Sıcakla gelen 5 büyük tehlike

Kalp ve Damar Cerrahisi Uzmanı Prof. Dr. Yavuz Yörükoğlu, sıcak havaların sağlık açısından yarattığı riskleri anlatıyor...

10 Haziran 2019, Pazartesi 15:27
A A
1) SU VE TUZ KAYBI

1) SU VE TUZ KAYBI

Aşırı sıcağın ilk etkisi terleme yoluyla su ve tuz kaybıdır. Bu durum kanın koyulaşmasına, pıhtılaşma eğiliminin artmasına ve damar tıkanmalarına neden olur. Özellikle orta yaş ve üzeri kişilerde kalp veya beyin damarlarında tıkanma kalp krizine veya felce neden olabilir. Terlemeyle kaybedilen tuz, gıdalarla yerine konmazsa özellikle yaşlılarda çok tehlikeli olabilecek tuz yetersizliğine neden olur. Bu durum hipertansiyon nedeniyle idrar söktürücü ilaç kullananlarda daha belirgin ve tehlikelidir.

2) DAMARLARDA GENİŞLEME

2) DAMARLARDA GENİŞLEME

Aşırı sıcağın bir etkisi de ciltteki damarların aşırı genişlemesidir. Bu durum tansiyonun düşmesine neden olur. Su ve tuz kaybı ile birlikteyse halsizlik ve baygınlık ortaya çıkabilir. Tansiyon düşüklüğü kalp krizlerini de tetikleyebilir.

3) BEYİNDEKİ ISI MERKEZİNDE KISA DEVRE

3) BEYİNDEKİ ISI MERKEZİNDE KISA DEVRE

Aşırı sıcak ve güneşin çok önemli bir etkisi de beyindeki ısı merkezinde kısa devre olması ve vücut ısısının ayarlanmasında bozukluktur. Güneş çarpması olarak bilinen bu durumda kişinin vücut ısısı 39-42 dereceye çıkar, terleme durur, cilt kırmızı bir renk alır, bilinç bulanır ve sonunda bilinç kaybı olur. Kısa sürede müdahale edilmezse ölümle sonuçlanabilir.

4) GÜNEŞ YANIKLARI

4) GÜNEŞ YANIKLARI

Her ne kadar D vitamini için güneşlenmek önerilse de güneşlenmenin zamanlaması ve süresi çok önemli. Güneşin en şiddetli olduğu öğlen saatlerinde (12.00-15.00) değişen derecede güneş yanıkları oluşabilir. Özellikle çocuklar ve açık tenli kişiler bu bakımdan tehlike altında. Koruma faktörlü güneş kremlerine çok güvenmeyin.

5) GÖZ HASARI

5) GÖZ HASARI

Özellikle öğlen saatlerinde ve deniz kenarında yansıma nedeniyle güneş ışınlarının şiddetinin arttığı zaman çok hassas olan göz kapaklarında, gözlerin kornea tabakasında ve hatta göz içi tabakalarında yanıklar ve değişen derecelerde hasar olabilir.

BU NOKTALARLA İLGİLİ OLARAK MUTLAKA ÖNLEM ALIN!

BU NOKTALARLA İLGİLİ OLARAK MUTLAKA ÖNLEM ALIN!

1) Aşırı sıcaklarda 1-2 saatten fazla güneşte kalmayın. Deniz kenarında dahi olsanız zamanınızın büyük kısmını gölgede geçirin. Korumalı güneş kremleri sizi korumaz.

2) Bol bol sıvı alın. Soğuk su, limonata, meyve suları ve tuzlu ayran için. Aşırı sıcaklarda su ihtiyacı günde 3-4 litreye kadar çıkabilir. Mineral kaybını karşılamak için de tuz ve meyve tüketin.

3) Alkolden kaçının. Soğuk bir bira iyi bir fikir gibi gelse de alkol sıvı kaybını artırır ve dehidratasyona neden olur. Alkolü akşam saatlerine bırakın.


4) Bunaldığınız anlarda mutlaka klimalı bir ortama sığının, duş alın, en azından suyla ıslanın.

5) Öğle saatlerinde güneş altında olmanız gerekiyorsa mutlaka şapka giyin.

6) Özellikle deniz kenarında güneş gözlüğü takın.

7) 50 yaş üstü kişiler, çocuklar, kalp, tansiyon ve şeker hastaları özellikle dikkatli olmalı.

Hazırlayan: Özgür Gökmen Çelenk / POSTA

Sıradaki haber yükleniyor...