Odaklanma problemiyle nasıl baş ederiz?

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Teknoloji çağının hızlı bilişim alt yapısı sayesinde bazen günlük yaşamda odaklanmayla ilgili sorunlar yaşıyoruz. Koşturmaca içinde yetişmesi gereken işler, anlatılan dersler, toplantılar, sunumlar, programlar derken yoğun bir günde oradan oraya savruluyor ya da yaşıyoruz. İşte bu noktada yetişmeyen işler, unutulan notlar, kaçırılan randevular odaklanma ve dikkatin hayatımızdaki önemini gösteriyor. 

Odaklanma ve dikkat, hayatta kalmamızı sağlayan en basit içsel beceri ve dürtü kontrolümüzdür. Bir sürü çeşidi vardır. Fakat ben sizinle, en önemli olanlardan birkaç tanesini paylaşacağım.  

Birincisi içsel odaklanma, kişinin uyaranı fark etmesi, ona verdiği tepkiyi kontrol etmesi ve yönetmesidir. İkincisi aldığımız uyaran ve tepkilere karşı uyguladığımız stratejiler, yorumlar ve dikkat dağıtıcılarla başa çıkabilme yeteneğimiz. Üçüncü olarak ise, dikkati toparlayıp, hedefi planlayarak çözümleyip eylemi gerçekleştirmektir. 

Bilişsel düzeyde bunları yürütürken, 'seçici dikkat' dediğimiz alan (dikkatin bir konuya odaklanıp diğer dikkat dağıtıcıları yok sayması) aktif olması işlemleme hızımızı artırır. Başarının sırrı; seçici dikkat ile birlikte büyük resmin hepsini görebilmektir. 

Bazı durumlarda çocuklarda da odaklanma problemi ve dürtüsellik sorunu görürüz. Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite (DEHB) olarak tanımlanan bu durum kişinin yaşamını ve akademik başarısını etkiler. Çocuğun bu kadar hareketli ve dürtüsel olması, halk arasında 'fazla zekadan' diye tabir edilse de durum hiç de öyle değildir. Bu durum tamamen beynin kimyasalları, işleyişiyle ilgili nörogelişimsel bir bozukluktur. Ve bu tanıyı ancak uzmanlar koyabilir. Odaklanma ve dikkat sorunu yaşayan herkesin illa bu tanıyı alması beklenemez. 

Odaklanma sorununu yaratan çevresel ve biyolojik durumlar olabilir. Örneğin, stres altında olma, aşırı kahve tüketimi, uykusuzluk ya da dengeli beslenmeme vb. Odaklanma problemi ile baş etme yöntemi kişiden kişiye değişebilir.

 İşte size odaklanma sorunu ile baş etmek için bir liste,

  • Omega 3 ve protein açısından zengin dengeli bir beslenme programı yapın. 
  • Düzenli uyku rutini oluşturun. 
  • Nefes egzersizleri öğrenin.
  • Hobiler edinin.
  • Meditasyonu günlük hayatın bir parçası yapın. 
  • Göz egzersizleri ve gözler ile 8 yapmayı unutmayın.
  • Konsantrasyon ve odaklanma müzikleri dinleyerek çalışın.
  • Stresle baş etme yöntemlerini öğrenin.
  • Sağ ve sol beyin egzersizleri yapın.
  • Nörogelişimsel oyunlar oynayın.
  • Belleğinizin çalışma şeklini keşfetmeye çalışın.

Odaklanma ve dikkat sorununu tüm çabalarınıza rağmen çözemiyorsanız bir uzman desteği almanız yararlı olacaktır.  

İnstagram: Bircan Tavas Gelişim ve Eğitim

Yazarlarımızdan

28 Eylül 2020, Pazartesi 14:49
28 Eylül 2020, Pazartesi 11:47
28 Eylül 2020, Pazartesi 08:18
28 Eylül 2020, Pazartesi 08:07
Sıradaki haber yükleniyor...
holder