

25 Nisan 2020, Cumartesi 12:31 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Central Hospital’dan Beslenme ve Diyet Uzmanı Dyt. Deniz Şafak, sağlıklı bir şekilde oruç tutabilmek için bilinmesi gerekenleri anlattı:

Yanlış: Sıcak günlerde oruç tutanların vücudu susuz kalır. Bu sebeple vücudun ihtiyacı olan sıvıyı telafi edebilmek için iftardan sonra her türlü sıvı tüketilebilir.

Doğru: Bütün gün susuz kalan vücut sıcakların da etkisiyle sıvıya ihtiyaç duyar. Ancak harareti alır düşüncesiyle limonata, şerbet, buzlu çay gibi içecekler veya asitli ürünler tüketmek doğru değil. Sindirim boşken ilk önce su içilmeli. Tüm gün susuz kalan vücudun esas ihtiyacı sadece su. İçilen suyun oda ısısında olmasına da dikkat edilmeli. İftar ve sahur arasında diğer içeceklerden hariç olmak üzere iki litre su içilmesi gerek. Tabii bu miktar birden değil, tüm geceye yayılmış şekilde tüketilmeli. 

Yanlış: Oruç iftariyeliklerle açılmalı.

Doğru: Halk arasında oruç açıldıktan sonra yemeğe iftariyeliklerle başlamanın mideyi yormadığı ve iyi geldiği düşünülür. Bu düşünce bir bakıma doğru. İftara ağır et yemekleriyle başlamaktansa iftariyelikler daha uygun bir seçim. Ancak 18 saat boyunca boş kalmış bir mideye yumuşak ve sindirimi kolay bir besini göndermek daha doğru olur. Bu sebeple iftara çok sıcak veya çok soğuk olmayan bir çorba ile başlamak gerek. Arzu edilirse daha sonrasında küçük iftariyeliklere geçilebilir. Kahvaltılıklar daha çok sahur için uygun olduğundan iftarda bu tarz yiyeceklere yüklenmek doğru olmaz. Eğer yenmek isteniyorsa da küçük bir parça peynir (30 gr kadar) ve 2-3 zeytin yeterli olur. Ayrıca iftarda bal, reçel ve pekmez gibi şekerli ürünler de tüketilmemeli. Uzun açlıklardan sonra bu tarz besinlerin tüketilmesi kan şekerini hızlıca yükseltebilir ve aynı hızda düşürebilir.

Yanlış: Gün boyu aç kalındıktan sonra iftarda her şey yenebilir.

Doğru: Birçok insan bütün gün aç kaldığı için iftarda her yiyeceği rahatça yiyebileceğini düşünür. Uzun süre aç kalmak insanlarda psikolojik olarak daha fazla yemek yeme dürtüsünü harekete geçirse de bu yanlış bir inanış. Ramazanda her istenilen yemek yenmemeli, vücudun ihtiyacı ne ise o karşılanmalı.

Örneğin normal kilosunda bir insan için günde yaklaşık 2 su bardağı kadar süt/yoğurt, avuç içi büyüklüğünde et, tavuk veya balık, her öğünde pişmiş sebze ve salata yeterli. Yine her öğünde 1-2 dilim pide veya küçük bir tabak bulgur/ makarna, 1 kase çorba, sahurda ve ara öğünlerde meyve yenilebilir. Ayrıca günde 10 fındık, ceviz veya badem, 50 gr peynir, 1 yumurta da tüketilebilir.

Mide-bağırsak sisteminin yorulmaması, tansiyonun aniden çıkmaması ve şekerin hızlı yükselmemesi için yemekleri doğru sırayla ve az tüketmek gerekir. Örneğin az çorba, küçük iftariyeliklerle birlikte 1 dilim pide (25 gr), içerisinde et bulunan bir sebze yemeği veya çok yağlı olmayan bir et yemeği iftarda yenilebilir.

6 kaşık kadar bir sebze yemeği, arzu ediliyorsa küçük bir tabak bulgur veya makarna, taze salata, yoğurt, ayran veya cacıktan oluşan bir menü de tercih edilebilir.

Yanlış: Yemekten sonra tatlı yemenin bir sakıncası yok.

Doğru: Ramazan ayında yapılan yanlışlardan biri de yemeğin üzerine hemen bir tatlı yemek. Bu tarz bir beslenme hem ramazan ayına hem de sağlıklı beslenme düzenine aykırı bir eylem. İftarda yenen besinlerden yeterli seviyede enerji, protein, karbonhidrat ve yağ alındığından yemeğin hemen üzerine yenilecek bir tatlı kilo almayı kolaylaştırır. İftar sonrası tatlı yeme ihtiyacı hissediliyorsa da hurma, kuru üzüm veya kuru incir gibi yiyecekler tüketilebilir. Ayrıca ramazan tatlısı olan güllaç da tatlılar arasında iyi bir alternatif. Çünkü içerisinde yağ yoktur. Şekeri fazla değilse 1 dilim güllaç iftardan 2 saat sonra yenilebilir. Tatlı tüketiminde ise aşırıya kaçılmamalı. Haftada sadece 1 kez tadım amaçlı yenilmeli.

Yanlış: Sahurda pilav ve komposto yemek kişiyi gün boyu tok tutar.

Doğru: Sahur öğünü de en az iftar kadar önemli. Birçok insan genellikle sahurda tüketilen tereyağlı pilav ve bol şekerli kompostonun kendilerini gün boyunca tok tutacağına inanır. Ancak günümüzde düzenli fiziksel aktiviteler yapmayan ve şehir hayatı yaşayanlar için bu tarz bir beslenme şekli uygun değil. Sahura günün son öğünü olarak bakılsa da aslında günün ilk öğünüdür. Bu nedenle vücut tüm gün sahurda yenilen yiyeceklerin enerjisi ve proteinini kullanır.

Sahurda 2 dilim peynir, 1 yumurta, 1 avuç dolusu taze meyve, 3-5 adet zeytin, 1 su bardağı süt veya yoğurt, 10 adet fındık/badem veya 3 tam ceviz yenilebilir. Ramazanda en uygun karbonhidrat kaynağı tam buğday unuyla yapılmış ekmeklerdir. Bu sebeple tam buğday unundan yapılmış 2-3 dilim ekmek tüketilebilir. Ramazanın en sevilen ve özlenilen yiyeceklerinden biri de pide. Eğer kişide herhangi bir sağlık sorunu yoksa haftada 1-2 kez pide yenilebilir.

Yanlış: Oruç tutmak zayıflamaya yardımcı olur.

Doğru: Ramazan ayı vücudu dinlendirmek ve biraz kilo vermek için uygun bir dönem olabilir. Ancak tutulan orucun zayıflama amaçlı yapılması sakıncalı. Yani aç kalmak kilo vermek demek değil. Uzun süren açlıklarda vücut enerjiyi doğru kullanamayacağından aldığı her yiyeceği yağ olarak depolayabilir.

Yanlış: Aç karnına egzersiz yapılabilir.

Doğru: Ramazan ayında hem sağlıklı beslenmek hem de fit kalabilmek için yapılan fiziksel aktivitelere de dikkat edilmeli. Çünkü aç karnına yapılan fiziksel hareketler vücudu olumsuz etkileyebilir. Toplumumuzda birçok insan gündüz saatlerinde aç karnına spor yapabiliyor. Oysaki aç karnına spor yapmak sakıncalı. Vücut gün içinde ihtiyacı olan enerjiyi bulamazsa enerji kaynağı olarak kasları kullanabilir. Kişide tartı düşüşü olsa bile bu yağ oranı değil kas olacaktır.

Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Bayramla yeni bir başlangıç yapma vakti