Hakan ÇelikAfet anında iletişim nasıl sağlanacak?

HABERİ PAYLAŞ

Afet anında iletişim nasıl sağlanacak?

Depremler başta olmak üzere afetlerde iletişimin kesintiye uğramaması hayati bir konu. Hatay ve Kahramanmaraş merkezli depremlerin acı bilançosu bir dizi alanda olduğu gibi haberleşmeyle ilgili önlemlerin de yeniden masaya yatırılması sonucunu doğurdu. Telekomünikasyon ve teknoloji şirketleri bu konuda ciddi çalışmalar yapıyor. Las Vegas’taki CES 2025 zirvesinde bu başlık altında nelerin yapılmakta olduğunu Turkcell Genel Müdürü Ali Taha Koç ile konuştum.

Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi Başkanlığı sırasında da vatandaşın kamu ile internet üzerinden entegrasyonu konusunda ciddi çalışmalara imza atan Ali Taha Koç, Turkcell olarak hedeflerinin, afetlerde iletişim sürekliliğini en üst seviyeye çıkarmak olduğunun altını çizdi.

Haberin Devamı

Koç “Altyapımızı güçlendirmek ve afetlere daha dirençli hâle getirmek için çalışmalarımızı kararlılıkla sürdürüyoruz. Öncelikle deprem ve afet yönetimi konusu birçok paydaşın ortak hareket etmesi gereken bir alan” dedi.

Afet anında iletişim nasıl sağlanacak

Verdiği bilgileri özetle aktarmak istiyorum:

Kurumlar arası işbirliği nasıl önem taşıyor?

AFAD, İçişleri Bakanlığı, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığı, BTK, operatörler bu konuda birlikte hareket etmeliyiz. Afet anlarında kule tipi baz istasyonlarının büyük oranda hasar almadığını biliyoruz. Ancak bu tip baz istasyonları bile enerji tedariki olmadan yalnızca belirli bir süre çalışmaya devam edebiliyor. Deprem sırasında yaşanan en temel sorun, enerji kesintileri nedeniyle baz istasyonlarının devre dışı kalmasıydı. Bu nedenle, kule tipi baz istasyonlarının sayısının artırılması kadar, bu kulelerin enerji sürekliliğini sağlayacak sistemlerle desteklenmesi gerektiği de ortaya çıktı.

Somut olarak hangi adımları atıyorsunuz?

Bu deneyimden hareketle, Turkcell olarak afetlere karşı daha dirençli bir altyapı kurmak için yoğun bir şekilde çalışıyoruz. Bu kapsamda:

Baz istasyonlarının kulelerde konumlandırılmasının yaygınlaştırılması.

Kule ekipmanlarının (jeneratör, akü vb.) güvenliğinin sağlanması.

Afet durumlarında yakıt tedarikinin önceliklendirilmesi.

Haberin Devamı

Kulelerin fiber bağlantılarla güçlendirilmesi gibi konularda çalışıyoruz.

Kulelerin yapımı ne durumda?

2024 yılında deprem hazırlıkları kapsamında 66 kule yaptık ve diğer operatörlere ait 27 kulede hizmet vermeye başladık. Toplam 93 yeni kulede hizmet vermeye başlamış olduk. Daha çok kule tipi baz istasyonu yapılması gerekiyor. Baz istasyonlarının çalışması için de elektriğin kesilmemesi lazım. Biz baz istasyonlarında lityum iyon pil dönüşümü sağlayarak 8 saate kadar kesinti olmayacak şekilde hazırlığımızı yapıyoruz. Bu kapsamda rollout ihtiyaçları ve kurşun asit akülerin modernizasyonu kapsamında 28.000 adet lityum iyon akü satın aldık. 2024 yılında 233 adet de jeneratör aldık.

Hangi mobil hizmetleri sunuyorsunuz?

Mobilize araç filomuzu kasım ayı sonu itibarıyla 1099 adete çıkardık. Ayrıca, tüm altyapı tesislerimizin yapısal incelemeleri düzenli olarak gerçekleştiriliyor. Mevcut sistemlerimizin deprem performans analizleri tamamlandı. Kritik öneme sahip tüm tesislerde sismik sabitleme projeleri hayata geçiriliyor. Şirket içinde oluşturduğumuz Afet ve Kriz Yönetimi Ekibi, afet hazırlıkları kapsamında düzenli toplantılar yaparak aksiyon planlarını gözden geçirmekte ve sahadaki uygulamaların etkinliğini takip etmektedir.

Haberin Devamı

Ali Taha Koç’un özetlediği bu çalışmalar önemli. Başka hangi adımların atılmakta olduğunu takip etmeye devam edeceğim.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder