Kazalarda ölmek tarihe karışacak

13 Temmuz 2013, Cumartesi 05:00
AA

Gelişmiş bir ülke ve toplum olabilmenin bana göre en önemli göstergelerinden biri insanların yok yere ölümlerinin önüne geçebilmektir. Türkiye insanların kolay öldüğü bir yer. İş kazalarında can kayıplarında dünyada ilk sıralardayız. Trafik kazalarında da durum pek farklı değil. Dünya Sağlık Örgütü’nün (WHO) verilerine göre yılda yaklaşık 1,5 milyon insan trafik kazalarında hayatını kaybediyor.

[[HAFTAYA]]

Türkiye’de ise bir yılda kaybettiğimiz insan sayısı 10 bine yaklaşıyor. Olayın ekonomik tarafı da korkunç. Her yıl gayri safi milli hasılamızın yaklaşık yüzde 1’ini trafik kazalarında kaybediyoruz. Yine WHO’nun verilerine göre, Türkiye gibi alt-orta gelir seviyesindeki ülkeler, kazaların yaygınlığı açısından en büyük risk grubunda.

Emniyet kemeri kullanımı kazalarda ölüm riskini yüzde 65 oranında azaltıyor. Türkiye’de araç kullananların ancak yüzde 25’i kemerini bağlıyor. Arka koltukta kemer takma ise sıfıra yakın.

Sürat, alkollü araç kullanımı, motosiklet ve bisikleti kasksız kullanmak, emniyet kemeri bağlamamak kazaların en büyük sebepleri. Bunun yanında özellikle cep telefonlarının rolünden söz etmek gerek. Sürücüler direksiyon başında cep telefonuyla konuşuyor, mesaj atıyor, mail okuyor. Bu, alkollü araç kullanmak kadar tehlikeli.

*

Geçen hafta İsveç-Göteburg’da Volvo’nun güvenlikle ilgili seminerine katıldım. Volvo’nun çok iddialı hedefleri var. Otomobil güvenliği alanında çok uzun ve saygın bir deneyimi olan marka, 2020’de satışa sunacağı otomobillerde kimsenin ölmeyeceğini ileri sürüyor. Volvo, yeni teknolojileri içeren otomobillerinin olası bir kazayı önleyecek bütün donanımlara sahip olacağını vurguluyor.

Elde olmayan nedenlerden ötürü bir kaza olsa bile aktif ve pasif güvenlik sistemleri, araçtakilerin yaralanma riskini en aza indirecek. Çinli Geely Grubu tarafından finanse edilen şirket, gelecekte 11 milyar dolarlık bir geliştirme bütçesi ayırdı. Bu kaynağın önemli bölümü güvenlikle ilgili teknolojilere yönlendirilecek.

Bu teknolojilerle donatılan araçlar, kamera ve radarları sayesinde hareket halindeki yayaları tanıyor. Yaya aniden otomobilin önüne atlarsa sistem aracı durduruyor.

Volvo bu teknolojiyi gece karanlıkta çalışacak kadar geliştirmiş. Diğer taraftan V40 gibi yeni nesil otomobillerin ön kaputundaki hava yastığı, aracın önden yayaya çarpması halinde şişiyor, söz konusu kişinin hayatta kalmasını sağlıyor. Volvo’nun yol kenarı bariyer algılama, öndeki araçla mesafeyi otomatik olarak belirleme ve gerektiğinde aracı tamamen durdurma gibi teknolojileri bu hedefe ulaşılmasına yardımcı.

Yollardaki olası buzlanma, ani durma ve trafik sıkışıklığı gibi durumlar otomatik olarak haberleşilerek önlem alınabilecek. Bilim kurgu filmlerindeki akıllı otomobiller gerçek oluyor.

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.