Yatırımcı gelmek için fırsat kolluyor

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Celal Çağlar Türkiye’de iş dünyasının en parlak yöneticilerinden. Uzun süredir Oyak’ta tepe yöneticisi olarak görev yapıyor. Otomotiv ve Çimento Grubu’nun Yönetim Kurulu Başkanlığı’nı sürdürüyor. Dün akşam İstanbul Les Ottoman’da yemek yedik, birçok alanda gelişmeleri konuştuk. Oyak, Türkiye’de çok çeşitli alanlarda faaliyet gösteren bir fon topluluğu. Birkaç gün önce Denizli Çimento’yu satın alarak dikkatleri çekti. Oyak, Ege bölgesine ilk kez girdiği bu hamleyle çimento sektörünün en büyük üreticisi oldu.

[[HAFTAYA]]

Celal Çağlar çimento sektörünün çok parçalı olması ve karlılık için uzun süre beklemek gerekmesi nedeniyle yabancı yatırımcıların mesafeli durduklarının altını çizdi. Enerji ve endüstrinin farklı alanlarında faaliyet gösterdikleri için Celal Çağlar’a nükleer santrallara nasıl baktığını da sordum. Desteklediğini, hatta Türkiye’nin şimdiye kadar bu alanda yatırım yapmayarak çok geç kaldığını ifade etti.

Sanayi ve üretim alanındaki temel meseleyi, kötü planlama, verimsizlik ve sermaye eksikliği olarak sıralayan Çağlar’a göre Türkiye genelindeki “matematik bilgisi yetersizliği” sorunların kaynağını oluşturuyor. Sıfırdan yatırım yapmak yerine belli bir olgunluğa gelmiş marka ve şirketleri satın almayı tercih ettiklerini vurgulayan Çağlar, bunun için 2 milyar dolarlık bir fonu hazır beklettiklerinin altını çiziyor.

Oyak’ın radarında dünyanın farklı ülkelerindeki şirketler de var. Uygun bir fırsat çıkarsa Ülker’in İngiliz United Biscuits’i almasına benzer bir haberi Oyak cephesinden de duyabiliriz. Celal Çağlar’ın anlattıkları arasında belki de en heyecan verici olanı Japonya’nın en büyük otomotiv kuruluşlarından Nissan’ın Türkiye’de araç üretme ihtimali.

Oyak zaten yıllardır Fransız ortağı Renault ile Bursa’da üretim yapıyor. 1969’da faaliyete geçen Oyak Renault sadece Türkiye’nin değil, dünyanın en başarılı araç üretim üsleri arasında. Türkiye’ye bugüne kadar milyarlarca dolarlık döviz girdisi sağlayan fabrika yüksek nitelikli 6 bini aşkın kişiye de istihdam sağlıyor. Çağlar, Nissan’ın 2-3 yıl içinde Türkiye’de otomobil üretmeye başlayacağına inandığını söyledi.

Üretilecek araç birçok yönüyle yeni ve iddialı olacak. Çağlar fabrikanın kurulacağı yer olarak da Bursa ve İskenderun’u sayıyor. Fabrika Bursa’da kurulursa aynı yerde üretime devam eden Oyak Renault ile de sinerji yaratılması mümkün olacak. Yıllar önce Cenevre Otomobil Fuarı’nda görüştüğüm Renault Nissan ittifakının Başkanı Carlos Ghosn da Türkiye’yi çok önemsediklerini, yeni araçların üretimine sıcak baktıklarını söylemişti. Anlatılanlardan çıkardığım sonuç şu: Küresel ekonomi biraz iyileşir ve Türkiye’nin ihracat pazarları toparlanırsa bu yatırım bize gelir. Bir de kendi iç pazarımız vergi artışı gibi nedenlerle darbe yemez ve bir miktar büyürse “Nissan yatırımı tamam” diyebiliriz.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder