Egzersiz - Diyet Uzmanı açıkladı! Bunları yapan oruç tutarken acıkmıyor…

Uzmanı açıkladı! Bunları yapan oruç tutarken acıkmıyor…

Uzmanı açıkladı! Bunları yapan oruç tutarken acıkmıyor…

Ramazan devam ederken uzun açlık süreleri herkesi zorlayabiliyor. Oruç tutarken zorlanmadan, gün boyu tok kalabilmek isteyenlerin ise tek kozu sahur… Sahurda doğru bir beslenme şekliyle gün boyu tok kalabilir, çok daha rahat ve sağlıklı bir oruç süreci geçirebilirsiniz. / ÖZEL

Oruç tutmak hem manevi hem de fiziksel anlamda büyük bir arınma ve detoks dönemidir. Bu süreci doğru yönetmek ve sağlıklı bir şekilde geçirmek vücudun sağlığını artırır ancak bunun için dikkat edilmesi gereken noktalar var.

Posta Tv’de Bahar Saygılıer’in sorularını yanıtlayan Beslenme uzmanı Yrd. Doç Dr. Gamze Şanlı Ak, oruç tutarken susuzluk çekmemek ve açlık krizleri yaşamamak isteyenler için önemli açıklamalarda bulundu. Oruç tutmanın vücutta arınma sağladığının altını çizen Dr. Ak, oruç tutarken sağlıklı ve zayıf kalmak için bazı ipuçları da verdi.

ORUÇ TUTMAK VÜCUDU ARINDIRIYOR

“Oruç tutarken, mide, bağırsak sistemi ve böbrek arınır, temizlenir ve rahatlar.” Diyen Dr. Gamze Şanlı Ak, “En çok çalışan, en büyük organlarımızdan biri de karaciğerdir. Oruç tutmak karaciğer için bir detoks niteliğindedir, eğer onu doğru beslersek gerekeni yapacaktır” şeklinde konuştu.

Dr. Ak, doğru şekilde oruç tutmanın faydalarını şöyle sıraladı:

  • Oruç tutmak sindirim sistemini rahatlatır
  • Hücre yenilenmesi sağlar
  • Beyin sağlığını destekler
  • Kan şekeri regülasyonunu sağlar
  • Tansiyon probleminin düzenlenmesine destek olur.
  • Kilo vermeye de destek olur.
  • Bağışıklık sistemini güçlendirir.

BU FAYDALARI SAĞLAMAK İÇİN DOĞRU BESİNLERİ ALMAK ŞART

Beslenme Uzmanı Gamze Şanlı Ak, oruç tutmanın faydalarını elde edebilmek için beslenmenin çok önemli olduğunun altını çizerek, “2 ana öğün ve 1 ara öğünle 1 aylık süreci tamamlıyoruz. Bu süreçte meyve, sebze ve balık tüketimi azalıyor. Kırmızı et tüketimi ve karbonhidrat tüketimi artıyor. Vücudumuz için oruç tutmanın faydalı olabilmesi için 5 besin grubunu (süt, et, tahıl, sebze ve meyve) eksik etmemek gerekiyor aksi halde bu kadar uzun süreli bir açlık eğer doğru yapılmazsa vücut bunu bir kıtlık olarak algılayarak metabolizma hızını yavaşlatıyor ve kendisini savunmaya alıyor.” Şeklinde konuştu.

SAHURA KALKMAYANLAR BÜYÜK BİR HATA YAPIYORLAR

Birçok kişinin uykudan feragat etmemek için sahuru atlayarak oruç tutmayı tercih ettiğini belirten Dr. Ak, bunun sağlık için büyük bir hata olduğunu belirtti ve sahura kalmadan oruç tutmanın zararlarını şöyle sıraladı:

  • Ciddi sindirim problemleri baş gösterebilir,
  • Reflü atakları yaşanabilir,
  • Mide gerginliği ve hazımsızlık yaşanıyor,
  • Kabızlık sorunu yaşanıyor,
  • Kilo problemleri ortaya çıkar ve kilo alımı artar.

EN SAĞLIKLI SAHUR, BOL PROTEİNLİ BİR KAHVALTI

Mutlaka sahur yapılması gerektiğini belirten Beslenme Uzmanı Ak, sahur için ideal beslenme şeklinin bol proteinli bir kahvaltı olduğunu altını çizdi.

“Sahurda en güzel şey kahvaltı. İçerisinde yumurta, peynir, zeytin, salatalık ve domatesin olduğu yanına 1-2 dilim ekmeğin eklendiği klasik Türk kahvaltısı kültürümüzü sahura uygularsak çok rahat etmiş oluruz.   

UZUN SÜRE TOK KALMAK İÇİN SAHURDA PROTEİN

Yüksek proteinli bir kahvaltının tok kalmanın sırrı olduğunu belirten Dr. Ak, proteinlerin sindirim sistemine en son girdiğini dolayısıyla uzun süre tokluğu desteklediğini, aynı şekilde basit karbonhidratların ise çok daha hızlı acıkmaya neden olduğunu belirtiyor.

“Sıklıkla yapılan hatalardan biri de sahurda börek, çörek, beyaz ekmek gibi karbonhidratlar tüketmektir. Tok kalacağım düşüncesiyle sahurda makarna tüketen bir kesim var ve bu çok yanlış. Bunların hepsi beyaz undan yapıldığı için kan şekerini hızlı yükseltip hızlı düşürerek uyandıktan sonra ani açlık krizleri yaşanmasına neden olur.”

Dr. Ak, sahur için bazı ipuçları verdi;

  • Sahurda protein tüketmek için haşlanmış yumurtanın yanı sıra menemen, omlet, peynir, göz yumurta tercih edilebilir.
  • Zeytin tüketirken çok fazla tuzlu olmamasına dikkat etmek susuzluk çekmeyi engeller. 8-10 tane tuzsuz zeytin tüketilebilir.
  • Sağlıklı yağlarla dolu avokado tokluğu desteklemek için harika bir sahur öğünü olabilir.
  • Sahurda 1 tane taze meyve tüketmek susuzluğu engellemek için önemlidir. Elma, portakal, kivi, ananas, armut tercih edilebilir.
  • Muz tokluk hissi verir ve güçlü bir potasyum kaynağıdır ancak kabızlık şikayetini tetikleyebilir.
  • Kuru meyveler ve hurma iftara saklanmalıdır.
  • Pide ve beyaz ekmek iftarda tüketilmeli, sahurda ise daha çok tokluğu destekleyecek tam tahıllı esmer ekmekler tüketilmelidir.
  • Sahurda, pastırma, sucuk, salam gibi işlenmiş gıdalar ciddi susuzluğa neden olacağı için sahurda tüketilmemelidir.

 

SIRADAKİ HABER