Soru: 37 yaşındayım. Sigorta girişim 14 Nisan 2008. Prim gün sayım 4120 gün. Ne zaman emekli olabilirim? Deniz GÖKHAN
Cevap: 2880 gün daha prim ödeyerek priminizi 7000 güne tamamlamanız şartıyla, kadınsanız 2047’de 58 yaşınızı dolduracağınız tarihte, erkekseniz 2049’da 60 yaşınızı dolduracağınız tarihte emekli olabilirsiniz. Ayrıca 380 gün daha prim ödeyerek priminizi 4500 güne tamamlamanız şartıyla, yine aynı tarihte yani kadındanız 58, erkekseniz 60 yaşınızı dolduracağınız tarihte emekli olabilirsiniz (25 yıl sigortalılık süresi, 4500 gün prim ödeme kadınsanız 58, erkekseniz 60 yaş şartlarına tabi olarak).
BAYRAMDA İKİ GÜN ÇALIŞANA ÖDENECEK ÜCRET
Soru: Fırın işçisiyim. Çalıştığım fırın; personeli nöbetleşe olarak bayramda çalışarak tüm bayram fırını açık tuttu. Ben de bayramın 1’inci ve 2’nci günleri çalıştım. Kaç lira mesai almam gerekiyor? CEMAL
Cevap: Bireysel iş sözleşmenizde (veya varsa toplu iş sözleşmenizde) ayrıca bir hüküm yoksa, bayramda çalıştığınız her gün için; bir günü çalışma karşılığı olmaksızın, bir günü de çalışmanız karşılığı olmak üzere iki günlük ücret ödenmesi gerekir. Kurban Bayramı’ndaki iki günlük çalışmanız için, dört günlük ücret ödenmesi gerekiyor.
SSK AVANTAJLI
Soru: 7 Haziran 1978 doğumluyum. 5 Ocak 1997’de Ltd şirketi ortağı oldum. 20 Ekim 2000’de Bağkur’lu oldum ve 5450 gün Bağkur primi yatırdım. 2016’da Bağkur’u terk ettim. SSK girişim yok. 24 Ağustos 1998-24 Şubat 2000 arası 18 ay askerlik yaptım. Emekli olabilmek için ne yapabilirim? Yavuz YILMAZ
Cevap: Emeklilik seçeneklerinizi sıralayalım. 1) 5400 günden fazla priminiz olduğundan bundan sonra prim ödemseniz de, 62 yaşınızı dolduracağınız 7 Haziran 2040’da emekli olabilirsiniz. 2) Askerlik sürenizi borçlanırsanız 58 yaşınızı dolduracağınız 7 Haziran 2036’da Bağkur’dan emekli olabilirsiniz. 3) Askerliğinizi borçlanıp, borçlanmadan sonra sigortalı bir işte çalışarak SSK’ya 1260 gün prim ödemeniz halinde, SSK’da emekli olmak için; 25 yıl sigortalılık süresi, 5975 gün prim ödeme ve 58 yaş şartlarına tabi olursunuz. Ve SSK’ya ödeyeceğinizi primi 1260 güne tamamlayacağınız tarihte EYT kapsamında yaş aranmadan SSK’dan emekli olabilirsiniz. Erken emekli ettiğinden bu seçenek avantajl
257 GÜN PRİM ÖDEYİP EMEKLİ OLABİLİRSİNİZ
Soru: Çırak sigortası başlangıç tarihim 9 Ekim 1990, SSK prim ödeme başlangıç tarihim 1 Ocak 1996 olup 5568 gün prim ödemem var. Acaba ne zaman emekli olurum? Osman NAZLAN
Cevap: Emekli olmak için; 25 yıl sigortalılık süresi, 5825 gün prim ödeme ve 56 yaş şartlarına tabisiniz. Doğum tarihinizi bildirmemişsiniz. Ancak EYT kapsamında olduğunuzdan emekli olurken yaş aranmayacak. 257 gün daha prim ödeyerek priminizi 5825 güne tamamlayacağınız tarihte, EYT kapsamında yaş aranmadan emekli olabilirsiniz
61 YAŞI BEKLEYİP EMEKLİ SANDIĞI’NDAN EMEKLİ OLMALISINIZ
Soru: 1977 doğumluyum, SSK (4/A) kapsamında ilk işe giriş tarihim 18 Mart 1996 olup 1333 gün prim ödemem vardır. 21 Aralık 2005’te memur oldum. 4/C kapsamında 4782 gün primim vardır. 17 Ağustos 2016 tarihinde kamudan KHK ile ihraç oldum. 4/C kapsamında primimi 9000 gün tamamlamadığım için emekli olamıyorum. SSK (4/A) kapsamında ise emekli olabilmem için prim gün sayısında ve işe giriş tarihinde problem olmadığı fakat son 7 yılda en çok primi 4/C kapsamında yatırdığım için emekli olamayacağım söylendi. Sorum şu: Yapmam gereken nedir? 3.5 yıl daha prim yatırmak mı? Bir de primlerimi yüksekten yatırırsam faydası olur mu? Ünal TÜRKDAY
Cevap: 5400 günden fazla priminiz olduğundan bundan sonra prim ödemeseniz de, 3038’de 61 yaşınızı dolduracağınız tarihte Emekli Sandığı’ndan emekli olabilirsiniz. Ayrıca sigortalı bir işte çalışarak en az 1260 gün (3.5 yıl) prim ödemeniz halinde, SSK’da emekli olmak için; 7000 gün prim ödeme ve 60 yaş şartlarına tabi olursunuz. Ve 1260 günden sonra prim ödemeseniz de, 3037’de 60 yaşınızı dolduracağınız tarihte SSK’dan emekli olabilirsiniz. Primleri uzun süre prime esas kazancın üst sınırından (üst sınır bugün için 297.270,00 TL) veya üst sınıra yakın bir kazanç tutarı (örneğin; 200, 250 bin lira gibi) üstünden prim ödemek gerekir. Bu da fayda maliyet hesabı yapmak gerektirir. Bize göre, hiç prim ödemeden Emekli Sandığı’ndan yani memuriyetten emekli olmayı beklemelisiniz.
