Işınsu Kestelliİzmir limanları
HABERİ PAYLAŞ

İzmir limanları

İzmir kurulduğu ilk günden bu yana bir liman kenti... Zaten kenti var eden şey de İzmir Körfezi’nin doğal bir liman olması... Ancak son yıllarda, özellikle Ege’deki komşumuz Yunanistan’ın, özelleştirme ile Çin’in kamu şirketi COSCO’ya sattığı Pire ve Amerikalıların desteğiyle hızla büyüyen Selanik limanları ile büyük aşama kat ettiği yadsınamaz bir gerçek.

Bu durumda İzmir olarak biz ne yapmalıyız? Geçen günlerde, online bir toplantıda dinleme fırsatı bulduğum İzmir doğumlu akademisyen, ekonomist, yazar Kenan Mortan’ın “Geçmişten Geleceğe İzmir ve Limanı” isimli sunumu bu anlamda çok önemli bilgiler içeriyordu. Hepimizin gözlemlediği, Mortan’ın da ısrarla vurguladığı gibi, son dönemlerde hızla yükselen enerji maliyetleri, giderek çetinleşen uluslararası rekabet lojistik alanındaki faaliyetleri oldukça hayati bir noktaya taşıdı.

Ülkelerin ticarette bir adım öne çıkmasını, o ülkenin lojistikteki gücü belirliyor. Burada da ulaşılabilir limanlar ve kusursuz işleyen liman hizmetleri gerekiyor. Mortan’a göre İzmir’in bu alandaki en büyük eksikliği, sahip olduğu limanlar arasındaki koordinasyonsuzluk...

İzmir Limanı Varlık Fonu’nda, Aliağa Limanları özel şirketlerde, Çandarlı Limanı ise Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nda... Ve bu limanlar arasında bir eşgüdüm bulunmuyor. Oysa bu limanların farklı alanlarda ihtisaslaşması, mevcut ulaşım sorunlarının çözülmesi bile İzmir’i yeniden avantajlı bir noktaya taşımaya yetebilir.

Mortan, devlet kurumlarının, yerel yönetimlerin, ekonomi alanındaki STK’ların ve ilgili sektör temsilcilerinin yer alacağı bir komisyon veya kurul oluşturulmasını öneriyor. Açıkçası bunun çok mantıklı bir öneri olduğunu düşünüyor ve İzmir’i ve limanlarını ihracatçılarımızın lehine daha iyi bir konuma taşımak adına bir an önce harekete geçilmesi gerektiğine inanıyorum.

EN GÜZEL KARNE HEDİYESİ

Günümüzde yapılan her işin sürdürülebilir olması önemli. Bu durum hem yapılan yatırımlar hem de ülkenin yarınlarına yönelik iyilik kampanyaları için geçerli. Bunun ülkemizde en iyi örneklerden biri Türkiye İş Bankası’nın çocuklara küçük yaşlardan itibaren okuma alışkanlığı kazandırmak amacıyla karne dönemlerinde yürüttüğü hediye kitap kampanyası.

Çocukların hayal güçlerini geliştirmek, merak duygularını uyandırmak, bilim ve akıl yolunda kişisel gelişimlerini desteklemek amacıyla 2007-2008 eğitimöğretim yılında başlatılan kampanya kapsamında 14 milyonu aşkın kitap hediye edildi. Bu yılki kampanyada Arthur Conan Doyle’un kaleme aldığı “Sherlock Holmes’un Maceraları” ile Frances Hodgson Burnett’in yazdığı, okuyucuyu gizemli bir maceraya sürükleyen “Gizli Bahçe” adlı eserler sunuluyor. Karnesini alıp İş Bankası şubelerine giden her öğrenci birbirinden güzel bu kitapların sahibi olabilecek.

SÜRÜCÜSÜZ ARAÇLAR SINIFI GEÇTİ

İlk olarak 2020 yılında ABD ve Çin’de taksi şeklinde trafiğe çıkan sürücüsüz, yani otonom araçların, aradan geçen sürede güven veren bir performans sergilemeleri üzerine hız sınırının yükseltilmesi için harekete geçildi. Avrupa Ekonomik Komisyonu Otonom ve Bağlantılı Araçlar Çalışma Grubu, otonom araçların trafiğe çıkma şartlarına yönelik BM’nin Haziran 2020’de onayladığı 157 sayılı yönetmeliğin değiştirilmesi için tasarı hazırladı.

Tasarıya göre otonom araçların hız sınırı, saatte 60’tan 130 kilometreye çıkarılacak. Ancak sürücüsüz araçların hız sınırı sadece yaya ve bisikletlilerin bulunmadığı, gidiş ve dönüş şeridi arasında bariyer bulunan yollarda artırılabilecek.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder