Pandemi, dijital dönüşüm sürecini nasıl etkiledi?

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Herkesin kabul ettiği bir gerçek var. Yeni tip Koronavirüs birçok teknolojinin kullanımını hızlandırdı. Bu hızlanma, hem son tüketicinin daha fazla teknolojiye ihtiyaç duymasıyla hem de girişimlerin ve teknoloji şirketlerinin bu dönemde teknolojiye daha fazla yatırım yapmasıyla birbirini besleyerek ortaya çıktı.

Özellikle ilkbahar döneminde kapılarını kapatmaya zorlanan ilk, orta ve üst sınıf tüm eğitim gören öğrencilerin derslerinin sanal olarak gerçekleşmeye başlaması, teknoloji ürünlerinin ihtiyaçlarının artmasına ve internet tüketiminin büyük bir ivme kazanmasına yol açtı.

Dünya Ekonomi Forumu’na göre küresel çapta yaşanan bu salgın, yaklaşık 1.2 milyar öğrencinin sınıf göremediğini ortaya koydu. Türkiye, diğer büyük devletlere göre bu süreçten daha az etkilendi. Sadece Amerika Birleşik Devletleri’nde 55 milyon öğrenci yüz yüze eğitim alamadı.

Duruma Türkiye kapsamında baktığımızda, Sağlık Bakanlığı’nın günlük açıkladığı gerçek zamanlı verilere göre online eğitim sürecinin bir süre daha devam etmesi muhtemel. Burada hem teknoloji şirketlerinin hem de start-up’ların dijital tüketimin verimli bir şekilde iyileştirilmesinde büyük sorumluluk taşıdığı aşikâr.

Zorunlu online ve görüntülü teknolojiye merhaba dedik

Pandemi, bizi toplumsal olarak ihtiyaçlarımız doğrultusunda birçok farklı teknoloji ile tanıştırdı. Özellikle online ve görüntülü konuşma teknolojileri öne çıkmayı başardı. Evlere kapandığımız dönemde, HouseParty ürünüyle sanal olarak sosyalleştik. HouseParty, aynı anda sekizden fazla kişinin görüntülü olarak grup sohbeti yapabildiği bir yapıyla diğer ürünlerden ayrıldı. Ardından toplantılarımızı Zoom ile online ortama taşımak zorunda kaldık. Belli bir süre ücretsiz olarak kullanılabilen Zoom’un tüketim ihtiyacı arttıkça ücretli üyelikler ardı ardına gelmeye başladı. 300 milyonu geçkin kullanıcı sayısına ulaşan Zoom, bu süreci büyük bir kazanımla iyi şekilde yönetmeyi başardı.

Geçtiğimiz gün sosyal medyada Zoom’un yeni bir güncelleme ile özellikle ilk, orta ve son sınıf öğrencilerinin online eğitim deneyimlerini iyileştirmek adına canlı dersler için bir güncelleme yaptığını gördüm. Bu özellikte online sınıflar için özelleştirilmiş arka plan tasarımları bulunurken, toplantı odası gibi konseptler oluşturulabiliyor. Ayrıca emoji (sanal yüz ifadesi) ve ifade gönderim özelliği ortaya çıkmış. Böylece öğretmenler, öğrencilerin görüşlerini kısa yoldan interaktif bir biçimde anlayabilecek.

Bu arada Zoom, geçtiğimiz günlerde uçtan uca şifreleme özelliğini yayını aldığını duyurdu. Bu önemli bir güncelleme. Şayet Zoom, geçtiğimiz aylarda Zoombombing adı verilen ve görüşmelere doğrudan izinsiz katılarak katılımcıları rahatsız eden kişilerin siber saldırılarına maruz kalmıştı.

Facebook, kullanıcı deneyimini iyileştirmeye devam ediyor

Son zamanlarda diğer sosyal medya uygulamalarındaki özellikleri kendi platformuna taşımasıyla yine gündeme gelen Facebook, yine bir güncelleme ile Instagram ve Facebook mesajlaşma platformlarını tek bir çatıda toplayan bir güncelleme yayınladı. Bu güncellemeyle Facebook Messenger’a Instagram Direct Message (Doğrudan Mesaj) üzerinden erişilebiliyor. Bana kalırsa bu güncelleme, Facebook’u aktif kullanmayan kitlenin Instagram üzerinden Facebook mesajlarına erişmesini sağlamak adına yapılmış bir yenilik. Bu yenilik ile Facebook’a girmeyi tercih etmeyen kitlenin Instagram üzerinden mesajlaşmasına teşvik sağlanıyor.

Tinder’da ‘sanal flört’ dönemi başladı

Çevrim içi randevu uygulaması Tinder; kullanıcıların birbirleriyle eşleştikten sonra görüntülü olarak görüşme sağlamalarına olanak sağlayan, 2020 yılının başlarında test olarak sınırlı kullanıcıya sunduğu Yüz Yüze özelliğini küresel çapta kullanıma açtı. Geç kalınmış bir güncelleme gibi görünse de her girişimin kendi içinde bir kültürü var. Tinder, pandemi ile kendi kültürünün dışına çıkarak bugüne kadar defalarca yapabileceği ancak yapmayı tercih etmediği bu görüntülü görüşme güncellemesiyle sürece dahil olmuş oldu.

Girişimlere bir destek de Softtech’ten geldi

Büyük şirketlerin teknoloji girişimlerine yaptığı yatırımlar ivme kazanmauya devam ediyor. İş Bankası'nın teknoloji şirketi Softtech, girişimleri desteklemek amacıyla Softtech Venture isminde yeni bir yatırım ve risk sermayesi şirketi kurduğunu duyurdu. Softtech Ventures, tohum aşamasında olan girişimlere teknoloji ve danışmanlık desteği verecek.

Yazarlarımızdan

23 Kasım 2020, Pazartesi 08:23
23 Kasım 2020, Pazartesi 08:17
Sıradaki haber yükleniyor...
holder