Benzer kazaları nasıl önleyebiliriz?

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Ne zaman Emniyet güçlerini ilgilendiren bir kaza veya terör saldırısı olsa, sosyal medyadaki bazı gruplar hemen harekete geçiyor. Yalan ve yanlış bilgilerle halkı kışkırtmaya veya manipüle etmeye çalışıyorlar. Türk Silahlı Kuvvetleri’ne (TSK) ait helikopterin düşüşünde de aynı şey oldu. Akla hayale gelmeyecek senaryolar yazıyorlar. Doğruyu öğrenmek için soru sormak başka, körü körüne kirli bilgi pompalamak başka bir şeydir. Hepimiz olayın nasıl gerçekleştiğini bilmek istiyoruz. Gerçeği ortaya koyacak en sağlam kaynak kaza kırım raporudur.

Bu rapor çıkıncaya kadar söylenecek her şey, tahminin ötesine geçmeyecek. Helikopterin düşüşüne sabotaj veya terör saldırısının neden olduğuna dair şu ana kadar bir işaret yok. Bingöl’den Tatvan’a gitmekte olan AS 532 tipindeki Cougar askeri helikopteri Bitlis’te düştü. Helikopterdeki askerlerden 11’i şehit oldu. Kaybettiğimiz kahramanlar arasında Elazığ’daki 8. Kolordu Komutanı Korgeneral Osman Erbaş da var. Şu ana kadarki verilerden, helikopterin bir teknik arıza veya hava şartlarının yol açtığı anormal bir durumdan ötürü düşmüş olma ihtimali ağırlık kazanıyor.

TÜRKİYE İLK SIRADA

Türkiye yurt içinde ve dışında teröre karşı çok etkili mücadele veriyor. Bunda İçişleri Bakanlığı’na bağlı polislerin, Jandarma’nın, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin, MİT’in ciddi katkısı var. Kurumlar arasında yüksek işbirliği söz konusu. Türk askerleri çok uzun yıllardır hiçbir NATO ülkesinin olmadığı oranda tehdit düzeyiyle karşı karşıya. Bu çerçevede çeşitli birlikler, farklı faaliyetler için bir bölgeden diğerine sürekli taşınıyor.

TSK, Cougar helikopterlerini, Black Hawk’ları ve F-16’ları bütün NATO ülkelerinden daha yoğun kullanıyor. Bölgedeki şehirler birbirlerine birkaç yüz kilometre mesafede olduğu için uçakla seyahate elverişli değil. O nedenle asker nakilleri çoğunlukla karayolu veya helikopterle yapılıyor. Denetimler, operasyon bölgesinde görev yapan askerlerin hazırlık seviyesinin kontrolü ve moral açıdan da gerekli.

Diğer taraftan rutin faaliyetlerdeki askerler anlık gelişmelere göre sıcak çatışma bölgelerine kaydırılabiliyor. Kamuoyunda TSK’nın kullandığı uçak ve helikopterlerin çok eski ve sorunlu olduğuna dair bir izlenim var ancak hava araçları doğru ve etkin bir bakımla neredeyse 50 yıl hizmet verebiliyor.

Bununla birlikte uçuş emniyetini tehdit eden bilinen bir arıza söz konusuysa bu helikopterlerin uçuşuna asla izin verilmez. Diğer taraftan Türk Silahlı Kuvvetleri, bakım, onarım ve operasyon kapasitesi açısından dünyanın en iyileri arasında. Pilotlarımız da eğitim, kabiliyet ve yetkinlik açısından oldukça başarılılar.

HAVA ŞARTLARI

Kazanın meydana geldiği saatlerde bölgede hava şartlarının helikopter uçuşunu zorlaştırdığını biliyoruz. Düşen helikopter karlı, bulutlu, sisli bir havada çok sert bir coğrafyada ilerliyordu. Bu durum son kazada pilotların oryantasyon kaybına sebep olmuş olabilir. Özellikle mevsim geçişlerinin yaşandığı bu dönemlerde hava hadiselerinde ani değişiklikler ortaya çıkabiliyor.

Helikopterler jet uçakları gibi yüksek hız ve irtifaya çıkamadıkları için tehlikeli bir durumdan kaçınmaları, manevra yapmaları da hayli güç. Uçuşa dair ciddi bir risk varsa kalkış ertelenir veya yeniden düzenlenir. Bu temel havacılık kuralıdır. Operasyon ve çatışma durumu söz konusuysa helikopterin komutanı da karar alma sürecine katılır ancak uçuşu gerçekleştiren pilot asıl sorumlu kişidir.

Mehmetçik bu bölgelerde sadece güvenliği sağlamak için bulunmuyor, halkın her türlü ihtiyacının karşılanmasına yardımcı oluyor. Kazanın ardından yöredeki vatandaşlarımızın hemen olay yerine koştuğunu gördük, karları elleriyle kazıyıp askerleri enkazdan çıkarmaya çalıştılar. Asker ve milletin etle tırnak olduğunu bir kez daha gösterdiler.

NELER YAPILABİLİR?

Helikopterlerin, teknik özelliklerine göre uçabilecekleri hava şartları, coğrafi bölgeler yeniden gözden geçirilmeli. Seyrüsefer şartlarını iyileştirebilecek ilave teknolojik donanımlar üzerinde çalışılmalı ve kısa zaman aralıklarındaki meteorolojik şartları bildirebilecek daha etkin bir hava tahmin modeli geliştirilmeli.

Özellikle karadaki harekât merkezleri ile havadaki pilotlar arasında helikopterlerin zor coğrafi şartlarda bile kesintisiz iletişimini sağlayacak yeni istasyonlar kurulmalı. Uydu haberleşme sistemlerinden yararlanılmalı. Askerlerimize Allah’tan rahmet, yakınlarına, ailelerine sabır dilerim. Ülkemizin, milletimizin başı sağ olsun.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder