Şişkinlikten kurtulmak için yapman gereken 10 şey

Diyet çok iyi gidiyor, aşırıya kaçmıyorsun, günlük kalori miktarını da bir hayli azalttın. Aslında her şeyin yolunda gitmesi gerekiyordu, hafiflediğini hissetmeliydin. Ama karnındaki şişkinlik gitmiyor, karnın hiç olmadığı kadar sert, hani derler ya 'taş gibi' diye tam da öyle. Peki şişkinlik nasıl geçer? Bu şişkinliğin kolay bir çözümü yok mu? Anlattık.

31 Mart 2021, Çarşamba 17:04 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News
Aşırı hava yutma

Aşırı hava yutma

Yutulan hava, sindirim sistemindeki gazın en önemli sebeplerinden birisi. Hızlı yemek yemek, yemek yerken konuşmak, sakız çiğnemek, sigara, puro ya da pipo kullanmak, içecekleri pipetle içmek, derin iç çekmek daha fazla hava yutulmasına neden olurken gaz ve şişkinliğe yol açıyor. Hava dışarı atılamazsa aşağıya bağırsaklara inerek karında dolgunluk, şişkinlik ve ağrıya yol açabiliyor. Bu nedenle telaşeden uzak, iyice çiğneyerek yemek yemeli, yerken çok konuşmamalı, katı besinleri su ile yutmamalı, içecekler geniş ağızlı bardaklardan içilmeli, puro, pipo, sigara içmemeli, ağız açık uyumamalı ve derin iç çekmelerden kaçınılmalı.

Az yağlı ve küçük porsiyonlar tüket

Az yağlı ve küçük porsiyonlar tüket

Bir oturuşta büyük porsiyonlar yerine, daha az ve daha sık yemeye özen göster. Yemekler az yağlı olmalı çünkü yağ ve hava beraberliğinde mide içerisindeki basınç artıyor, ayrıca yağlı gıdalar mide boşalımını yavaşlatarak karında rahatsızlık ve şişkinliğe yol açıyor.

Yemek sonrası uzanma

Yemek sonrası uzanma

Kişinin oturuş ve duruş şekli gazın bağırsaklara iletilmesinde önemli rol oynuyor. Oturma pozisyonunda yutulan hava yemek borusundan geri çıkarak ağızdan atılırken, yatar pozisyonda ise ince bağırsaklara geçiyor. Yemeklerden sonra sırt üstü yatmayın. Dik oturun, ayakta durun ya da yürüyüş yapın. Ayrıca bazı kişilerde yapısal olarak karın kaslarındaki gevşeklik ve yemek sonrası kambur oturmaya bağlı olarak bağırsaklardan gaz çıkışı sağlanamıyor.


Yürüyüş ve egzersiz yap

Yürüyüş ve egzersiz yap

Fiziksel aktivite bağırsakları daha düzenli hareket ettirerek gaz atılımını ve dışkılamayı kolaylaştırıyor. Yemeklerden 2 saat sonra yapılan yürüyüş gazın atılmasını sağlıyor. Ayrıca yoga gibi karın kaslarını çalıştıran egzersizler de sindirim kanalından gaz çıkışına fayda sağlıyor.

Laktoz intoleransına dikkat

Laktoz intoleransına dikkat

Bazı kişiler belirli karbonhidratları sindiremezler. Klasik bir örnek, süt ürünlerinde bulunan ana şeker olan laktozdur. Bu nedenle, büyük miktarlarda laktoz içeren süt, yoğurt, ayran, krema, tereyağı ve dondurma tüketmek, kramp ve ishal ile birlikte artan gaz üretimine yol açabilir. Laktoz içerikleri düşük olduğu için kaşar peyniri, beyaz peynir, süzme peynir, labne peynir ve lor peyniri gibi peynir türleri ciddi semptomlara yol açmıyorsa tüketilebilir.


Bu besinleri tek başına tüketerek diyet listesi tut

Bu besinleri tek başına tüketerek diyet listesi tut

Brüksel lahanası, lahana, brokoli gibi gıdalar daha fazla gaz üretimine yol açarak gaz ve şişkinlik yakınmasına yol açabiliyor. Bunun yanı sıra, sarımsak, soğan, fasulye, nohut, bakla, bezelye, havuç, kereviz, patates, patlıcan, mantar, turp, pırasa, kuru üzüm, muz, kayısı, erik, kiraz, çilek, kavun,karpuz, elma, ekşi meyveler (portakal, kivi, armut), şeftali, bulgur, mercimek, buğday tohumu, simit, hamur işleri, çok şekerli tatlılar da gaz üretimini artırıyor. Kişiden kişiye farklılıklar olmakla beraber gaz ve şişkinlik yakınman varsa bu gıdaları tek başına tüket. Diyet günlüğü tutarak şikayetinizi artırdığını tespit ettiğin gıdadan uzak dur.

 Gazlı, şekerli içecekler ve tatlandırıcılardan uzak dur

Gazlı, şekerli içecekler ve tatlandırıcılardan uzak dur

Gazlı içecekler, maden suyu, kola, bira, soda, fruktoz içeren meyve suları, tatlandırıcılar ve bu tatlandırıcıların kullanıldığı sakızlar dahil ürünler ile efervesan tabletlerden (suya atıldığı zaman küçük gaz kabarcıkları çıkartarak köpüren eriyen tabletler) uzak dur.


 Sebze, meyve ve lifli gıdada aşırıya kaçma

Sebze, meyve ve lifli gıdada aşırıya kaçma

Lifli gıdalar sindirim sistemi sağlığı için gerekli ancak lifli gıda alımını yavaş yavaş artır ve vücudunun adaptasyonunu sağla. Aşırı sebze ve meyve tüketiminin de gaz üretimini artıracağını unutma.

Psikiyatrik destek almaktan kaçınma

Psikiyatrik destek almaktan kaçınma

Huzursuz Bağırsak Sendromu‘nda, bağırsaktan mesaj taşıyan sinirler aşırı aktif oluyor ve normal miktardaki gazın daha fazla ve daha aktif hissedilmesine yol açıyor. Karın ağrısı, şişkinlik, ishal ve/veya kabızlığa neden olabiliyor. Huzursuz Bağırsak Sendromu tanısı organik bir hastalık dışlandıktan sonra konulmalı. Hekim önerisi doğrultusunda ilaç tedavisi ve gerektiğinde psikiyatrik destek almaktan kaçınma.

Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Daha çok soğan yersek vücudumuzda neler olur?