Ekrem SarısuEYT’li miyim?

HABERİ PAYLAŞ

EYT’li miyim?

Soru: 1980 doğumluyum. Sigorta başlangıç tarihim 13 Temmuz 2000 olup 2436 gün prim ödemem var. EYT’li miyim? Ne zaman emekli olabilirim? Hüseyin YILMAZ

Cevap: İlk defa 7 Eylül 1999 tarihinden önce sigortalı olanlar EYT kapsamında. Bu tarihten sonra sigortalı olduğunuzdan maalesef EYT’li değilsiniz. Emeklilik için 7000 gün prim ve 60 yaş şartlarına tabisiniz. 4564 gün daha prim ödeyip priminizi 7000 güne tamamlamak şartıyla, 2040’da 60 yaşınızı dolduracağınız tarihte emekli olabilirsiniz. Ayrıca 2064 gün daha prim ödeyerek priminizi 4500 güne tamamlamanız şartıyla, yine aynı tarihte yani 60 yaşınızı dolduracağınız tarihte emekli olmanız da mümkün (25 yıl sigortalılık süresi, 4500 gün prim ödeme ve 60 yaş şartlarına tabi olarak

Haberin Devamı

13 KODU İLE BİLDİRİLEN EKSİK GÜNLER BORÇLANILABİLİR Mİ?

SORU: Ücretli öğretmen olarak görev yapanların eksik gün nedeni kod 7 puantaj kayıtları girildiğinden geriye dönük borçlanma hakkı verilmiyor. Peki kod 13 diğer nedenler olarak girilmiş eksik günler, geriye dönük olarak borçlanılabilir mi? Gülten CABALAR

CEVAP: Ay içinde 30 günden az çalışma yapan ve eksik gün nedeni (13) kod numarası ile SGK’ya bildirilenlerin işverenlerince, SGK’ya her ay bildirilen “Eksik Gün Bildirim Formu” ekinde verilen eksik gün nedenleri incelenmesi sonucu, eksik gün nedeni (06) Kısmi istihdam, (17) Ev Hizmetlerinde Ay İçinde 30 Günden Az Çalışma olduğu tespit edilmesi halinde, bu süreler borçlanılabilmektedir. Ancak; MEB’e bağlı her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumlarında ek ders ücreti karşılığında ilgili mevzuatı çerçevesinde uzman ve usta öğretici olarak çalıştırılanlar 657 sayılı Kanunun 89’uncu maddesine göre geçici personel statüsünde bulunduklarından bunlar için İş Kanunu hükümleri uygulanamıyor. Dolayısıyla bu sigortalılar; 25 Şubat 2011’den sonraki ay içinde 30 günden eksik kalan çalışma sürelerini (günlerini) borçlanamıyorlar.

İKİ SEÇENEKTE DE 60 YAŞ DOLACAK

Soru: 40 yaşındayım. Sigorta (SSK) başlangıcım 28 Nisan 2008 olup 6300 gün prim ödemem var. Acaba ne zaman emekli olabilirim? Seyitali GÜNEŞ

Haberin Devamı

Cevap: Emekli olmak için; 7000 gün prim ödeme ve 60 yaş şartlarına tabisiniz. 700 gün daha prim ödeyerek priminizi 7000 güne tamamlamanız şartıyla, 60 yaşınızı dolduracağınız tarihte emekli olabilirsiniz. Ayrıca 4500 günden fazla priminiz olduğundan bundan sonra prim ödemeseniz de yine aynı tarihte, yani 60 yaşınızı dolduracağınız tarihte emekli olmanız da mümkün (25 yıl sigortalılık süresi, 4500 gün prim ödeme ve 60 yaş şartlarına tabi olarak).

61 YAŞINIZI DOLDURACAKSINIZ

SORU: 1972 doğumlu kadınım. 2010 tarihinde sigortalı oldum. Şu an 5420 gün primim var. Hâlâ çalışıyorum. Acaba kaç yaşında emekli olabilirim? İ.ÖNAL

CEVAP: Yaş haddinden emekli olmak için; 4800 gün prim ödeme ve 61 yaş şartlarına tabisiniz. Priminiz yeterli olduğundan bundan sonra prim ödemeseniz de, 2033’te 61 yaşınızı dolduracağınız tarihte emekli olabilirsiniz.

NEDEN EMEKLİ OLAMIYORUM

Soru: 20 Kasım 1988’de SSK’lı oldum. 1988/1990 yılları arasında askerlik hizmetimi yaptım. Müteakiben jandarma okullar komutanlığı sınavını kazanarak, 9 Eylül 1990 ile 14 Haziran 1991 tarihleri arasında öğrenim gördüm. 14 Haziran 1991-14 Nisan 2005 arasında fiilen askeri personel olarak görev yaptım. Bu tarihten sonra SSK’lı olarak çalışmaktayım. 6893 gün hizmet sürem oldu. Ancak emeklilik için 61 yaşa tabii olduğum söylenmekte. 5450 güne tabi olmam ve yaş şartı aranmadan EYT kapsamında olduğum halde neden emekli olamıyorum? SEZAİ

Haberin Devamı

Cevap: Doğum tarihinizi, ilk defa sigortalı olduğunuz 20 Kasım 1988’de adınıza prim ödenip ödenmediğini, ödenmişse kaç gün prim ödendiğini ve memuriyetten sonra SSK’ya ödediğiniz prim gün sayınızı bildirmemişsiniz. Sorunuzun cevabı bu bilgilere göre değişir. Şayet memuriyetten sonra SSK’ya en az 1260 gün prim ödemeniz yoksa, emekli olmak için Emekli Sandığı şartlarına tabisiniz. Emekli Sandığı’nda, EYT kapsamında yaş aranmadan emekli olmak için; 25 tam yıl (9000 gün) hizmet süreniz olması gerekir. 9000 gün hizmet süreniz olmadığında EYT kapsamında yaş aranmadan emekli olamıyorsunuz. Bu durumda Emekli Sandığı’nda yaş haddinden emekli olmak için; 5400 gün prim ödeme ve 61 yaş şartlarına tabisiniz. 5400 günden fazla hizmet süreniz olduğundan bundan sonra prim ödemeseniz de 61 yaşınızı dolduracağınız tarihte emekli olabilirsiniz. Ancak memuriyetten sonra SSK’ya 1260 gün prim ödemeniz varsa, toplamda 5450 günden fazla priminiz olduğundan, SSK’dan EYT kapsamında yaş aranmadan istediğiniz zaman emekli olabilirsiniz.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder