Begüm Kocaefe İletişimin adabımuaşereti
HABERİ PAYLAŞ

İletişimin adabımuaşereti

1. Karşımızdakini dinleme becerimiz, ona verdiğimiz değerin göstergesidir. O nedenle;

  • Birisi konuşurken söze girilmez.
  • Kişinin söyleyecekleri, kendi kelimelerimiz ile tamamlanmaz.
  • Karşımızdaki konuşurken başka şeylerle ilgilenilmez.

2. Kişilere algı seviyeleri ile ilgili gizli mesaj veren ifadeler, o kişinin söylediklerimizi anlamayacağı alt mesajı taşır. O nedenle;

  • “Anladın mı?” denmez.
  • “Az önce de söylediğim gibi” denmez.
  • “Altını çizerek söylüyorum”, “Vurguluyorum” şeklinde ifadeler kullanılmaz.

3. İletişimde hiyerarşik ifadeler kullanmak, o kişinin düşünce ve hareket özgürlüğüne müdahale anlamına gelir. O nedenle;

  • Birisi bizden görüşümüzü istemediyse ne yapması gerektiği söylenmez.
  • Emir/komuta sisteminin bulunmadığı ortamlarda emir ifadeleri kullanılmaz.
  • Yeni tanıştığımız bir kişiye “sen” diye hitap edilmez.

4. İletişimde empatik yaklaşım, insanı diğer canlılardan ayıran en kuvvetli yöndür. O nedenle;

  • Karşımızdakinin anlattıkları içinde duygusuyla ilgili ayrıntılar varsa, onlara karşılık verilmeden konuşmaya devam edilmez.
  • İnsanların üzüntülü/acılı anlarında “en azından” ile başlayan teselli ifadeleri sarf edilmez.
  • “O da bir şey mi” ile başlayan, benim acım senin acından büyük diyaloğuna girilmez.

5. İnsanların kişilik özellikleri ile eylemleri birbirinden farklı şeylerdir. O nedenle;

Haberin Devamı
  • “Ne kadar sorumsuzsun!” denmez. “Geç kalacağını bana haber vermeni beklerdim” denir.
  • “Beceriksizsin” denmez. “Rapor üçüncü kez bana hatalı geldi” denir.
  • “İlgisizsin” denmez. “Senden daha çok ilgi görmeye ihtiyacım var” denir.

Ne güzel söylemiş yazar Earl Nigthingale, “Hiçbir şey bizi, konuşma tarzımız kadar ele vermez.”

Sıradaki haber yükleniyor...
holder