Güney Kore’den dünyaya: BTS’in portresi

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Sosyal medyada aktifseniz, BTS’i duymamış olmanız imkansız. Her geçen gün yeni bir başarıya imza atan, uluslararası ödüller alıp rekorlar kıran ve dünyaca konuşulan K-pop grubu, dün Louis Vuitton’un global marka elçisi olması ile yine tüm dünyanın ilgisini üzerine topladı. Louis Vuitton ise bu haberi paylaşırken onları “Pozitif bir etki uyandıran moral verici mesajları ile tanınan dünyaca ünlü pop ikonları” olarak nitelendirip mutluluklarını dile getirdi. Geçtiğimiz hafta McDonalds’la işbirliği açıklanan grup, Forbes’a göre “2020 Dünyanın En Değerli Markaları” listesinin ilk 10’undaki markaların 4’ünün marka yüzü oldu. Peki BTS’i diğerlerinden ayıran ve özel yapan ne? Güney Kore’den gelen ve Korece şarkı söyleyen bu grup nasıl bu kadar kısa sürede tüm dünyanın ilgi odağı olmayı başardı? Bu yazıda BTS’in hikayesine ve onları popüler yapan nedenlere değineceğim.

2013’te Güney Kore’de çıkış yapan ve bu sene 8. yıllarına giren BTS, akılda kalıcı şarkıları, etkili ve herkese hitap eden sözleri, melek gibi vokalleri ve muhteşem dansları ile dünya çapında milyonların kalbini çaldı. Ancak bu başarı bir gecede doğmuş bir başarı değil.

BTS’in açılımı Korece’de “kurşun geçirmez izciler” anlamına gelen 방탄소년단 (Bangtan Sonyeondan) İngilizce isimleri ise “Beyond The Scene” (Sahnenin Ötesinde). Grup, farklı rollere sahip olan 7 üyeden oluşuyor. Tüm üyelerin sahne adları var. 

RM (Kim Namjoon), grubun lideri ve sözcüsü. Ayrıca Suga (Min Yoongi) ve J-hope (Jung Hoseok) ile grubun rapçi üçlüsünü oluşturuyor. Jin (Kim Seokjin), Jimin (Park Jimin), Taehyung (Kim Taehyung) ve Jungkook (Jeon Jeongguk) ise grubun vokalistleri. 

TARİHÇE

BTS’in çıkış yaptığı şirket, Güney Kore’nin en başarılı K-pop şirketi olan ve adını geçtiğimiz ay HYBE Entertainment olarak değiştiren BigHit Entertainment. BTS çıkış yaptığında diğer şirketlere kıyasla çok küçük ve adını duyuramamış bir şirketti. Belki duymuşsunuzdur, ama K-pop endüstrisinde şarkıcıların çıkış yaptığı şirket popülerliklerini belirlemenin kilit noktası. HYBE’dan önce 3 büyük şirket olarak bilinen SM, JYP ve YG’den çıkış yapan gruplar ve sanatçılar elbette kariyerlerine büyük bir prestijle başlıyorlar. BTS ilk çıkış yaptıklarında, aslında çökmekte olan bu şirketin son umutlarıydı. Kendi yazdıkları şarkı söyleri, dansları ve freestyle (doğaçlama) rapleri ile ilgi topladılar Grup gelişme aşamasında birçok zorluk ve nefretle karşılaştı. 7’sinin de aynı odada uyuduğu, küçük stüdyolarında gece gündüz uyumadan pratik yaptıkları günler vardı. Gerek ruhsal gerek fiziksel sağlık sorunları ile karşılaşan üyeler, bütçe yetersizliği veya üzerlerindeki baskının fazlalığı gibi nedenlerden dolayı dağılmayı bile düşündüler. Ancak buna rağmen asla yılmadan çalışarak kendi emekleri ile zirveye yükseldiler.

MÜZİK VE MESAJ

Onları çoğu gruptan ayıran unsurlardan bir tanesi, sanatsal özgürlükleri ve çıkardıkları müziklere katılımları. Kore Müzik Telif Hakları Derneğinin (KOMCA) tam üyesi olan RM, Suga ve J-hope, şarkılarının hemen hepsinin prodüksiyon ve söz yazımında rol alıyor. Ayrıca üyelerin bireysel çıkardıkları solo albümleri de birçok başarıya sahip. Son albümlerinde diğer üyeler de şarkı prodüksiyonunda yer alıp kendi yeteneklerini sergiliyorlar. BTS’i özel kılan ise tüm üyelerin solo çıkardıkları şarkıların tarzlarının farklı olması. Birlikte çıkardıkları albümlerde ise çeşitli ve her türlü kesime hitap edebilecek konseptler mevcut.

BTS’in bu kadar hayran toplamasının bir başka nedeni de sözleri ve şarkılarının içerdiği mesajlar. Sosyal konularda çok fazla şarkıları olan BTS, sosyal eleştiriler, gençlik acıları, depresyon ve kendini sevme gibi herkesi ilgilendiren sorunları sözlerine katmalarıyla dünya çapındaki birçok kişiyi teselli ediyor ve pozitif bir etki yaratıyorlar. Kliplerinde veya şarkılarında kullandıkları kitap referansları ile hayranları okumaya yönlendiriyorlar, etkileyici performans ve akılda kalan melodilerinin yanında derin mesajları ile de eğlenirken düşündürüyorlar. Güçlü bir hip-hop/rap konsepti, ülkenin eğitim sistemi ve sosyal sorunları eleştiren sözleri ve “Başkalarının hayalleri ve beklentileri için yaşama, kendi yolundan git” mesajı ile kariyerlerine başlayan grup, hip-hop’tan yavaşça dans-pop ve R&B’ye kayan HYYH (The Most Beautiful Moment in Life) üçlemesinde gençlikte karşılaşılan zorlukları, aşk acılarını ve büyüme kaygılarını anlatıyor. Onu izleyen WINGS albümü’nde EDM ve elektronik dansa adım atan grup, Blood Sweat & Tears’ın göz alıcı müzik videolarındaki, tüm müzik videolarını bağlayan bir hikayeyi açıkladıkları sembolizmleriyle izleyenleri büyüleyerek birçok başarıya adım atıyorlar. 2017’de ise yepyeni bir konsept olan Love Yourself serisini çıkararak “Sen olduğun gibi güzelsin, tüm kusurların ile kendini sev” mesajını veriyorlar. BTS’in en yeni albüm serisi ise, geçen sene ikincisini çıkardıkları Map of the Soul (Ruhun Haritası) ikilemesi. “Ben kimim?” sorusuyla başlayan, psikoloji metaforları ve Carl Jung referansları ile dolu bu ikileme, üyelerin kendi kişiliklerini kattıkları solo şarkıları da içeriyor. En yeni albümleri olan BE’de ise grubun amacı, pandemiden dolayı karşılaştığımız zorluklar üzerine bizlere moral vermek, mutlu etmek ve yalnız olmadığımızı göstermek.

POZİTİF ETKİ

Müzikleriyle zirveye yükselen grubu ünlü yapan en önemli unsurlardan bir tanesi de geniş sosyal medya varlıkları. Ekim 2016’da Billboard Social 50 listesinde 1 numaraya yerleşip Twitter’da kendilerine özgün bir emojiye sahip olan ilk Koreli sanatçı olarak adını tarihe geçiren BTS’in, hayranlarla sosyal medya etkileşimleri dışında yayınladıkları kendilerine özgü programlar var. V-Live adlı canlı yayın uygulamasında sıkça yayın yapıp hayranlarla iletişim kuruyorlar. Run BTS, grubun 2015’ten beri devam eden, çeşitli oyunlar oynadıkları ve kişiliklerini daha fazla ön plana çıkarabildikleri bir komedi şovu. Ayrıca grubun Bon Voyage adında, çeşitli ülkeleri gezdikleri bir gezi programları da var. Türkiye’de de gösterime giren belgesel tarzındaki filmlerinde ise mükemmel performanslarla dolu konserlerin ter ve gözyaşlarıyla dolu sahne arkası ve üyelerin yaşadıkları zorluklar anlatılıyor.

BTS’in pozitif etkisi yalnızca müzik ile bitmiyor. UNICEF’le birlikte yürüttükleri LOVE MYSELF kampanyasında BTS: “LOVE MYSELF kampanyamız, her genci kendi içinde sevgiyi bulmaya ve bu sevgiyi başkalarına ulaştırmaya özendirmeyi amaçlamaktadır. Herkesin sevgiyi ve iyiliği paylaşarak şiddete son verme uğraşında görev üstlenmesini istiyoruz” sözleri ve #ŞiddeteSon etiketi ile mesajlarını dünyaya yaymaya devam ediyor. 2018 ve 2020’de iki defa Birleşmiş Milletler Gençlik Konferansı’nda konuşma yapan grup, “Kim olursanız olun, nereden olursanız olun, ten renginiz, cinsel kimliğiniz ne olursa olsun, duyurun sesinizi. Sesinizi duyurarak isminizi ve sesinizi bulun. Kendinizi sevin” mesajını dünya çapındaki gençlere duyurmayı amaçladı. BTS’in yaptığı önemli konuşmalardan biri de 2020’de YouTube’un düzenlediği Sanal Mezuniyet Töreni’nde Michelle Obama ve Beyonce gibi isimlerin yanında yaptıkları mezuniyet konuşması. Bu konuşmalarında grup; özgüven, istikrar, anı yaşama ve hayallerinin peşinden gitmenin önemini vurguladı. J-hope’un konuşması geceye damgasını vurdu “Kendinize ‘doğru kararı mı verdim, iyi mi gidiyorum başarısızlık yolunda mı yürüyorum’ gibi sorular sorarak seçimlerinizi sorguladığınız zamanlar olacaktır. Böyle zamanlarda şunu hatırlayın: kendi yaşamınızın lideri sizsiniz. Ve kendinize defalarca tekrarlayın: ‘Ben yapabilirim. İyi bir şekilde yapabilirim. Herkesten iyi yapabilirim”


Sahip oldukları tesirin farkında olan BTS; FILA, Louis Vuitton gibi büyük markaların yanında, giydikleri kıyafetler ve gelirleri ile hayırseverlik için bağış toplayan aksesuarlar ile küçük ve yerli işletmelere yardım ediyorlar. Koreli grubun bu pozitif etkisini en iyi gözlemleyebileceğiniz yer ise hayran grubu ARMY. Hayranlar, üyelerin doğum günlerinde bir neden etrafında bir araya gelip para toplamalarıyla meşhur. WWF’den hayvan evlat edinme ve ormanlaştırmadan ihtiyacı olan yetenekli gençlere burs bağışında bulunma, doğal afetler sonucunda felaketzedeler ve Covid-19 mağdurları için bağış toplamaya kadar birçok amaç için BTS’ten ilham alan hayranlar bir araya geliyorlar.

BAŞARILAR

2016 senesinde BTS Spotify’da 1 milyon takipçiyi aşan ilk K-pop grubu oldu. Bu sene ise Coldplay’i aşarak Spotify’da tüm zamanın en çok dinlenmiş grubu. İşte bu, BTS’in globalleşmesi ve uluslararası seviyede tanınırlık kazanmasının bir temsili. 2016’da Kore’de müzik için en önemli ödül olan MAMA’da yılın sanatçısı seçilen BTS, üç büyük K-pop şirketinden çıkmayıp bunu başaran ilk grup oldu. Aynı yılda “Blood, Sweat & Tears’la 24 saat içinde 6 milyon görüntülenmeye ulaşıp “24 saatte en fazla izlenen K-Pop klibi” rekorunu kıran grup, 2020’de global bir hit olan “Dynamite” klibiyle aynı rekoru 101 milyon izleme ile kırdı. 2017’de BTS, Billboard Müzik Ödülü kazanan ilk Koreli sanatçı oldu ve aynı ödülü 4 sene üst üste kazanmalarıyla bir ilke daha imza attılar. 2018’de Güney Kore hükümeti tarafından ‘Kültürel Liyakat Nişanı’ verilen ilk idol grubu ve en genç kişiler olan BTS, dil ve kültürlerini dünyaya yayarak ülkelerini uluslararası mertebede başarıyla temsil ediyorlar. Ayrıca BTS, ülkenin GSYİH’sına 4.9 milyar dolar katkı sağlayarak Samsung ve Hyundai gibi büyük markalarla aynı ligde yer alıyorlar. TIME dergisi, 2020’de BTS’i “Entertainer of the Year” (Yılın Eğlence Sektörü Kişisi) olarak adlandırdı. Grubun şu ana kadar 18 tane Guiness Dünya Rekoru mevcut. “Map Of The Soul:7”, Uluslararası Fonografi Endüstrisi Federasyonu (IFPI) verilerine göre 2020'de dünyanın en çok satan albümü, ve BTS ise en çok satan sanatçısı. En son çıkan BE albümleri ile Billboard albüm listesinde beşinci defa zirveye yerleşen grup, uluslararası seviyede en önemli müzik listesi olan Billboard Hot 100’da çıktığı ilk haftada birinci olan birden fazla şarkısı olan ilk grup ve 3 Billboard listesinde de birinci sıraya yerleşen ilk sanatçı. 

Tüm bu başarıların yanında BTS, tarihte Grammy’lere aday gösterilen ilk Koreli sanatçı olmasıyla adını bir kez daha tarihe yazdı. Batı’da sahip oldukları ün ve başarıya rağmen benliklerinden ödün vermeyip müziklerinde tarzları ve samimiyetlerini koruyan grup, defalarca tüm dünyaya İngilizce egemen müzik sektöründe kendileri olarak başarılı olabileceklerini ve dil duvarını yıkabileceklerini kanıtladı. Yazdıkları Korece sözlerin aynı dili konuşmayan milyonlarca insana hitap etmesi uluslararası müzik için çok önemli bir adım. 2020’de çevrimiçi yayınlanan ON:E konserleri 191 farklı ülkeden 993 bin canlı izleyici topladı. Speak Yourself turu Amerika final konserinde lider RM’in sözleri tüm hayranların kalbine dokundu: “Nereden gelseniz, hangi dili konuşsanız, kaç yaşında olsanız da fark etmez, bu gece biz biriz. Aynı sese sahibiz, aynı dili konuşuyoruz.” Bu dil ise içtenliğiyle tüm bariyerleri aşan müziğin ve sevginin dili.


Yazarlarımızdan

17 Haziran 2021, Perşembe 07:01
17 Haziran 2021, Perşembe 07:01
17 Haziran 2021, Perşembe 07:01
Sıradaki haber yükleniyor...
holder