Destek gelirse sektör çok hızlı toparlanır

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Pazarlama ve satış alanında bayi ve servis ağları Türkiye’de otomotiv endüstrisinin omurgası niteliğinde.

İstihdam ve yatırım ölçeğinde sektörün en büyüklerinden Avek Otomotiv’in Başkanı Adem Paşalı ile son gelişmeleri konuştum.

Koronavirüs sürecinde bayi trafiği nasıl etkilendi, servise gelen araç sayısında büyük değişim oldu mu?

Avek Otomotiv olarak temsil ettiğimiz Volkswagen, Audi, SEAT ve Skoda markaları arasında ufak tefek farklılıklar var ama biraz genellersek sıfır araç satışımız ve servis araç girişlerimiz, nisan ayında marta göre yüzde 65 düştü. Mayısta bu kayıplar servis tarafında biraz daha yavaşladı. Sıfır araç satışında ise mayıs ayında fabrikaların üretime ara vermesi, limanlardan sevkiyat gecikmeleri dolayısıyla iyileşme için kısa bir süre daha geçmesi gerekebilir.

Salgın nedeniyle satış ve servis operasyonlarınızda hangi önlemleri aldınız?

Aldığımız önlemlerin bazıları şu şekilde oldu:

  • Personel yoğunluğunu azaltmak amacıyla vardiyalı sisteme geçtik.
  • Tüm çalışma alanlarımızı gümüş iyon antibakteriyel ile temizletiyoruz.
  • Paket yemek ve su dağıtımına döndük.
  • Müşterimizin girişte ateşini ölçüyoruz, maske veriyoruz.
  • Personelimiz maske ve eldiven takıyor. Günde iki kez ateş ölçümü yapılıyor.
  • Servise gelen müşteri araçları için tek kullanımlık koltuk, vites topuzu ve direksiyon koruyucuları kullanmaya başladık.

Distribütörler ve ana üreticiler bayii teşkilatlarına bu süreçte nasıl destek verebilir?

Distribütörler, bayilerin maliyetlerinin ana kalemlerini biliyorlardır. Bu maliyetleri azaltmak için destekler yapılabilir. Gider optimizasyonu konusunda fikirler verebilirler.

Türkiye otomobil pazarında normalleşme süreciyle birlikte nasıl bir değişim bekliyorsunuz?

Farklı bir sıkıntı doğmaz ve hükümetimiz talebi artıracak yeni düzenlemeler yaparsa toparlanma hız kazanır. Genelde donanımı düşük otomobillerin satışının devam edeceğini düşünüyorum vergi sistemi dolayısıyla. Bayilerin ve distribütörlerin kârlılıklarından fedakarlık etmeleri ve giderlerini kontrol altında tutmaları gerekiyor.

Adem Paşalı (sağda) ve Tuncay Paşalı ile pandemi sürecinde yaşananları konuştuk.

Ertelenen talep, normalleşmenin sağlanmasıyla satışlarda çok ciddi bir artış olarak dönebilir mi?

Tüketici alım gücünü zorlayan bazı gelişmelerde oldu salgın dışında. Onların olumsuz etkisini ortadan kaldıracak birkaç desteğe ihtiyacı var sektörün. Bunlarda biri vergi oranlarının belirlendiği ithalat sınırlarının artırılması ile sağlanabilir. Örneğin; 70 bin TL’ye kadar ve 120 bin TL’ye kadar olan araçlar için belirlenen vergi basamaklarından bugüne bir çok maliyet eklendi. Bu ithalat sınır rakamlarının bir miktar artırılıp vergi oranları bir alt dilime düşerse, tüketicilerde talep artışı söz konusu olabilir.

Tüketiciler, servis seçimlerini hangi kriterlere göre belirliyor?

Servis seçimleri normal zamanlarda hizmet kalitesi, işlem süresi, yetkili servisin yakınlığı, anlamlı maliyet ve güven unsurları ile belirleniyor. Korona ile bu unsurların arasına insan sağlığına verilen önemde eklendi.

Avek olarak yatırım ve büyüme planlarınızda değişiklik oldu mu?

Son yıllarda karşılaşılmamış değişimler yaşıyoruz. Dolayısıyla bu değişkenleri de göz önüne alarak planlarımızda yeni değerlendirmeler olabilir.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder