Soru: 1971 doğumluyum. Sigorta başlangıç tarihim 1996 olup 4600 gün prim ödemem var. Ne zaman emekli olabilirim? MEHMET
Cevap: Emekli olmak için; 25 yıl sigortalılık süresi, 5825 gün prim ödeme ve 56 yaş şartlarına tabisiniz. 1225 gün daha prim ödeyerek priminizi 5825 güne tamamlayacağınız tarihte emekli olabilirsiniz. Ayrıca 3600 günden fazla priminiz olduğundan, bundan sonra prim ödemeseniz de, 2031’de 60 yaşınızı dolduracağınız tarihte emekli olmanız da mümkün (15 yıl sigortalılık süresi, 3600 gün prim ödeme ve 60 yaş şartlarına tabi olarak).
İLAVE BİR DERECE ALABİLİR MİYİM?
Soru: Kamuda teknisyen kadrosunda çalışıyorum. Şehir planlama bölümünden mezun oldum ve şehir plancısı unvanı aldım. Daha kadroyu alamadım. Bana ilave bir derece verilir mi? Kurumum kadrom teknisyen olduğu için verilmez diyor. İLKAY
Cevap: 657 sayılı Kanun’un 36/A-4 maddesinde: teknik hizmetler sınıfında görev almak şartıyla, hangi okullardan mezun olanların ve hangi unvanlara haiz olanların ilave bir dereceden yararlanacağı belirtilmiş olup, kadroya bağlı olmadan Mimarlık ve Mühendislik Fakültesi veya bölümlerinden mezun olan şehir plancısı, yüksek şehir plancısı, yüksek bölge plancısı olanlara da, öğrenimlerine göre tespit edilen giriş derece ve kademelerine bir derece ilave edileceği belirtilmiştir. Burada yer alan iki şart; kişinin kadrosunun teknik hizmetler sınıfında olması ve bu maddede sayılan öğrenim veya unvanlara sahip olmasıdır. Teknisyen kadronuz, teknik hizmetler sınıfında olduğundan ve bu maddede sayılan okullardan olan şehir planlama bölümünden mezun olduğunuzdan, intibakınız yapılırken öğreniminize göre tespit edilen giriş derece ve kademeniz olan 9/1 üzerine, bir derece ilave edilecek ve göreve başlama derece kademeniz 8/1 olacaktır.
SSK'YA MI BAĞKUR'A MI PRİM ÖDEMELİYİM?
Soru: 1979 doğumluyum. SSK girişim 2004’te olup toplam 5800 gün prim ödemem var. Askerlik borçlanması yapmadım. Son 6 yıl ödemem Bağkur’a. Sizce ne yapmalıyım? SSK’ya mı yoksa Bağkur’a mı prim ödemeliyim? Ne zaman emekli olabilirim? Emir ÖMER
Cevap: Sizin gibi birden fazla sigortalılık statüsünde prim ödeyenlerin nereden emekli olacaklarını son yedi yıl kuralı belirliyor. Primi ödenen son yedi yılda (son ödenen 2520 gün prim içinde) fazla prim ödenen, prim ödemeleri eşitse son olarak tabi olunan sigortalılık statüsünden emekli olunuyor. Son yedi yıl kuralına göre Bağkur’dan emekli olacaksınız. Bağkur’da iki şekilde emekli olabilirsiniz. 1) 3200 gün daha prim ödeyerek priminizi 9000 güne tamamlamanız şartıyla, 2039’da 60 yaşınızı dolduracağınız tarihte. 2) 5400 günden fazla priminiz olduğundan, faaliyetinize son verip bundan sonra prim ödemeseniz de, 2041’de 62 yaşınızı dolduracağınız tarihte, Bağkur’dan emekli olabilirsiniz. Ayrıca sigortalı bir işte çalışarak Bağkur’dan sonra SSK’ya 1260 gün ödemeniz halinde, SSK’da emekli olmak için; 7000 gün prim ödeme ve 60 yaş şartlarına tabi olursunuz. 1260 günle prim şartını sağlamış olacağınızdan, 1260 günden sonra prim ödemeseniz de, 2039’da 60 yaşınızı dolduracağınız tarihte SSK’dan emekli olmanız da mümkün.
KISMİ SÜRELİ İŞ SÖZLEŞMESİYLE ÇALIŞANIN BORÇLANMASI
Soru: 2 Mayıs 1973 doğumluyum. Sigorta giriş tarihim Aralık 1989. Askerliğimi yedek subay olarak 450 gün olarak yaptım. Bağkur’a 509 gün, SSK’ya (4A) da 2089 gün prim ödemem var. Ancak 2014’ten beri kısmi istihdamlı çalışıyorum. Geri kalan günlerimi ödeyerek emekli olabilir miyim? Mustafa ASLAN
Cevap: Kısmi süreli iş sözleşmesi ile çalışan sigortalıların, kısmi süreli çalıştıkları aylara ait eksik süreler borçlanabiliyor. 2014’ten beri kısmi süreli çalıştığınız aylardaki 30 günden eksik süreleri borçlanarak kazanabilirsiniz. İlk girişte adınıza prim ödemesi varsa, SSK’da emekli olmak için; 25 yıl sigortalılık süresi, 5525 gün prim ödeme ve 52 yaş şartlarına tabisiniz. 2477 gün daha prim ödeyerek priminizi 5525 güne tamamlayacağınız tarihte emekli olabilirsiniz. Ayrıca 552 gün daha prim ödeyerek, priminizi 3600 güne tamamlamanız şartıyla, 60 yaşınızı dolduracağınız 2 Mayıs 2033’de emekli olmanız da mümkün.
EMEKLİ OLABİLİR MİYİM?
Soru: 20 Ocak 1968 doğumluyum. Sigorta giriş tarihim 20 Ekim 2006 olup 5870 gün prim ödemem var. Emekli olabilir miyim? Emine ÖZKAN
Cevap: Hemen emekli olamazsınız. Çünkü; emekli olmak için; 7000 gün prim ödeme ve 58 yaş şartlarına tabisiniz. 1130 gün daha prim ödeyerek priminizi 7000 güne tamamlayacağınız tarihte emekli olabilirsiniz. Ayrıca 4500 günden fazla priminiz olduğundan, bundan sonra prim ödemeseniz de, 25 yıllık sigortalılık sürenizi dolduracağınız 20 Ekim 2031’de emekli olmanız da mümkün (25 yıl sigortalılık süresi, 4500 gün prim ödeme ve 58 yaş şartlarına tabi olarak).
