Deniz Temur Çocuğum yemek yemiyor diyorsanız 3 gün mola verin!
HABERİ PAYLAŞ

Çocuğum yemek yemiyor diyorsanız 3 gün mola verin!

Çocuğum yemek yemiyor, ne yapmalıyım diye soran ailelere verdiğim ilk öneri ‘3 gün mola verin’ oluyor. Bu süre uzayabilir. İsteyen 5, ihtiyaç duyan 1 haftaya kadar uzatabilir. Peki bu 3 günlük molada neler yapmalıyız yada yapmamalıyız ki yemek yemeyen çocuğumuzun beslenmeyle ilişkisi değişsin? 

 İşte sizin için bir kaç öneri….

 BÖYLE BİR SORUN OLDUĞUNU 3 GÜN İÇİN UNUTUN

 Çocuğunuzla beslenme sorunu yaşadığınız gerçeğini 3 gün için yok sayın. Ona sürekli yemek sunmaktan ve beslemeye çalışmaktan vazgeçin. Sadece acıktığında ve yemek istediğinde size söylemesini hatırlatın. Bu hatırlatmayı da kısa, öz cümlelerle ve az sayıda tekrarla yapın. 

 Çocuğunuzun normalde daha kolay yediği yiyecekleri hazırlayın. Saatlerce mutfakta geçirmeyin ve zamanınızı çocuğunuzla daha kaliteli ve duygusal olarak onu destekleyecek aktivite ve paylaşım zamanları için harcayın. 

 3 gün boyunca sizi ruhen ve fiziken yoran şeylere de mola verin. Evin temizliği, yapılması gereken işler, ikili ilişkilerde yaşanan pürüzlerle ilgili kaygılar vb. Yüklerden arınmış, sakin ve fiziken daha dinç bir 3 gün geçirin. 

 Çocuğunuzla 3 gün boyunca mümkünse açık havada size de iyi gelecek aktiviteler yapın. Sonunda yemese de dert etmeden ev dışı ortamlarda beslenme deneyimi yaşaması için fırsatlar yaratın. 

 Çocuğunuzla mutfakta basit ama keyifli zaman geçirin. Basit pankekler, kekler, poğaçalar hazırlayın. Sonunda yemese bile mutfakta geçirdiği her keyifli vaktin olumlu beslenme davranışını destekleyeceğini unutmayın. 

 Çocuğunuzla sohbet edin. Oyuncakları, oyunları, arkadaşları, sokaktaki hayvanlar ve daha niceleri. Akılınıza gelen konularda onunla sohbet edin. Eğer sizinle sözlü iletişim kurabilecek kadar güçlü bir dil gelişimi yoksa siz ona çevredekileri, oyunları, oyuncakları anlatın. 

 Mümkünse uykunuzu bu 3 gün boyunca iyi alın. Erken yatın ve dinç kalkın. 3 gün boyunca gerildiğinizi hissettiğinizde ortamdan uzaklaşın ve kendinize ‘Şu an gergin hissediyorum, çünkü…..’ diyen bir cümleyi sesli bir şekilde söyleyin ve derin nefesler alarak yaşadığınız stresin nedenini kendinize hatırlatın. Bu yolla sakinleştiğinizi göreceksiniz. 

 3 gün boyunca ‘çocuğum aç, yine yemedi, yemek istemedi, saat kaç oldu’ gibi düşüncelere odaklanmak yerine ‘çocuğumla yemek savaşına girmeyeceğim, buna benim de çocuğumun da ihtiyacı var’ diye düşünmeye çalışın. 

 Çocuğun yeme sorunları hakkında hem çocukla hem de çevredeki diğer yetişkinlerle konuşmayın. 

 EBEVEYN-ÇOCUK SAVAŞINI DURDURUR

 Yemek yemeyen çocuklarla aileleri arasında genellikle gerilimli bir ilişki vardır. Bakım veren yetişkinler çoğunlukla da anneler artık çocuklarına yemek yedirme çabasından yorgun düşmüş, stresli bir yapıya bürünmüş olurlar. Öyle ki bazı anneler yemek saatleri yaklaştıkça korku ve strese yenik düşerler. Bazıları ise çocukları yemekleri reddettiğinde yada yeterince yemediğinde öfke nöbeti geçirebilir hatta ağlayabilirler. Böylesi gerilimli bir ortamda beslenmenin devam etmesi teknik olarak mümkün değildir. Bu nedenle 3 günlük molada hem bakım veren yetişkinler hem de çocuk beslenmenin yarattığı gerilimden uzaklaşırlar.  

 ÇOCUK KENDİ BEDENİNİN SİNYALLERİNİ DİNLEMEYE BAŞLAR

 Doğru beslenme gelişiminin en önemli ayağı çocuğun kendi bedeninin ona verdiği sinyalleri öğrenmesidir. Açlık-tokluk durumlarında bedeninde olanları fark eden çocukların doğru zaman ve miktarda besin tükettikleri bir gerçektir. Sürekli stres altında ve ihtiyaç dışında da besinlerle karşılaşan çocuklar genellikle stresin yarattığı fizyolojik sinyalleri öğrenirler. Örneğin karın ağrısı, mide bulantısı gibi ve bu hisleri beslenmeyle bütünleştirirler. Bu da çoğunlukla doğru beslenme ritmini bulmalarını engeller. Bu nedenle yemek savaşına 3 gün mola verdiğiniz döngüde çocuğunuzun aç olduğunu hissetmesine, açlıkla yiyecek talep etmesine fırsat verin. Tokluk hali hissettiğinde az yediğini düşünerek ısrarcı olmak yerine yine kendi bedeninin sinyallerine göre karar vermesine saygı duyun.

 3 GÜN HEM KENDİNİZİ HEM DE ÇOCUĞUNUZU GÖZLEMLEYİN

 3 günlük molada çocuğunuzla olabildiğince keyifli ve paylaşımlı zamanlar geçirin. Bu süre içinde ortamdaki beslenme stresi azaldıkça, paylaşımlar arttıkça çocuğunuzun yiyeceklere ve size karşı tepkisini izleyin. Değişimi analiz edin. 

  •  Ortamdaki stres azaldıkça çocuğunuz besinlere daha mı normal yaklaşıyor.
  •  Sizinle daha keyifli ve uyumlu bir ilişki mi geliştiriyor? 
  •  Çocuğunuz açlık ve tokluk halini hissetmeye başladı mı?
  •  Siz artık yemek sorununu dert etmedikçe daha rahat bir anneye mi dönüştünüz?
  •  Öfke nöbetleriniz durdu mu, çocuğunuza yemek dışında bir gözle bakabiliyor musunuz?

  Eğer 3 günün sonunda yanıtınız ‘evet’ ise artık eski yemek düzenine dönmeyin ve 3 günlük molada yaptıklarınızı günlük rutininize döndürün. Eğer yanıtınız ‘hayır’ ise kendinize ve çocuğunuza biraz daha zaman tanıyın ve mola süresini uzatın. Bazen hem bizim hem de çocuklarımızın değişim için biraz daha uzun zamana ihtiyacı olabilir. Denemekten korkmayın ve vazgeçmeyin!

Sıradaki haber yükleniyor...
holder