Deniz Temur Besinleri çocuklara gizleyerek vermeyin!
HABERİ PAYLAŞ

Besinleri çocuklara gizleyerek vermeyin!

Kabul edelim!

Çocuklar her şeyi yesinler, eksik beslenmesinler diye çok sayıda gıdayı birbirine karıştırarak onları besliyoruz.

Yumurtalı bisküvili bulamaçlar,

Sebze dolu köfteler, mücverler,

Baklagillerle dolu pürüzsüz çorbalar,

Ve daha bir çok yol.

Başlarda bu tür besleme biz bakım veren yetişkinleri rahat hissettiriyor. Çünkü biliyoruz ki ‘bir kase çorbada yok yok!’ Ancak bu yolda içine düşmemiz muhtemel bir kaç çukur var. Düşmeden ilerlemek için yapmamız gerekenleri bu hafta sizler için kaleme aldım. Faydalı olması dileğiyle haydi başlayalım!

KATI GIDAYA GEÇEMEME VE ÇİĞNEME EKSİKLİĞİ RİSKİ

Çok sayıda gıdayla hazırlanan karışımlar genellikle çocuklara püre yada çorba kıvamında sunulur. Özellikle ek besin başlangıcında bu yolla çocukları beslemek bakım verenlere hem daha kolay hem de daha güvenli geldiğinden kimse durumdan şikayetçi olmaz. Ancak aylar geçip de çocuğunuz büyüdüğünde artık katı gıdaları biz yetişkinler gibi tüketmesini isteriz. Fakat çocuk bu besinleri gördüğü gibi kaçar. Çünkü 1 yaş öncesi o ‘kusursuz besleyicilikteki’ çorbanın içindeki nohutu, havucu, patatesi daha önce hiç görmemiştir.

Böyle bir tabloda çocuk alışık olduğu dokuda beslenme eğilimi gösterir. Eğer bakım verenler sabırlı bir yaklaşım sunmaz, beslenme anlarını stresli hale getirmeye başlarsa yeme reddi daha kronik bir hal alır. Katı beslenme ötelendikçe çocukların çiğneme becerilerinde de gecikmeler yaşanabilir. Sakin kalmak ve çocuğa yiyecekleri sabırla, azar azar sunmak, yetişkinlerin yiyecekleri tükettiklerini görmelerini sağlamak işleri zamanla yoluna koyabilir.

SABRINIZ TÜKENEBİLİR

Çocuklara erken dönemde farklı yiyecekler hazırlamak bakım verenler için keyifli bir deneyimdir. Ancak zaman ilerledikçe işler 2 köfte hazırlamaktan daha karmaşık bir hal almaya başlar. Bakım verenler hem çocukları için hem de evdeki diğer bireyler için ayrı ayrı yemek hazırlamak zorunda kaldıkça keyifler kaçar. Bakım verenin yükselen stresi er yada geç mutlaka çocuğa yansır ve bu tablo ‘besin reddiyle’ sonuçlanır.

Bu tabloyu aşmak için daha ek besin döneminde çocuğun beslenmesini ailenin beslenme düzenine adapte edecek şekilde planlamak faydalı olacaktır. Özellikle 8’nci aydan itibaren çocuklar ailede pişen yiyecekleri kendi başına tüketebilmeye başlar. Burada miktar endişesine düşmeden çocuğa mutlaka ailenin yiyeceklerinden sunulmalı ve kendi kendine beslenmesi için desteklenmelidir. Bu sayede zamanla aileyle uyumlu bir beslenme formuna geçişi başaracaktır.

BESİNLER FARKLI ŞEKİLLERDE HAZIRLANABİLİR

Çocuğunuz bazı besin türlerini yemeyi kabul etmiyorsa o besinleri farklı formlarda hazırlayabiliriz. Mesela köfte seven bir çocuğa köfteli kuru fasulye, makarna seven bir çocuğa mercimekli, sebzeli soslu bir makarna hazırlanabilir. Bu tür denemelerde bir sorun yok. Ancak burada dikkat edilmesi gereken bir kaç nokta var.

Öncelikle besinleri saklamayın. Örneğin, kuru fasulyeyi köftenin içine sıkıştırmayın. Fasulye taneleri yemeğin içinde belirgin bir şekilde görünsün. Çocuğunuz sonunda fasulyeleri yemese bile tabakta olmalarını kabul ettiği sürece sorun olmadığını, biri gün onları yemeyi deneyeceğini hatırlayın. Bu tür besinleri sadece çocuğunuz için de hazırlamayın. Bu tür yiyecekler ailenin yemeyi de olsun. Bu sayede çocuklar için normalleşme çok daha hızlı olacaktır.

ÇOCUĞU KANDIRMAYIN!

Özellikle bilişsel olarak gelişimi ilerlemiş çocuklarınızı yemeklere sakladığınız besinler konusunda kandırmayın. Yaş ilerledikçe çocuğunuz lezzetleri ayırt etmeye başlayacaktır. Tatlarda bir farklılık olduğunu fark ettiğinde dürüst olun ve içine koyduklarınızı anlatın.

Daha da iyisi çocuğunuzu mutfağa sokun ve yiyecekleri birlikte hazırlayın. Besinlerin orijinal halleri görüp, değişimlerine şahit olsun. Bu sayede dahil olduğu pişirme sürecinin sonunda denemeye daha gönüllü olacaktır. Eğer saklarsanız ve sonunda çocuğunuza ‘aslında yemekte kereviz vardı ve sen yedin’ derseniz çocuğunuzun size olan güvenini sarsmış olursunuz. Bu yola hiç girmemek en iyisi.

Unutmayın! Hiçbir yiyecek ebeveyne güvenden daha besleyici değildir.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder