Pandeminin dakik kahramanları

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Korona, kargo sektörüne hem zoru yaşattı hem de fırsat pencerelerini araladı. Böylesi bir dönemde sektördeki büyüme muazzam seviyelere ulaştı. Sektör artan gönderilerle büyürken, en önemli kriterden biri olan ‘zamanında teslimat’tan da ödün vermedi.

YÜKÜ OMUZLARINDA TAŞIDILAR

Salgınla mücadelede sağlık çalışanlarımız şüphesiz en büyük kahramanlarımız. Bu zor günlerin en önemli kahramanlarından biri de pandeminin yükünü omuzlarında taşıyan kargo çalışanları. Günlerce evde kaldığımız süre içinde tüm ihtiyaçlarımızı bütün risklere katlanıp kapımıza kadar getirdiler. Geçen yıl marttaki kapanmayla sektörde kısa bir duraksama olsa da sonrasında sistem saat gibi işledi, kayıplar telafi edildi. Son 15 ayda kargo sektörünün yaşadığı süreci ve geleceğe dönük planları MNG Kargo CFO’su (Finans Grup Başkanı) Kağan Gündüz’le konuştuk.

YATIRIMLAR ÖNE ÇEKİLDİ

Hiç beklenmedik bir zamanda gerçekleşen pandemiyle martta KOBİ ve kurumsal firmalarda kapanma yaşandığını dolayısıyla Mart 2020’de kargo hacimlerinin oldukça düştüğünü belirten Gündüz, “Nisandan itibaren e-ticarette hareketlenme başladı. Mayısta ivme arttı ve gönderi hacmindeki düşüş kapanmaya başladı” dedi. E-ticaret talebinin pandemiden önce de yüksek olduğunu ve bu yüzden kapasite artırma planlarının olduğuna işaret eden Gündüz, “Salgınla 2021 planlarını 2020’ye çektik. Taşıma kapasitemizi artırdık. En zor yılda çift haneli büyüdük” dedi.

E-TİCARET DESTEKLİYOR

Sektörde ilk 5 ayda da büyüme ivmesinin aynı hızla sürdüğüne dikkat çeken Gündüz, “Pandemiden sonra sektörde bu kadar hızlı büyüme olmaz belki ama e-ticaret yıllık bazda yüzde 30’lar üzerinde büyümeye devam edecek. Buna ek olarak KOBİ (küçük ve orta ölçekli işletmeler) ve kurumsal şirketler de büyümeyi sürdürüyor. Dolayısıyla hem kendi açımızdan hem de sektör olarak bu yıl da dahil ciddi büyüme potansiyeli görüyoruz” diye konuştu.

KOBİ’LER DE FAYDALANIYOR

Ekonominin bel kemiği olan KOBİ’leri çok önemsediklerini belirten Gündüz, yakın zamanda destek olmak amacıyla ‘KOBİ Vitamin’ kampanyası başlattıklarını söyledi. Bu kampanya ile KOBİ’lere akaryakıt, araç kiralama ve sigorta gibi en çok ihtiyaç duyacakları alanlarda indirim sunulduğunu belirten Gündüz, “KOBİ’lerimiz ‘kobivitamin. net’ üzerinden katılım formunu doldurarak bu imkandan yararlanabilir” dedi

PAKETLER SİGORTALI

Kargoların nakliyat sigortası kapsamında güvence altına alındığını belirten Gündüz, “Bu poliçe kapsamında sigorta şirketi olası hasarları karşılar. Eğer kendi hatamızdan kaynaklanan bir zarar oluştuysa sigortadan bağımsız olarak müşteri memnuniyeti kapsamında zararı telafi ediyoruz” diye konuştu.

ELEKTRİKLİ BİSİKLETLE DAĞITIM

Çevre duyarlılığı konusunda aldıkları önlemlerden de bahseden Gündüz, kullandıkları kargo poşetlerini yüzde 100 geri dönüştürülebilir doğa dostu poşetlerle değiştirdiklerini söyledi. Gündüz, “Aktarma merkezlerindeki enerji tüketiminin azaltılması yönünde tedbirler alıyoruz. Karbon salınımını düşürmek için bazı şehiriçi paket dağıtımlarını elektrikli bisikletle yapıyoruz” dedi.

ESNAF KARGO MODELİ

Yeni dağıtım modeli konusunda teslimat noktaları üzerinde çalıştıklarını belirten Kağan Gündüz, “Esnafı, zincir marketleri kargo teslimat noktası haline getirecek esnek modeller geliştiriyoruz. Kargo sektörü değişim süreci içinde. Bu konuda öncülük etmek için kendi araştırma geliştirme (Ar-Ge) ve inovasyon merkezimizde pek çok proje geliştiriyoruz. Teknolojiyi etkin kullanıyoruz” diye konuştu.

‘MİNİ HUB’ ÇÖZÜMÜ

İstanbul’da 2 tane aktarma merkezi açtıklarını, mevcut merkezlerde kapasite artırdıklarını ve şubelerin çoğunu büyük lokasyonlara taşıdıklarını belirten Gündüz, verimliliği artırmak ve e-ticaret kargolarındaki teslimat sürelerini kısaltmak için ‘mini hub’lar açtıklarını söyledi. Gündüz, “Bunlar doğrudan tüketiciye dağıtım yapılan ve hızlı hareket edilen girişimci kuryelerimizin yoğun çalıştığı lokasyonlar. Mini hub’lar teslimat süresini azaltıyor” dedi.

‘GİRİŞİMCİ KURYE’ 10 BİN LİRADAN FAZLA KAZANIYOR 

Kağan Gündüz, 2 yıl önce verimlilik odaklı hayata geçirdikleri ‘Girişimci Kurye’ modelini bu dönemde öne çıkardıklarını vurguladı. Gönderilerin önemli kısmını bu kuryelerin dağıttığını belirten Gündüz, şu detayları verdi: “Ticari aracıyla MNG Kargo’ya entegre çalışan bu girişimciler, dağıttıkları gönderi başına ücretlendiriliyor. Kazanç dağıtılan adede, lokasyon ve performansa göre değişmekle birlikte bugün 10 bin liranın üzerinde. 850’nin üzerinde girişimci kuryemiz var. Çalışmak isteyenler başvuru yapabilir.”

YAZLIKLARDA YÜKSELEN HACİM

Pandemiyle birlikte yazlık bölgelerde konaklama süresi ve nüfus hızla arttı. Gündüz, buna bağlı olarak kargo talebinde de artış gözlemlediklerini ve ek yatırımlar gerçekleştirdiklerini söyledi. Gündüz, bölgedeki kargo trafiğinde e-ticaretin de etkili olduğuna dikkat çekti.

SEKTÖRDE ÇALIŞAN SAYISI ARTTI

Gönderi adedi arttıkça sektörde çalışan sayısı da yükseldi ve 1 milyon kişiye ulaştı. Bu konuya dikkat çeken Kağan Gündüz, “Geçen yıl 9 bin olan çalışan sayımız 3 bin kişi artarak 12 bine çıktı” dedi. Kuryelerin prim sistemine dahil olduğuna işaret eden Gündüz, “Kuryelerin sağladıkları operasyonel memnuniyetle aylık kazançları hatırı sayılır rakamlara ulaşıyor. Kurye olarak başlayanlar müdürlük ve birim yöneticiliğine kadar yükselebiliyor” diye konuştu.

TESLİMATTA KİLOMETRE HESABI

“Zaman bizim için en önemli parametrelerden biri” diyen Kağan Gündüz, kargoda zamanında teslimatın önemine dikkat çekti. Gündüz, şöyle devam etti: “Kargonun teslimat süresinde kilometre önemli bir faktör. Bir gönderi oluşturulduğunda aktarma merkezine gittiği vakit, o günün akşamıdır. Gönderi sabah da verilse, 16.00’da da verilse aynı saatte transfere başlıyor. 600 kilometreye (km) kadar mesafelerde ertesi gün teslimat yapılıyor, 600-900 kilometre arasındaki mesafelerdeyse 2 gün içinde. Türkiye’nin çok ücra köşelerinde bu süre 3 güne çıkabiliyor.”


Yazarlarımızdan

21 Haziran 2021, Pazartesi 15:35
21 Haziran 2021, Pazartesi 09:06
21 Haziran 2021, Pazartesi 07:03
Sıradaki haber yükleniyor...
holder