Soru: 20 Ekim 2025’te doğum yaptım ve analık izinlerimi kullandım. Bir ay yıllık izin ve yıllık iznimin devamında 6 ay aylıksız izin kullanmaktayım. Yeni getirilen ilave 8 haftalık analık izninden faydalandıktan sonra, yeniden aylıksız izin talebinde bulunursam ne kadar süre kullanabilirim?
Cevap: 7578 sayılı yasa ile doğum izninde yapılan yeni düzenlemeye göre 1 Nisan 2026 tarihi itibarıyla doğumun gerçekleştiği tarihten itibaren, 24 haftalık süreyi henüz tamamlamadığınız için, 8 haftalık analık izin süresinden faydalandıktan sonra yeniden aylıksız izin talebinde bulunmanız durumunda, ilgili mevzuatta belirtilen süre kadar aylıksız izin kullanma hakkınız olacaktır.
BORÇLANMANIN FAYDASI OLUR MU?
SORU: 10 Ekim 1975 doğumluyum. SSK giriş tarihim 9 Kasım 2009 olup 5200 gün prim ödemem var. 1995’te 18 ay askerlik yaptım. Askerliğimi ödersem ne zaman emekli olabilirim? Ödemenin faydası olur mu? Nevzat
CEVAP: Askerlik borçlanması prim gün sayınızı artırır, ancak emekli olma şartlarınızı değiştirmez. Emekli olmak için 7200 gün prim ve 60 yaş şartlarına tabisiniz. Askerlik sürenizi borçlanıp 1460 gün de prim ödeyerek toplam priminizi 7200 güne tamamlamanız şartıyla, 60 yaşınızı dolduracağınız 10 Ekim 2035’te emekli olabilirsiniz (Priminizi 1 Ocak 2036’dan önce tamamlamanız gerekiyor. Yoksa emekli olacağınız yaş, primi tamamlama tarihinize göre kademeli olarak 65’e kadar çıkabilir). Diğer taraftan 4700 günden fazla priminiz olduğundan, askerliğinizi borçlanmasanız ve bundan sonra prim ödemeseniz de, 63 yaşınızı dolduracağınız 10 Ekim 2038’de emekli olmanız da bir başka seçenek.
250 GÜN EKSİĞİNİZ VAR
Soru: 19 Haziran 1972 doğumluyum. SSK giriş tarihim 15 Haziran 1996. Askerliğimi borçlanarak bedelini yatırarak başlangıç tarihimi 15 Mart 1995’e çektim. 5500 gün prim ödemem var. Ne zaman emekliyim? Orhan
Cevap: Emekli olmak için 25 yıl sigortalılık süresi, 5750 gün prim ödeme ve 55 yaş şartlarına tabisiniz. 250 gün daha prim ödeyip priminizi 5750 güne tamamlayacağınız tarihte EYT kapsamında yaş aranmadan emekli olabilirsiniz.
AYLIĞIMI YÜKSELTEBİLİR MİYİM?
SORU: 13 Mart 1979 doğumluyum. SSK başlangıç tarihim 1 Haziran 1996 olup 3620 gün prim ödemem var. Emekliliği hak ettim. Daha fazla çalışmak istemiyorum. Emekli aylığım 58 yaşımı doldurunca mı bağlanacak? 3600 ya da 5900 gün ile emekli olunca bağlanacak maaş tutarı fark ediyor mu? Yani çalışıp primi 5900 güne tamamlarsam aylığım daha mı yüksek olur? Tuba
CEVAP: Yaş haddinden emekli olmak için 15 yıl sigortalılık süresi, 3600 gün prim ödeme ve 58 yaş şartlarına tabisiniz. Süre ve prim şartını sağladığınızdan, bundan sonra prim ödemeseniz de, 58 yaşınızı dolduracağınız tarihte emekli olabilirsiniz. Emekli aylığı tutarını çalışma hayatı boyunca üstünden prim hesaplanan kazanç tutarı ile prim ödeme gün sayısı belirliyor. Dolayısıyla üstünden prim hesaplanan kazanç tutarı ne kadar yüksekse ve prim ödeme gün sayını ne kadar fazlaysa, emekli aylığı da o derece yüksek oluyor. Ancak prime esas kazancın alt sınırından (asgari ücret üstünden) prim ödenmesi halinde, priminiz ister 3600 gün, ister 5900 gün olsun alt sınır aylığı bugün için 20.000 TL bağlanır. Şayet priminizi 5900 güne tamamlayana kadar prim hesabına esas kazancın üst sınırından (üst sınır bu gün için 297.270 TL’dir) veya 200, 250 bin lira gibi üst sınıra yakın bir kazanç tutarı üstünden prim ödemeniz halinde, emekli aylığınızın yüksek olacağına hiç şüphe yok.
