İcat çıkaran bir Türkiye

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Büyükler, geçmişte ortaya yeni bir görüş ortaya koyan çocuklarına “Evladım şimdi icat çıkarma” derlerdi. Bu düşünce yapısı yüzyıllar boyunca bizim coğrafyamıza hâkim oldu. Osmanlı İmparatorluğu’nun ve Türkiye’nin uzun yıllar endüstriyel gelişmelerin gerisinde kalmasında da bu zihniyetin etkisi var.

Endüstri devrimini yakalayamayan Türkiye, bilim ve teknoloji düzeyi açısından gelişmiş dünya ile oluşan farkı kapatmak için bugün yoğun bir çaba içinde. Savunma, havacılık ve otomotiv alanındaki hamleleri ben böyle görüyorum.

Lokomotif nitelikteki bu sektörlerde sağlanan başarılar hayatın diğer alanlarında da çığır açıyor. ABD ve Avrupa bugünkü gelişmişlik seviyesini büyük oranda bu başarılara borçlu. Küresel iddiası olan bir Türkiye’nin bu atılımların dışında kalması düşünülemezdi.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, 2011 yılında yerli otomobil hedefini “Babayiğitler arıyorum” diyerek ortaya koymuştu. O konuşmasının üzerinden uzun süre geçti, çalışmalar en sonunda ete kemiğe büründü ve ‘Türkiye’nin Otomobili’nin lansmanı dün yapıldı. Hayatta en zor şeylerden biri önyargıları aşmaktır.

TOBB ve TOGG Yönetim Kurulu Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu dünkü sunumda “Güldüler, dalga geçtiler, inanmadılar” diyerek Türkiye’nin otomobili konusunda ortaya konulan güvensizliğin altını çizdi. Çok ilginçtir, o kuşkucu bakışın hâlâ dağılmadığını görüyorum. Lansman toplantısına gelen birçok kişi, bana bu işin neden olamayacağını anlatıp durdu! Ben kötümser değilim.

Türkiye’nin bugün ulaştığı bilgi birikimi ve tecrübeyle bu projede başarılı olacağına inanıyorum. Kendi markamız olmamasına rağmen 1970’li yıllardan bu yana Renault, Fiat, Ford, Honda, Hyundai, Toyota, Mercedes gibi devler, Türkiye’de başarıyla üretim ve ihracat yapıyor. Çok sağlam bir yan sanayimiz var; pırıl pırıl genç mühendislerimiz ve tasarımcılarımız var. Bu insanlar gelecekte de mutlaka iyi projelere imza atacaklar.

Benim otomobille ilgili ilk izlenimlerim olumlu. İç ve dış tasarımı beğendim, teknolojik donanım, beklentileri karşılayacak düzeyde. Güvenlik ve konfor donanımlarından menzil ve hızlanma değerlerine kadar birçok parametrede rekabete katılabilecek bir araç gördük karşımızda.

Ayrıca projenin arkasında Anadolu Holding, BMC, Zorlu, Turkcell ve Kıraça gibi ciddi kurumların dayanışması var. Türkiye’nin otomobilini daha çok konuşacağız, zira bazı detaylar ve yol haritası zaman içinde şekillenecek. Ortakların projeye katkıları ve zaman içinde maliyetlere etki edecek diğer dinamik gelişmeler de sonuçları etkileyecek.

TOGG CEO’su Mehmet Gürcan Karakaş dün çok güzel, anlaşılır ve kısa bir sunum yaptı. Otomobille ilgili aklımıza gelen bütün başlıkları ve diğer detayları CNN Türk’te bu sabah canlı yayında saat 10.00’da Gürcan Karakaş ile ekrana taşıyacağız.

Yazarlarımızdan

02 Nisan 2020, Perşembe 07:35
02 Nisan 2020, Perşembe 07:00
Sıradaki haber yükleniyor...
holder