Soru: 1971 doğumluyum. SSK giriş yılım 1988 olup 3800 gün prim ödemem var. Yüzde 34 engelli raporum bulunuyor. Ne zaman emekli olurum? Adem TUTUŞ
Cevap: Yaş haddinden emekli olmak için 15 yıl sigortalılık süresi, 3600 gün prim ve 60 yaş şartlarına tabisiniz. 3600 günden fazla priminiz olduğundan bundan sonra prim ödemeseniz de, 2031’de 60 yaşınızı dolduracağınız tarihte emekli olabilirsiniz.
HARP OKULUNDAKİ 22 AYI SAYDIRABİLİR MİYİM?
SORU: 1994-1996 yılları arasında 22 ay Deniz Harp Okulu’nda hizmet gördüm. Bu süre zarfında Emekli Sandığı primlerim ödenmiştir. 3 Temmuz 2003’ten itibaren de (23 yıl) aynı emekli sicil numarası ile Adalet Bakanlığı’nda memur olarak görev yapmaktayım. Şu anda 25 yıl 60 yaş durumunda emekli olabiliyorum. Deniz Harp Okulu’nda geçen 22 ayı hizmet birleştirmesi yapabilir miyim? Alper KONÇA
CEVAP: Emekli Sandığı’na tabi memurların harp okullarında geçen sürelerinin emeklilikte hizmetten sayılabilmesi için, bu okulların başarı ile tamamlanması gerekiyor. Harp okullarını başarıyla tamamlamadan ayrılanların, bu okullarda geçen süreleri hizmetten sayılmıyor. Bu nedenle harp okulundan mezun olmadan geçen öğrencilik süreniz emeklilikte geçerli hizmet olarak dikkate alınmayacaktır.
İŞTEN AYRILIP EMEKLİLİĞİ BEKLEYEBİLİRSİNİZ
Soru: 1984 doğumluyum. 28 Şubat 2008 tarihinde sözleşmeli öğretmenlikle işe başladım. Üç yıl sonra kadroya geçtim. Yorulup yıprandığımı hissediyorum. Kademeli emeklilik gelirse 25 yıl beklemeden daha erken emekli olmam mümkün olabilir mi? Elif KOCABAŞ
Cevap: Gündemde kademeli emeklilik yok. Ancak önümüzde seçim olması bu tür beklentileri artırmakta. Şayet siyasi otorite isterse seçimden önce emeklilik yaşında bir miktar iyileştirme yapılabilir. Bu tür bir düzenleme yapılırsa, tabi ki siz de yararlanırsınız. Yaş haddinden emeklilik için 5400 gün prim ve 61 yaş şartlarına tabisiniz. 5400 günden fazla priminiz olduğundan, isterseniz görevinizden emekli olacağınız yaşı beklemek üzere ayrılabilir, 61 yaşın dolmasını çalışmadan bekleyebilirsiniz. Bu durumda 61 yaşınızı dolduracağınız tarihte, talebiniz üzerine emekli aylığınız bağlanır, hizmet sürenize, ilişkin emekli ikramiyeniz de ödenir.
2175 GÜN DAHA PRİM ÖDEMELİSİNİZ
SORU: 1979 doğumluyum. Sigorta girişim 1 Mayıs 1998 olup 3800 gün primim var. Çalışma süresini çoktan doldurdum. EYT’den faydalanabiliyor muyum? Sibel GÖKDAĞ
CEVAP: EYT kapsamındasınız. Emekli olmak için 20 yıl sigortalılık süresi, 5975 gün prim ödeme ve 54 yaş şartlarına tabisiniz. 2175 gün daha prim ödeyerek toplam priminizi 5975 güne tamamlayacağınız tarihte EYT kapsamında yaş aranmadan emekli olabilirsiniz. Ayrıca 3600 günden fazla prim ödemeniz olduğundan, bundan sonra prim ödemeseniz de, 2037’de 58 yaşınızı dolduracağınız tarihte emekli olmanız da mümkün (15 yıl sigortalılık süresi, 3600 gün prim ödeme ve 60 yaş şartlarına tabisiniz).
