Uzmanı uyardı: O külahı elinize alırken iyi düşünün!

Yaz aylarında sürekli yediğimiz dondurma ne kadar masum? Dondurmadaki şeker, glüten ve süt benzeri bileşenlerin bize zararı ne? Dondurma en fazla kimlere zarar veriyor? Günde en fazla ne kadar dondurma yemeliyiz? Evde, kendi malzemelerimizle sağlıklı dondurma yapabilir miyiz? Diyetisyen Emre Uzun, dondurma ile ilgili bilmediklerimizi anlattı!

13 Haziran 2019, Perşembe 15:08
A A
O KÜLAHA UZANMADAN ÖNCE İYİ DÜŞÜNÜN

O KÜLAHA UZANMADAN ÖNCE İYİ DÜŞÜNÜN

 

Dondurma, yaz aylarının en sevilen yiyeceği. Öyle ki kış aylarının çay-kahve sohbetleri neyse, yaz aylarının dondurma buluşmaları da o ! Üstelik dondurma her yaşa hitap eden soğuk, sütlü, meyveli bir yiyecek olduğu için herkesin sevgilisi. Ancak Diyetisyen Emre Uzun'un dondurma ile ilgili bazı uyarıları var.

 

 



DONDURMA ETİKETLERİNİ İYİ OKUYUN!

DONDURMA ETİKETLERİNİ İYİ OKUYUN!

Diyetisyen Emre Uzun, "Dondurmanın zannedildiği kadar masum olmadığını unutmamak gerekir" diyor ve devam ediyor: "Çünkü ağırlıklı olarak süt, glikoz şurubu ya da şekerle yapılan bir paket dondurmanın kalorisi ortalama 150-300 kaloridir. Buna bazen glüten de eklenebilir. Dondurma temelde glütensiz bir yiyecek olduğu halde yapımında buğday nişastası, malt ve bazı yapay tatlandırıcılar ile renklendiriciler kullanılan dondurmalarda glüten bulunur. Satın aldığınız dondurma çikolatalı, kurabiyeli vb. ise içinde glüten var demektir! O yüzden en iyi yöntem, hazır dondurma kutularının, ambalajlarının üzerindeki 'içindekiler' kısmını iyice okuyup içinde glüten var mı, öğrenmek..." Peki, glütenin ne zararı var? Emre Uzun, "Glüten, asıl olarak elastik bir protein topluluğu. Bu topluluktaki proteinler birbirine bağlanarak esnek bir yapı oluşturuyorlar. Birkaç yıl önce Dünya Sağlık Örgütü 48 ayrı hastalığın sebebi veya tetikleyicisi olarak glüteni göstermişti. Bu hastalıkların başında da sindirim sistemi ile ilgili olanlar geliyor. Bunun sebebi de günümüzde kullanılan buğdayda, orijinal buğdaya göre binlerce kat fazla glüten bulunması. Yani dondurma dahil, yediğiniz her şey glüten içerebilir. Glikoz şurubu içeren dondurmalar da içerdikleri kaloriyle insülin dalgalanmalarına sebep olabilir. Bu, şeker hastaları veya şeker hastalığına meyilli olanlar için tehlikelidir ve kişiyi daha çabuk acıktırıp, daha fazla yemek yemesine yol açar" diyor. 


Diyetisyen Emre Uzun, hazır dondurmalarda gerçekte süt bulunmadığını, süt benzeri bir tozun sütün yerini aldığını da hatırlatıyor. "Bu, süttozu benzeri toz, dondurma sanayisinde çok yaygın. Süt gibi son kullanma tarihi yok, taşıma, nakliye masrafı yok. Bozulma, ekşime diye bir şey yok! Dolayısıyla üreticilerin pek azının imalathanesinde süt bulunuyor. Öte yandan bu süttozu benzeri tozun içeriğindeki koruyucu, aroma verici, kıvam artırıcı maddelerin her biri insan sağlığı için son derece zararlı!" 


DOĞAL ŞEKER YOK, GLİKOZ ŞURUBU VAR!

DOĞAL ŞEKER YOK, GLİKOZ ŞURUBU VAR!

Diyetisyen Emre Uzun, üreticilerin çok daha hesaplı olduğu için dondurmalarda doğal şeker yerine glikoz şurubu kullandığına da dikkat çekiyor: "Glikoz şurubu, mısır nişastasından elde edilen bir tür şeker... Özelliği ise normal şekere göre daha tatlı olması. Bu da her türlü tatlıda üretim maliyetlerini azaltması anlamına geliyor. Ama zararları sayılamayacak kadar çok. Glikoz şurubu, daha yediğiniz anda vücudun şeker dengesini bozar. Hormonal sisteminize zarar verir, ileriki yıllarda kansere bile sebep olabilir. Çünkü kanser hücreleri de glikoz şurubuyla beslenir! Astım, Alzheimer, multipl skleroz, karaciğerde büyüme, böbreklerde taş oluşumu, testosteron ve östrojen hormonlarının salgılanmasında artış, vücudun yağ depolamaya başlaması, bakır dahil olmak üzere çeşitli mineral eksiklikleri glikoz şurubunun sebep olduğu sorunlardır. Bu yüzden, hazır dondurma alacağınız zaman, içeriğinde glikoz şurubu var mı iyice anlamaya bakın. Diyelim, 'Glikoz şurubu' yazmıyor da 'yüksek fruktozlu şeker' veya 'mısır şurubu' yazıyor... Fark etmez, bunlar da glikoz şurubu kadar zararlıdır." 


DONDURMANIZI KENDİNİZ HAZIRLAYIN!

DONDURMANIZI KENDİNİZ HAZIRLAYIN!

Şu durumda en iyi çözüm, hiç dondurma yememek gibi görünüyor. Diyetisyen Emre Uzun, "Hazır dondurmalarda risk olduğunu kabul etmek gerek. Ancak bildiğiniz, güvendiğiniz, kullandığı malzemelerden emin olduğunuz dondurmacılar da var, onları keşfedin" diyor.





Diyetisyen Emre Uzun, "Bu dondurmanın özelliği A vitamini zengini meyve ve sebzelerle hazırlanması... Çünkü bu sayede hem az kaloriyle serinlersiniz, hem A vitamini sayesinde güneşin zararlı ışınlarından korunursunuz hem de daha hızlı bronzlaşırsınız" diyor. "Örneğin kayısı, A, B, C ve E vitamini deposudur. Demir, fosfor, kalsiyum ve magnezyum zenginidir. Bol miktarda lif içerir ve antioksidandır. Kavunda bol miktarda potasyum olduğu için kalp ve damar sağlığını korur. İçerdiği beta karoten ve C vitamini sayesinde kanserle savaşır. Yüksek tansiyona, göz sağlığına, hazımsızlığa ve sindirim sistemine iyi gelir. Havuç ise A vitaminiyle cildi, kalbi, damarları ve gözleri korur. İçerdiği beta karoten ile kansere karşı savaşır. İçeriğindeki biyoaktif kimyasallarla kanser hücrelerinin büyümesini engeller. Lif zenginidir, bu sayede sindirim sistemine ve bağırsaklara yararları saymakla bitmez. Meme, kolon ve mesane kanseriyle savaşır. Vücuttaki oksijen ve demiri artırır. İçerdiği protein ve kalsiyumla kemikleri güçlendirir. Antiseptik özelliğiyle pek çok cilt sorununa çözüm sunar. Ağız ve diş dostudur. Tırnakları ve saçları da güçlendirir."   


Diyetisyen Emre Uzun, sağlık açısından sıfır risk içeren bir dondurma tarifi de veriyor:

1 çay bardağı fındık veya badem sütü,

2-3 adet kayısı,

2-3 dilim kavun,

1 adet havuç...


Malzemelerin tümünü blender'dan geçirin. Eczanelerden alacağınız tahta dil basacağını kullanarak dondurun. Çubuklu dondurmanız hazır! Üstelik sadece 85 kalori...


Sıradaki haber yükleniyor...