Deniz TemurÇocukların boğulmasını engelleyen beslenme önerileri
HABERİ PAYLAŞ

Çocukların boğulmasını engelleyen beslenme önerileri

Çocukların yiyeceklerle boğulma ihtimali ebeveynlerin korkulu rüyası. Çocukların 4 yaşına kadar tam anlamıyla yemek yemeyi öğrenemedikleri ve çiğneme becerilerinin yeterli olmadığı düşünüldüğünde korku duymak çok normal. Ancak bu korkuyla yaşamak yerine besinleri güvenli hale getirmek ve çocuğun becerilerini geliştirmesi için desteklemek mümkün. İşte 1-4 yaş arası çocuklarda boğulma riskini azaltmaya yardımcı bir kaç öneri….

 ÖĞÜRMESİNDEN KORKMAYIN

 Öncelikle çocuklar yemek yemeyi öğrenirken sık sık öğürürler. Öğürme sırasında çocuklar yiyecekleri dillerinin gerisine giden yiyeceği ağız içine geri getirirler. İlk bakışta boğulma gibi görünse de çoğunlukla çocuklar bu refleksi kullanarak boğulmamalı öğrenirler. Çocuklar kusursuz derecede pürüzsüz hale getirilen yiyecekleri bile öğürebilirler. Böyle durumlarda hemen paniğe kapılmayın. Çocuğunuz eğer nefes alabiliyorsa, öksürüyorsa ve öğürme sonrası yiyeceği tekrar çiğneyip yutma davranışı gösteriyorsa korkmayın. Ama gözünüz hep üstünde olsun.

 TIKANMA HALİ

 Çocuklarda boğulma yiyeceklerin yemek borusu yerine soluk borusuna kaçmasıyla gerçekleşir. Bu kaçış çocuklarda solunumu durdurur. Çocuk aniden nefes alamamaya başlar. Böyle durumlarda yapılması gereken acil ilk yardım davranışları konusunda bilgi sahibi olmalısınız. Yaş gruplarına göre çocuklarda boğulmaya müdahale edici acil ilk yardım bilgisi ile kalp masajı eğitimlerini mutlaka alın.

 4 YAŞA KADAR DİKKAT

 Boğulma riski yaratan yiyeceklerin başında kuşkusuz kuruyemişler, sert ve çiğ sebze ve meyveler ile içi yumuşak, dışı kaygan, yuvarlak formlu yiyecekler geliyor. Fındık, fıstık, tam havuç, tam elma, tam armut, üzün, kiraz, patlamış mısır vb. 

 Boğulma riski yaratan bu tür yiyecekleri 4 yaşa kadar çocuklara kontrollü porsiyonlamayla vermek önemli. Bir diğer önemli nokta da bu tür riski yiyeceklerin mutlaka yetişkin kontrolünde, oturarak yenmesi gerekir. Beslenme sırasında çocuğun hareket etmemesi, beslenme dikkatini dağıtacak şeylerden örneğin ekranlardan uzak olması gerekir.

 YİYECEKLERİ GÜVENLİ HALE GETİRME YOLLARI

 Çocuklar için yemesi zor olan, sert besinleri pişirerek yumuşatın. Örneğin, havuç, elma.

  • 1 yaş civarında sert meyve ve sebzeleri pişirin ve yarım serçe parmağı büyüklüğünde servin edin. Kuruyemişleri mutlaka rendeleyerek yada ezerek sunun.
  • 2 yaş civarı çocuklarda kiraz, üzüm gibi kaygan meyveleri 4 eşit parçaya bölerek sunun. Sert meyveleri hala tam olarak sunmayın. Parçaların ince uzun olmasına dikkat edin. Yuvarlak parçalar kesmeyin. Kuruyemişleri ezmek hala daha güvenli olabilir.
  • 3 yaş civarında kaygan meyveleri 2’ye bölerek verin. Parçaların yuvarlak değil, dikine kesilmiş olduğuna emin olun. Kuruyemişleri de parçalayarak sunmaya başlayabilirsiniz.
  • 4 yaş civarında çocuğunuzun beslenme becerisini inceleyerek yiyecekleri normal formlarında vermeye başlayabilirsiniz ancak beslenme sırasında yetişkin gözetimi şart.
  • Çatal ve kaşık ile beslenmek elle beslenmekten çok daha güvenlidir. Bu sayede çocukların birden fazla parçayı ağzına almasını da önlemiş olursunuz.
  • Soslar da çocukları yiyecekleri az miktarlarda tüketmelerine yardımcı olabilir. Örneğin, patates kızartmasını yoğurda batırarak tüketmek tek başına tüketmekten daha güvenli bir ortam yaratır. 
  • Kraker, bisküvi, cips, patlamış mısır gibi yiyeceklerin de boğulma riskini arttırdığını hatırlayın ve bu yiyecekleri çocuğunuza veriyorsanız güvenli büyüklükte ve yetişkin gözetiminde yemesini sağlayın.
Sıradaki haber yükleniyor...
holder