Türkiye'yi anlamak

13 Ocak 2015, Salı 05:00
AA

Yılın ilk günlerinde Ipsos KMG Araştırma Şirketinin iki yılda bir yaptığı ‘Türkiye’yi Anlama Kılavuzu’ araştırmasının alt yazısını iyi okumak gerekir. Çünkü katılımın yüksek olduğu (Türkiye’nin yedi bölgesinden 14 yaş üstü kadın ve erkek oranının eşit olduğu 15 bin 953 kişi) bir araştırma. Yapılan çalışmadan çıkan ve ‘İşte Türkiye, işte Türk insanının profili’ diye genelleştirebileceğimiz sonuçların düşündürücü olduğuna inanıyorum.

Bir yandan da çıkan sonuçların aslında hepimizin genel kanısıyla örtüştüğünü söyleyebilirim. Mesela “En sevdiğim şey televizyon izlemek” diyenlerin oranı yüzde 84 iken, ‘en çok haber programları izlerim’ diyenlerin oranı yüzde 65. Kadınların yüzde 77’si televizyonda en çok yerli dizi izlediğini belirtirken katılımcıların yüzde 40’ı da televizyonda karşısına ne çıkarsa onu izlediğini söylüyor.

[[HAFTAYA]]


Anket sonuçlarına göre Türk insanının ilgi alanlarının son derece sınırlı olduğu tespitini yapmak yanlış olmaz. Hiç müzik dinlemeyenlerin oranı yüzde 24, hiç kitap okumayanların oranı yüzde 45, hiç radyo dinlemeyenlerin oranı yüzde 29, hiç gazete okumayanların oranı ise yüzde 29. Ankete katılanların yüzde 96’sı hiç opera ve baleye gitmediğini söylerken, konsere gitmeyenlerin oranı ise yüzde 73.

Oysa artık belediyeler halk konserleri yapıyor. Bunlar ücretsiz hizmet olarak sunuluyor. Kültür merkezlerinde tiyatrolar sahneleniyor. Ama katılımcıların yüzde 80’i tiyatroya, yüzde 56’sı sinemaya hiç gitmediğini söylüyor. Bu bir kültürdür. İhtiyaç duymakla ilgili bir durumdur. Eğitim işte bu noktada önem kazanıyor. Okullarda bu kültürü kazanan çocuklar yetişkin olduklarında da bunu bir ihtiyaç olarak görüyor ve bütçesinden bir bölümünü konsere, sinemaya, tiyatroya, kitaba ayırıyor.

Ben isterim ki her yurttaşın refah seviyesi yükselsin. Bu ankette yurtiçinde hiç tatile gitmeyenlerin oranı ankete göre yüzde 45, yurtdışı tatili ise katılımcıların yüzde 94’ünün yapamadığı bir şey olarak karşımıza çıkıyor. Yürüyüş dahil hiçbir sportif faaliyette bulunmayanların oranı yüzde 46, ailesiyle yemeğe çıkamayanların oranı 38. Ülke olarak gidecek çok yolumuz, yiyecek kırk fırın ekmeğimiz var.

Sıradaki haber yükleniyor...