Türkiye bu adamı konuşuyor

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Dünyanın en büyük ve güçlü teknoloji şirketi Apple’da Deniz Teoman isimli bir üst düzey yönetici olduğunu pek çok kişi bilmiyordu. Apple CEO’su Tim Cook, merakla beklenen iPhone12 modellerinin sunumunda, yeni ürünleri farklı bölüm yöneticilerinin tanıtmasını istedi. Ekranda “Deniz Teoman, Apple Başkan Yardımcısı” yazısı belirince Türkiye’deki takipçiler daha büyük bir ilgiyle etkinliği izlemeye başladı. Teoman, MagSafe özelliğini tanıttı. Bu kadar kritik sunumda Deniz Teoman’a yer verilmesi, Türk mühendise gösterilen önemin bir göstergesi.

Michigan Üniversitesi’nden mezun. 16 yıldır Apple’da görev yapıyor. Özellikle ABD ve İngiltere’deki çok uluslu şirketlerde çok sayıda başarılı Türk yönetici yer alıyor. Vodafone Türkiye Yönetim Kurulu Başkanlığı’ndan Londra’ya transfer olan ve İngiltere merkezli şirketin küresel kararlarında söz sahibi olan üst düzey yönetici Serpil Timuray bunlar arasında.

Geçen ay Capital Exhibition CEO’su Hakan Kurt’un düzenlediği Global Sat Show’da Lockheed Martin’de Başkan Yardımcısı olarak görev yapan Türk mühendis Mesut Çiçeker ile tanışmıştım. Çiçeker uydular konusunda saygın bir otorite. Boeing, NASA, Airbus gibi dev kuruluşlarda stratejik kararlar alan başka Türkler de var. Berlin Teknik Üniversitesi’nde akıllı yollar ve otonom sürüş konusunda çalışmalar yapan Türk bilim insanı Prof. Dr. Şahin Albayrak bu isimler arasında.

Lüks markalar kaybolabilir

Yeni iPhone 12 ile gelen en büyük yenilik 5G teknolojisi. Suya ve düşmeye dayanıklılık seviyesi iyileşmiş. Bunun yanında yeni cihaz, A14 Bionic işlemci, yeni Neural Engine, artırılmış gerçeklik, gelişmiş yapay zeka ve derinlik hesabında kullanılan Lidar gibi teknolojik katkılarla performans açısından çok daha etkileyici seviyeye ulaşmış.

Dijitalleşme sayesinde bazı markaların değerinde ciddi sıçrama yaşanıyor. Yerleşik lüks alışkanlıkları ise değişime zorlanıyor. Örneğin kendi alanlarında ikonik değere sahip olan Rolex veya Leica gibi markalar acaba teknolojik dönüşüm karşısında değerlerini koruyabilecek mi? iPhone gibi cihazların tasarım, teknoloji ve fonksiyon açısından sağladıkları tatmin duygusu sadece bir alana odaklanmış pahalı markalara olan ilginin azalmasına neden olabilir.

Bir dönemin prestijli Hifi müzik sistemleri bugün yerlerini bluetooth üzerinden çalışan minik hoparlörlere bıraktı. Apple bu trendi gördüğü için yıllar önce HomePod’u piyasaya sürdü. Hızla değişen yönelimi fark eden Bowers and Wilkins gibi tanınmış markalar hemen bu alana yöneldi. Müzik aletleri konusunda efsane Japon markalarının çoğu bugün yok. Rekabet şartlarını iyi okuyamadılar.

Sözünü ettiğim trendi anlamak için tüketim alışkanlıklarını izlemekte yarar var. Örneğin “otomobil sahibi olmak” artık gençler için o kadar da çekici görünmüyor. Belli bir yaşa kadar olan gruplara “Neyinizden vazgeçemezdiniz?” diye sorulduğunda ilk sırada “Telefon” diyorlar. İzlenimim şu; tüketicilerin sosyolojik ve psikolojik dönüşümünü doğru analiz eden lüks markalar ayakta kalacak. Trendi izleyemeyenler ise teknolojik değişim talebi karşısında türbülansa girecek.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder