Uzun süre aç kalmak metabolizmayı bitiriyor! İşte sonbahar sağlığının şifresi

Medipol Pendik Üniversite Hastanesi Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Bölümü’nden Uzm. Dr. Tayfun Garip, zayıflamak amacıyla ya da günün yoğunluğunda uzun süre aç kalmanın sağlık için doğru olmadığını ifade etti. Garip, Vücudumuzun uzun süren açlıklarda glikoz deposunu tüketeceği için, enerji kaynağı olarak proteinlerini kullanacağını, bu durumunda enfeksiyonlara ve kas kaybına yol açarak pek çok hastalığa açık hale gelebileceğini belirtti.

30 Eylül 2020, Çarşamba 12:17 Son Güncelleme:
YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News
"Enfeksiyonlara yol açıyor"

"Enfeksiyonlara yol açıyor"

Medipol Pendik Üniversite Hastanesi Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Bölümü’nden Uzm. Dr. Tayfun Garip, COVİD 19 pandemisinin devam ettiği 2020 sonbaharında uzun süre aç kalmanın zararları hakkında uyarıda bulundu. Uzm. Dr. Tayfun Garip, yaptığı yazılı açıklamada şu ifadelere yer verdi:  

Kimi zaman günün yoğun temposundan kimi zaman yapılan bilinçsiz diyetlerde karşımıza çıkan uzun süre aç kalma, beraberinde pek çok hastalığa davetiye çıkarıyor. Uzun süren açlıklarda glikozun tükenmesiyle birlikte vücudunuz alarm vermeye başlıyor. Bu durum devam ettiğinde vücut proteinlerini enerji kaynağı olarak kullanmaya başlıyor ve süreçte protein kaybediyor. Proteinlerden glikoz üretimi uzun süreli olduğunda, birçok işlevsel dokunun kaybına yol açarak enfeksiyonlara eğilim, kaslarda incelme gibi birçok yeni sağlık sorunlarına zemin hazırlıyor. 


Vücut glikoz alarmı veriyor

Vücut glikoz alarmı veriyor

Glikozun tükenmesi durumunda vücudumuzun bir dizi tepki verdiğini anlatan Garip, “Hormonal sinyaller kaslarda veya başka yerde bulunan vücut proteinlerini harekete geçiriyor. Bu nedenle hayati öneme sahip proteinler daha küçük yapı taşları olan amino asitlere dönüşüyor. Sonraki reaksiyonlarla glikoza çeviriyor. Bu durumun uzun süre devamı halinde vücut protein kaybetmeye başlıyor” dedi. 

Karbonhidratlar hayati öneme sahip

Karbonhidratlar hayati öneme sahip

Besinler ile alınması gereken enerjinin büyük bir bölümünün ise karbonhidratlarca zengin gıdalardan karşılandığını aktaran Garip, “Beslenme şeklimiz, günlük performansımızı ve hastalıklardan korunmamızı sağlar. Bu besinlerin içinde başlıca karbonhidrat, protein, yağlar, vitaminler bulunur. Enerji kaynağımız karbonhidratlar başlıca bitkisel temelli olup, süt ve süt ürünleri gibi hayvansal gıdalardan da sağlanır. Vücudumuzda karaciğerde ve kaslarımızda depolanır” bilgisini verdi. 

Fazlası diyabet ve kalp hastalıkları için risk oluşturuyor

Fazlası diyabet ve kalp hastalıkları için risk oluşturuyor

Karbonhidratların gereğinden fazla tüketildiğinde yaşanacak sağlık sorunlarına da değinen Garip, “İhtiyaç fazlası kısım yağa dönüşür ve bu durumda kilo sorunu ile birlikte başka sağlık sorunlarından obezite, hipertansiyon, şeker hastalığı, kalp hastalıkları gibi rahatsızlıklara yol açabilir. Karbonhidratları tüketirken dikkatli olmak gerekiyor. Azı karar, çoğu zarar” uyarısında bulundu. 

Beyin ve sinir sağlığı için doğal kaynak

Beyin ve sinir sağlığı için doğal kaynak

Yeterince karbonhidrat alınmamasının da olumsuz sonuçlar yaratabileceğinin altını çizen Garip, yetersiz karbonhidratın beyin ve merkezi sinir sisteminin işlevlerini yerine getiremediğini belirtti. Beyin dokusu ve alyuvar hücreleri gibi vücut kısımlarının glikoza doğrudan ihtiyaç duyduklarını dile getiren Garip, “Yeterince karbonhidrat alınmadığı ve kan glikoz seviyesinin azaldığı durumlarda zihinsel yorgunluk, algılamada ve dikkati yoğunlaştırmada zorluk yaşanır” dedi.

Bir kişi uzun süre yemek yemediğinde ise (yaklaşık 24-36 saat) karbonhidrat yetersizliğinin de geliştiğini aktaran Garip, “Aktif egzersiz yapanlarda bu süre daha kısa oluyor. Ayrıca proteince zengin karbonhidrat açısından fakir diyetlerle kilo kaybetme rejimlerinde de karbonhidrat yetersizliği gelişebilir. İnsülin eksikliği olan diyabet hastalarında ise kanda çok miktarda glikoz birikmesine karşın hücreler glikoz yetersizliği çekerler” açıklamasını yaptı.

Sağlık içerikleri sadece bilgilendirme amaçlıdır, tanı ve tedavi için mutlaka doktorunuza başvurunuz.
Bu Video
İlgini
Çekebilir
Sıradaki haber yükleniyor...
holder
SIRADAKİ HABER Yaşlanmayı ertelemenin 20 yolu