Kazadan çıkarılacak önemli dersler var

YAZI BOYUTU

Şu ana kadar 3 vatandaşımızın hayatını kaybetmesine neden olan, Pegasus’un İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’nda yaşadığı kazadan alınması gereken ciddi dersler, üzerine gidilmesi gereken hususlar var.

1-Havayolları: Bütün havayolları kokpit ve kabin görevlilerinin mevcut yeterlilik ve kapasitelerini çok daha sıkı şekilde gözden geçirmeli. Pilotların üzerinde uçuş emniyetini etkileyecek düzeyde maliyet, frekans yakalama vb. baskılar kurulmamalı.

İlk ölümlü, son üç yılda ise üçüncü kazasını yaşayan Pegasus, bu kazaların oluş şekli ve hadiselerin gelişimi hakkında çok ciddi şeffaf bir soruşturma yürütmeli ve bunu kamuoyuyla paylaşmalı.

2- Düzenleyici otoriteler (DHMİ ve SHGM): Pilotlar, yolcular ve diğer ilgililer uçuş güvenliği ve özellikle havaalanlarımızın durumu konusunda ciddi uyarılarda bulunuyor. Bunlar dikkate alınmalı. Hiçbir havaalanına veya havayoluna üvey evlat muamelesi yapılamaz. Hepsi Türkiye’nin bir değeridir.

İstanbul’un içinde kalan ve çok ağır bir yükü çeken Sabiha Gökçen her anlamda iyileştirilmeli, ikinci pist bir an önce bitirilmeli. Türkiye’nin bütün meydanlarındaki pistler ciddi olarak kontrol edilmeli, bakım ve onarımlar eksiksiz tamamlanmalı.

3-Üretici Boeing ve sertifika veren kuruluş FAA: Uçuş bilgilerinin saklandığı kara kutunun (FDR) analiz edilmesinden sonra yapılması gereken değişiklik veya iyileştirmeler varsa bunlar vakit kaybedilmeksizin açıklanmalı. Türk Hava Yolları’nın Amsterdam kazasında olduğu gibi sümenaltı edilmemeli. Burada hem üretici Boeing hem de ABD Havacılık Dairesi FAA çok ciddi ve sorumlu davranmalı.

4-Yolcular: Uçuş güvenliğini hiçe sayan davranış içindeler. Güvenlik anonsları dinlenmiyor, uyarılar dikkate alınmıyor. Uçak piste teker koyar koymaz ayağa kalkanlar, baş üstü dolaplarını açanlar var. Uçak bütünüyle duruncaya kadar emniyet kemerleri mutlaka bağlı olmalı, güvenlik kurallarına harfiyen riayet edilmeli.

5-Medya: Pegasus kazasının ardından özellikle bazı televizyon yayınlarında akıl almaz yanlış yorumlar yapıldı, bilgi kirliliği niteliğinde alakasız şeylerden bahsedildi. Medya kuruluşları izleyicilerini hızlı şekilde aydınlatma gayesiyle hareket ederken bu yanlışlara bir daha düşmemeli.

6- Sosyal medya: Afet ve kazalar ideolojik savaş meydanı hâline dönüştürülmemeli. Acılar hepimizin acısıdır. Havayollarının sahipliği veya ortaklık ilişkisi üzerinden kaza analizi yapılmaz. O uçaklarda hepimiz uçuyoruz, o uçakta biz veya yakınımız da olabilirdi. Uçuş güvenliği bu tartışmaların üzerinde ele alınması gereken bir meseledir.

7- Hatalı, kusurlu, suçlu kim varsa tereddüt etmeden üzerine gidilmeli. Buna benzer kazaların tekrarlanmaması için bütün önlemler alınmalı ve hangi tedbirlerin alındığı ilan edilmeli.

Yazarlarımızdan

29 Şubat 2020, Cumartesi 07:01
29 Şubat 2020, Cumartesi 07:01
Sıradaki haber yükleniyor...