Bilal Emin Turan Türk çiftçisiyle üretip dünyayla yarışıyor
HABERİ PAYLAŞ

Türk çiftçisiyle üretip dünyayla yarışıyor

Bünyesinde Pepsi, 7UP ve Tropicana gibi içecek ile Cheetos, Doritos, Ruffles ve Frito-Lay gibi atıştırmalık yiyecek markaları bulunan dünya devlerinden Amerikalı PepsiCo, Türkiye pazarındaki büyüme hızıyla dikkat çekiyor.

Geçen yıl yaşanan kur şokuna rağmen PepsiCo, Türkiye’de yüzde 20’ye yakın büyümüş. Firmanın dünyadaki büyüme oranı ise yüzde 3.7 ve toplam cirosu 64 milyar dolar olmuş.

LOKOMOTİF PAZARDAN

Bu bilgileri hafta başında görüştüğümüz PepsiCo Türkiye Genel Müdürü Levent Yüksel aktardı ve ”Türkiye büyümeyi destekleyen lokomotif pazarlardan bir tanesi. Büyüme hızında Avrupa’da 2’nci, dünyada ise 200 ülke arasında ilk 5’teyiz” dedi.

Haberin Devamı

Türkiye’deki faaliyetlerin bir kâr transferi şeklinde olmadığını özellikle vurgulayan Yüksel, ”Sattığımız her şeyi Türkiye’de üretiyoruz. Kazandığımız da Türkiye’de kalırken yatırımlara devam ediyoruz. 10 yılda bir fabrika kuruyoruz.

İzmir, Çorlu, Adana, İzmit, Mersin ve son olarak Manisa’daki yatırımla 6 fabrikaya ulaştık. 50 yıldır ülke ekonomisine hizmet veriyoruz” diye konuştu.

TARIMA 500 MİLYON $

Faaliyetlerinin merkezinde tarımın yer aldığına dikkat çeken Yüksel, 24 ilde 1000’den fazla çiftçiye, sözleşmeli tarım yoluyla cipslik patates ve mısır üretimi yaptırdıklarını ve Türkiye’de tarıma 500 milyon dolar (2.6 milyar TL) yatırdıklarını söyledi.

Yüksel,”1000 çiftçiyle ülkemizin cipslik patatesin yüzde 60’ını üretiyoruz” dedi. Yerli tohum, bitki koruyucu ilaçları ve gübreyi avans olarak vererek çiftçilere de destek olduklarını belirten Yüksel, sözleşmeli tarımla spekülatif sebze-meyve fiyat hareketlerinin önüne geçilebileceğini belirtti.

GENÇLER TARIMA ÖZENDİRİLMELİ

Gençlerin tarım algısını ölçmeye yönelik bir araştırma yaptıklarını söyleyen levent yüksel şunları paylaştı: ”sonuçlara göre; çiftçiliğin önünde dikkat çeken iki bariyer var.

Bunlardan biri yorucu ve meşakkatli bir meslek olması diğeri ise verilen emeğin karşılığında beklenen kazancın elde edilememesi. gençlerin çiftçiliği tercih etmesi için en önemli motivasyon, teşviklerin ve desteklerin artırılması olarak 40 görülüyor.”

Haberin Devamı

ESNAFLA İLİŞKİDE ÖRNEK

Perakende satışta 170 bin esnafla olan iyi ilişkilerinin dünyaya örnek olduğunu ifade eden levent yüksel, ”rusya, ortadoğu ve Kırgızistan gibi ülkelerden bu işi nasıl yaptığımızı öğrenmeye geliyorlar” dedi.

Patates kabuğundan gübre

Fabrikalarının sıfır atıkla çalıştığına dikkat çeken yüksel, şunları söyledi: ”yiyecek fabrikalarımızda patates kabuğu gibi organik atıklarımızı metan gazına dönüştürüp kojenerasyon tesisinde elektrik ve ısı enerjisi üretiyoruz.

Fabrikalarımızın enerji ihtiyacının yüzde 35’ini bu şekilde karşılıyoruz. biyogaz üretiminden sonra kalan atığı gübre haline getiriyoruz. bu gübreyi de sözleşmeli çiftçiye veriyoruz.”

GIDADA TRAFİK IŞIĞI

Raflardaki gıdaların yağ, karbonhidrat, tuz ve şeker içeriğine göre ‘kırmızı’, ‘sarı’ ve ‘yeşil’ olarak etiketlendirileceğini ve bu konudaki düzenlemenin yakında çıkacağına dikkat çeken levent yüksel, şöyle dedi:”

Örneğin; yağ, doymuş yağ, şeker ve tuz yönünden yüksek olan ürünlerde ‘kırmızı’ kullanılacak.artık tüketici hangi ürünün referans değerinin üzerinde olduğunu bilecek. bizim üretimimiz ağırlıklı olarak sarı renk.”

Haberin Devamı

1.2 kilogram: Türkiye’de kişi başına cips tüketimi, Avrupa’nın en düşüğü. Bu miktar ABD’de 10 kilo.

50 litre: Türkiye’de kişi başına yıllık gazlı içecek tüketimi. abd’de 120 litre.

MANİSA'DAN AVRUPA'YA

Manisa’daki fabrika ocakta Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan tarafından açılmıştı. levent yüksel, ”dünyaya örnek birçok teknoloji ilk kez burada deneniyor. üretilen cipslerin yüzde 25’ini ihraç ediyoruz” dedi.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder