Yurt dışına ‘kaydır’

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Geçtiğimiz hafta ‘yukarı kaydır’ savaşlarını kaleme almıştım. Bu yazının ardından çevremde ne kadar influencer varsa beni arayarak durumun hiç de dışardan göründüğü kadar basit olmadığını anlatmaya çalıştı. 

  • Kurumsal şirketlerin her biri, şirketi olmayan hiçbir influencer ile çalışmıyormuş.
  • Maliye, 2019 yılında bu konuyu gündeme getirerek geçmişe dönük 5 yıl inceleme yapmış ve onlarca influencer’a vergi cezası kesmiş. 
  • Bir influencer arkadaşımız 600 bin TL’den fazla ceza almış, itiraz etmiş. Meğer eşinin, babasının gönderdiği paraları da gelir olarak saymışlar. Dava açmış, davayı kazanmış ve vergi borcu iptal edilmiş.
  • Sevgili influencerlarımız herhangi bir marka ile ‘affilate’ anlaşması yaptıysa, aylık komisyonu kadar olan tutarı KDV dahil şekilde faturalandırmak zorundaymış. Hatta bazı köklü ‘yukarı kaydır’ı pazarlama felsefesi haline getirmiş ve yine pazarlama bütçesinin büyük çoğunluğunu yukarı kaydır’cılara ayıran öncü şirketler yakın zamanda kullandıkları fatura sistemini değiştirmişler ve komisyonları da düşürmüşler. 

Dipnot: Affilate nedir? Tıklama bazlı reklamdan ziyade aksiyon bazlı reklamcılık olarak tanımlanabilir. Yönlendirme sonucu satışın bir bölümü influencer’a verilir. (Yukarı kaydır, satış yap, sattığın her ürünün yüzde x’i senin olsun) 

Bu arada duyduğuma göre sosyal medya üzerinden Influencer’lara fatura kesmemekle ve vergi ödememekle ilgili kişisel görüşlerini sert mizah yoluyla belirten Hakan Hepcan’ın da son 5 yıllık gelirleri detaylı bir şekilde yetkili mercilerce incelenmeye başlanmış. Elden çok para aldığı ve yazışmalarının olduğu iddialar var. İsveç’teyken bu konu ne kadar gündemine gelir Hepcan’ın o da ayrı bir tartışma konusu tabii…

Bu işin sonu nereye gidecek acaba diye düşünmemek elde değil.

Şimdi bir başka tartışma konusu başladı. 

Sevgili Influencer dostlarımız, Türkiye’de marka iş birlikleriyle elde ettikleri gelirleri yurt dışına aktarıyorlarmış. Kazançları belgeli ve resmi olsa da kimse parasını Türkiye’de tutmuyormuş.

Hiçbir influencer kolay kolay şahsı üzerine mal varlığı yapmamaya çalışıyormuş. Burada anne ve baba faktörü devreye giriyor. 

Neden diye düşünmeden olmuyor tabii. Cevabı çok açık aslında. Her an, ansızın bir yasayla bu kazançlara taş koyulabilmesinden korkuyorlar.

Çoğu influencer ABD’ye, Hollanda’ya yatırım yapıyormuş. 

Biliyorsunuz artık eskisi gibi değil yurt dışında şirket kurmak. Yaklaşık 15 dakikada Delaware gibi bir ABD eyaletinde online olarak şirket kurarak vergiden muaf olabilmek mümkün.

GAIN yolda

Artık o kadar dijitalleştik ki, dijitalde video içerik tüketim alışkanlıklarımız pik yaptı. Hal böyleyken, BluTV, Netflix, Mubi, Prime Video gibi platformlara yenileri eklenmeye devam ediyor. 

Kişiye özel yayın akışı sunan ve kısa videoları odağına alan yeni nesil içerik platformu GAIN, yeni nesil içerik platformları dünyasına hızlı bir giriş yaptı. Şu an için GAIN’in diğer platformlardan bir farkı var: Harcanan zamanı ölçerek kullanıcının kısa zamanda tüketebileceği alternatif içerikler sağlıyor. Bunu da gerçek zamanlı ve genel veri işleme yöntemiyle gerçekleştiriyor.

30 Aralık'ta yayın hayatına başlayan platform, 31 Aralık'ta Instagram canlı yayınları ile ciddi izlenme sayılarına ulaşan Bartu Küçükçağlayan ve Melikşah Altuntaş tarafından hazırlanan Mücbir Sebepler, "Mücbir Yılbaşı Partisi" ile GAIN'de izlenebilecek.

Gözde Akpınar tarafından hayata geçirilen platformda aylık, yıllık ve çeşitli paket ödeme sistemleriyle abonelik olacak ve bu planlar tüketiciye göre sürekli gelişecek.

Bir yılbaşı oyunu önerisi: “Selam Dünyalı Biz Dostuz”

En yakın arkadaşını, anneni, babanı, eşini gerçekten tanıyor musun? Neyin hayalini kuruyor? En son ne zaman ağladı? Peki sen onunla gerçek duygularını hiç paylaştın mı? 

SDBD, tam bu soruların yanıtlarına ulaşabilmemiz için iletişim odaklı bir kart oyunu olarak hayatımıza girdi. Isınma, tanışma ve kaynaşma bölümlerinden oluşan oyunun İkili ilişkileri iyileştirebilme potansiyeli olduğu kadar, riske atma potansiyelinin olduğu gerçeğini de unutmamak gerek.

Oyunda;

  • “Sence sosyal medya hesaplarım beni tam anlamıyla anlatıyor mu, neden?”
  • “Karşındakinin Instagram profiline bak, onu en iyi anlattığını düşündüğün fotoğrafı seç ve onu seçme nedenini açıkla.”
  • “Son bir yılda yaşadığın en mutlu an neydi?”

gibi sorularla alışılmışın dışında bir oyun deneyimi sunuyor.

Henüz ben de satın almadım ancak “Selam Dünyalı Biz Dostuz", 4 günlük kapanmada yeni yıl gecelerinin oyun alternatifi olmaya aday.

Kısa kısa…

  • Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Ekmekçi’nin açıkladığı verilere göre, Türkiye’de market kategorisinde hacim, mart ayından bu yana tam beş kat artmış.
  • Çin merkezli Oppo, 50 milyon dolarlık yatırımla İstanbul’da ve Kocaeli'de kurulacak iki tesiste üretime başlıyor.
  • Türkiye’deki her 5 yetişkinin 4’ü mobil oyun oynuyor. Araştırma: AdColony ve Global Web Index
  • Dünyadaki her 12 kişiden birinin aktif olarak kullandığı Telegram’ın kurucusu Pavel Durov, Telegram’ın 500 milyon aktif kullanıcıya ulaştığını ve şimdiye kadar kişisel olarak finanse ettiği girişiminden para kazanma yollarını araştırdığını açıkladı. 
  • Snapchat'ten sonra Instagram hikayelerinde Tweet paylaşma özelliği geliyor. Instagram’da ekran görüntüsü ile tweetleme dönemi kapanıyor diyebilir miyiz?

Bu arada…

  • Hadise, Yılbaşı Konseri için TikTok ile 200 Bin Dolar’a anlaşmış.
  • Hip hop/trap sanatçısı ve DJ Lil Zey, Radyo Boğaziçi Müzik Ödülleri’nde “En İyi Çıkış” Ödülünün sahibi olmuş.
  • Yapay zeka tabanlı portföy optimizasyon ve robo danışmanlık platformu Akıllıfon, Lima Ventures'tan 600 bin TL yatırım almış.
  • Banabi sipariş oranları 2019 yılına kıyasla 6,5 kat büyümüş.

Yazarlarımızdan

Sıradaki haber yükleniyor...
holder