Hakan Çelik Türk Hava Yolları'nda Yunan pilot da var
HABERİ PAYLAŞ

Türk Hava Yolları'nda Yunan pilot da var

THY Yönetim Kurulu Başkanı Topçu, Manchester United ile sponsorluk anlaşmasının mart ayında imzalanacağını söyledi. Topçu, yabancı şirketlerin CEO’larının akıl danışmak için kapılarını çaldıklarını ifade etti.

Candan Karlıtekin’in istifa etmesinin ardından Türk Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanlığı görevine getirilen Hamdi Topçu ile önceki gün öğle yemeğinde bir araya geldik. THY’ye yiyecek içecek hizmeti sunan Do&Co şirketinin Atatürk Havalimanı’nın hemen yanı başında bulunan merkezindeki yemeğe Hamdi Topçu’nun yanı sıra Do&Co’nun Genel Müdürü Atilla Doğudan ve THY Basın Müşaviri Ali Genç de katıldı. Yemekte benim dışımda Yeni Şafak’tan Fehmi Koru, Milliyet’ten Güngör Uras ve Taha Akyol, Sabah’tan Mehmet Barlas ve Mahmut Övür, Akşam’dan Ali Saydam, Zaman Gazetesi’nden ise Abdülhamit Bilici vardı. Hamdi Topçu ile yaptığımız sohbette önemli pek çok konuyu konuştuk. Topçu’nun öne çıkan sözlerini aktarıyorum:

Haberin Devamı

RÖTARLAR: Atatürk Havalimanı’nın kapasitesi doldu taştı. Bugünkü fiziki koşullar değişmezse iniş ve kalkışlarda gecikmelerin yaşanılması kaçınılmaz. Pistlerdeki onarım çalışmaları nedeniyle bu yaz aylarında ilave sıkışıklıklar olabilir. Atatürk Havalimanı baştan hatalı planlanmış. Konumu ve pozisyonu ciddi zorluklar çıkarıyor, pistler verimli kullanılamıyor. Rötarların nedenlerinden biri de hava koşulları. Son yıllarda etkili olan poyraz pek uçuşun gecikmesine neden oldu. Rüzgarın şiddeti ve yönüne göre bazen tek bir pisti kullanmak bile zor oluyor.

Meydan koşulları yetersiz olduğu için uçaklarımız havada tur atmak zorunda kalıyor. Türk Hava Yolları’na bağlı uçakların Atatürk Havalimanı’na inişi sırasında yaşanan gecikmeler şirkete yılda 43 milyon dolar yük getiriyor. Halen İstanbul’da bir saat içinde yapılabilen iniş ve kalkış sayısı 40 civarında. Hava kötüleşince bu sayı 30’a düşüyor. İstanbul’a üçüncü bir havalimanı yapılması belki 10 yıl sürer. Ancak Atatürk Havalimanı’na komşu bölgede bulunan askeri lojman ve hangarlar buradan taşınabilirse İstanbul’un hava taşımacılık sorununu 2030 yılına kadar çözebilecek yeni bir pist yapılabilir.

Haberin Devamı

UÇUŞ GÜVENLİĞİ: Geçtiğimiz günlerde Amerikan Sivil Havacılık Kurumu (FAA) yetkilileri gelip güvenlik konusunda denetlemelerde bulundu. Sıfır hata tespit ettiler ve teşekkür edip gittiler. THY’nin hızlı büyümesinin güvenlik zaafiyeti yaratacağı endişesi yersiz.

PİLOTLARIN DURUMU: Normal koşullarda sivil havacılık kurallarına göre bir pilotun ayda en fazla 120 saat uçması gerekir. Bizde bu ortalama 70 saat civarında. Pilotlarımızı yormadan çalıştırıyoruz. Yaz aylarında bu uçuş saatleri artıyor ancak artan her saat için prim alıyorlar. Güvenlik limitleri asla aşılmıyor. Halen 1800 dolayında pilotumuz var. Bunlardan 120’si yabancı. Aralarında farklı milletlerden, Yunanistan’dan bile pilotumuz var. Türk ve yabancı pilotlar bizde çalışmak için yarışıyor. Ancak 2. sınıf pilot almıyoruz. Eğitime ve kaliteye büyük önem veriyoruz. Pilotların uçak içinde attığı her adımı izliyoruz. Özel data sistemimiz o anda pilotun yaptığı bütün hataları bize bildiriyor. Ayrıca personelimiz için Lufthansa’nın da kullandığı dünyanın en ileri psikolojik testini uyguluyoruz. Testi geçemeyeni uçurmuyoruz.

Haberin Devamı

TANITIM VE SPONSORLUKLAR: Barcelona’ya verdiğimiz paranın on katını tanıtımlar sayesinde kazanmış olduk. Yunan basketbol takımı Maroussi’ye sponsor olmamıza kimse itiraz etmedi. Tam tersine büyük sempati yarattı. Zaten İstanbul ile Atina arasında günde üç seferimiz var. Mart ayında Manchester United ile sponsorluk anlaşması yapacağız. THY’nin hızlı büyümesi yabancıları şaşırtıyor. En tanınmış firmaların CEO’ları gelip bizimle fikir alış verişinde bulunmak istiyor. Son 7 yıldır THY’de önemli başarılara imza attık. Bu nedenle çeşitli kişilerin internet siteleri üzerinden bana yönelik “havacı değil” sözüne içerliyorum.

YENİ HATLAR: Yakında Boeing 777’lerle Brezilya’ya direkt sefer yapacağız. Latin Amerika’dan Türkiye’ye büyük ilgi var. Suriye’den yaptığımız seferler tıklım tıklım dolu. Arjantin’in başkenti Buenos Aires’e de uçmak istiyoruz. Kanada seferlerinde doluluk oranımız yüzde 85.

ÖZEL HAVAYOLLARI: Özel havayollarının büyümesini biz de destekledik. Fakat Reklam Kurulu, bu havayollarının reklamlarına bir uyarı getirdi. Koltuk ücretlerini ilan ederken vergileri de dahil etmelerini ve tüketicileri yanıltmamalarını istedi. (Soru üzerine) Pegasus’u özellikle iç hatlarda başarılı buluyorum.

YENİ UÇAKLAR: Küçük tipte bölgesel jet almaktan şimdilik vazgeçtik. Koltuk başı maliyetleri yüksek. Mayıs ayında Boeing 787 ve Airbus A350 arasında bir tercih yapacağız. Yeni bir uçak alım kararı daha açıklamış olacağız. Küresel koşulları iyi değerlendirdik ve son dönemde uygun koşullarla uçaklar satın aldık. THY dünyada en hızlı büyüyen havayolu kuruluşlarından biri durumuna geldi. Krizi bahane edip büyümemizi ertelersek ileride çok sorun yaşarız.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder