Soru: 22 Aralık 1966 doğumluyum. Sigortalı çalışmaya başladığım yıl 1993 olup 4000 gün primim var. Ne zaman emekli olurum? Hasan GÜREL
Cevap: Yaş haddinden emekli olmak için 15 yıl sigortalılık süresi, 3600 gün prim ödeme ve 60 yaş şartlarına tabisiniz. 3600 günden fazla priminiz olduğundan, bundan sonra prim ödemeseniz de, 60 yaşınızı dolduracağınız 22 Aralık 2026 tarihinde emekli olabilirsiniz
BAĞKUR’DAN 2026’DA SSK’DAN 2030’DA EMEKLİSİNİZ
SORU: 1964 doğumluyum. Tarım sigortası başlangıç tarihim 10 Kasım 2005 olup 6 yıl 6 ay 15 gün Tarım Bağkur’una, bundan hariç 4000 gün primim var. Ne zaman emekli olurum? Ahmet KAFAOĞLU
CEVAP: Doğumunuzu tarih (gün, ay, yıl) olarak bildireceğiniz yerde sadece yıl olarak belirtmiş, sorunuzdaki 4000 gün primi nereye ödediğinizi bildirmemişsiniz. 4000 gün primi Tarım Bağkur’una veya Bağkur’a ödemişseniz, Bağkur’da yaş haddinden emeklilik için 5400 gün prim ve 62 yaş şartlarına tabisiniz. 62 yaşı doldurmuşsanız istediğiniz zaman emekli olabilirsiniz. Doldurmamışsanız bundan sonra prim ödemeseniz de, 2026 yılı içinde 62 yaşınızı dolduracağınız tarihte emekli olabilirsiniz. Şayet 4000 gün primi SSK’ya ödemişseniz, SSK’da yaş haddinden emekli olmak için 25 yıl sigortalılık süresi, 4500 gün prim ve 60 yaş şartlarına tabisiniz. 4500 günden fazla priminiz olduğundan bundan sonra prim ödemeseniz de, 25 yıllık sigortalılık sürenizi dolduracağınız 10 Kasım 2030’da SSK’dan emekli olabilirsiniz
60 YAŞI DOLDURACAKSINIZ
Soru: 1971 doğumluyum. SSK girişim1989’da olup 3602 gün primim var. Ne zaman emekli olabilirim? Cengiz ASLAN
Cevap: Yaş haddinden emekli olmak için 15 yıl sigorta süresi, 3600 gün prim, 60 yaş şartlarına tabisiniz. 3600 günden fazla priminiz olduğundan bundan sonra prim ödemeseniz de, 2031’de 60 yaşı dolduracağınız tarihte emekli olabilirsiniz
BORÇLANIP 1348 GÜN DE PRİM ÖDEMELİSİNİZ
Soru: 1968 doğumluyum. SSK giriş tarihim 1 Ocak 1986 olup 1712 gün prim ödemem var. Askerlik günlerimi ödersem, ne zaman emekli olurum? Efkan YILMAZ
Cevap: Yaş haddinden emekli olmak için 15 yıl sigortalılık süresi, 3600 gün prim ödeme ve 60 yaş şartlarına tabisiniz. Askerlik sürenizi bildirmemişsiniz. 18 ay (540 gün) askerlik yapmış olmalısınız. Askerlik sürenizi borçlanıp ayrıca 1348 gün daha prim ödeyerek toplam priminizi 3600 güne tamamlayacağınız tarihte emekli olabilirsiniz
EKSİĞİMİ İSTEĞE BAĞLI İŞTIRAKÇI OLARAK ÖDEYBİLİR MİYİM?
SORU: 1977 doğumluyum. 2005 yılında memur statüsünde çalışmaya başladım. Kamuda 21 yılımı bitirdim. Emekli Sandığı isteğe bağlı iştirakçi olarak dışarıdan çalışmadan primleri ödeyerek 25 yılımı tamamlasam ve 58 yaşı beklesem emsallerine göre hak kaybım olur mu? Emekli maaşımda çok düşme olur mu? Ayrıca çıkabilecek 3600 Ek gösterge düzenlemesi veya kademeli emeklilik gibi haklardan mahrum olur muyum? Şenay ÇATAK
CEVAP: Fiili hizmet sürenizi 21 yıla, yani 7560 güne tamamlamışsanız kalan dört yılı isteğe bağlı Emekli Sandığı iştirakçisi olarak ödeyerek hizmet sürenizi 25 tam yıla (9000 güne) tamamlayabilirsiniz. Ama ödeyeceğiniz primler çok yüksek olur. Ya 7 ay daha memuriyet yaparak ya da 7 ay Emekli Sandığı iştirakçisi olarak prim ödeyip, Emekli Sandığı toplam hizmet sürenizi (prim ödemenizi) 7770 güne tamamladıktan sonra, Emekli Sandığı isteğe bağlı iştirakçilikten çıkıp, isteğe bağlı olarak Bağkur’a 41 ay (1230 gün) prim ödeyerek toplam hizmet sürenizi 25 tam yıla (9000 güne) tamamlarsanız, son yedi yıl kuralına göre primi ödenmiş son yedi yılda Emekli Sandığı’na fazla prim ödemiş duruma geçer ve Emekli Sandığı’ndan emekli olursunuz. Bu nedenle son 41 ayı isteğe bağlı olarak Bağkur’a prim ödemenizin Emekli Sandığı’ndan emekli olmanıza, emekli aylığınıza zararı olmaz. Ancak ek gösterge ve emekli ikramiyenize zararı olur. Çünkü isteğe bağlı iştirakçi olarak prim ödenen süre, ek göstergeye hak kazanma ve ikramiye hesabı açısından dikkate alınmaz. Yeni EYT çıkması halinde aleyhinize bir durum olmaz. Ama Kazanılan Hak Aylık (KHA) dereceniz, yani ek göstergeye esas dereceniz 1. Dereceye gelmemişse zararınız olur. Çünkü isteğe bağlı iştirakçi olarak prim yatan sürede dereceniz yükselse de, yüksek dereceden ek göstergeye hak kazanamazsınız. Şu andaki KHA ve ödemeye esas ek göstergenizi belirtmediğinizden net cevap veremiyoruz. Şayet şu anda 1. Dereceye gelmemişseniz ve isteğe bağlı iştirakçi iken 1. Dereceye gelirseniz, 1. Derece ek göstergesi alamazsınız. Şu andaki dereceniz ve ek göstergeniz ile öğrenim durumunuzu bildirirseniz, sorunuzu daha net cevaplayabiliriz.
