Murat Çelik Panama
HABERİ PAYLAŞ

Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu’nun 6 ülkeyi kapsayan Latin Amerika turu devam ediyor. Uruguay ile başlayıp Brezilya, Ekvador ve Kolombiya ile devam eden gezinin beşinci durağı Panama’dan yazıyorum bu satırları. Siz bu yazıyı okurken, biz de resmi ziyarette bulunulacak son ülke olan Venezuela’ya geçmiş olacağız. Türkiye’ye dönüş ise cumartesi akşam saatlerinde…

PANAMA

“Panama bandıralı kuru yük gemisi…” Ya da “Akaryakıt yüklü, Panama bandıralı tanker…” cümlelerini yıllardır duyarız ya; o Panama’dayız işte. Büyük Okyanus ile Atlas Okyanusu’nu birbirine bağlayan Panama Kanalı’nın yer aldığı ülkede. Uluslararası deniz taşımacılığında hayati bir önemi var kanalın ve dolayısıyla Panama’nın.

Deniz seviyesinden 28 metre yükseklikteki Panama Kanalı’ndan yılda 14 binden fazla gemi geçiyor. Bu trafik, dünya ticaretinin yüzde 5’ini oluşturuyor. Özellikle Amerika Birleşik Devletleri (ABD) açısından hayati bir ‘kestirme yol’ Panama Kanalı. Zaten Panama da adeta bir küçük ABD. Ülkede Amerikan Doları kullanılıyor.

BOŞ GÖKDELENLER ŞEHRİ

Şehrin merkezinde yüzlerce gökdelen var. Görüntü New York’un Manhattan Adası’nı ya da buraya daha yakın olan Florida Eyaleti’nin Miami kentini andırıyor. Tek ve çok önemli bir farkla… Ülkeyle aynı adı taşıyan başkent Panama’daki gökdelenlerin neredeyse hepsi ‘boş’ duruyor. Sadece büyük şirketlerin faaliyet gösterdiği az sayıda bina dolu.

Diğerleri, hele de konut olarak inşa edilmiş olanların büyük çoğunluğu boş. Bu durumun nedenini sorduğumuzda aldığımız yanıt dikkat çekici oldu. Bu devasa binalar, uluslararası ‘kara para aklama’ yollarından biriymiş meğer. Panama halkı, bu lüks gökdelenlerde yaşayacak ekonomik güce sahip değil.

Milyonlarca dolar harcanarak yapılan bu binaların sahipleri, dünyanın dört bir yanından gelen yabancılar. Özellikle de deniz ticareti yapan büyük şirketlerin yarattığı sermayenin sahipleri. Panama Kanalı’nın stratejik önemini ve nasıl büyük bir ekonomik güç ifade ettiğini şu rakamlar ortaya koyuyor: Kanalın, 144 ticaret rotası, bin 700 liman ve 160 ülkeyle bağlantısı bulunuyor.

Böyle bir noktanın; görünen, resmi ticaretin yanı sıra dünya çapında bir ‘kara para trafiği’ne de ev sahipliği yapması elbette şaşırtıcı değil. İşte okyanus manzaralı o gökdelenlerin birbiri ardına göğe yükselmesinin kaynağı o ‘herkesin bildiği sır’.

ÇAVUŞOĞLU’NUN TEMPOSU

Salı günkü yazımda da bahsetmiştim, bu geziden yazılacak çok şey var. Ekvador’u, Kolombiya’yı, Venezuela’yı da yazacağım ama Dışişleri Bakanı Çavuşoğlu’nun ‘insanüstü’ temposundan bahsetmeden olmaz. 7 yıla yaklaşan bakanlık kariyerinin belki de en yorucu seyahatlerinden birinde Çavuşoğlu. Ama uzun süredir birlikte çalıştığı yakın mesai arkadaşlarıyla öyle bir uyum yakalamışlar ki…

Diplomatlar, danışmanlar, özel kalem, medya koordinasyon ve koruma ekibi hem hiyerarşinin gözetildiği bir disiplin içinde çalışıyor hem de hepsi iyi arkadaşlar. İşte bu denge, hassas ve yorucu mesaide başarıyı beraberinde getiriyor. Bir yandan ziyaret edilen ülkeyle ikili gündem ve muhataplara özel dosyalara çalışılırken, diğer taraftan başta Rusya – Ukrayna barış girişimleri ve çok taraflı temaslar sürüyor.

Bu mesainin Türkiye ile 8 saate varan saat farkı ve her gün bir başka ülkeye seyahat edilirken sürdüğünün altını çizmem gerek. Dediğim gibi, bu seyahatten bilgi ve izlenimleri yazmaya devam edeceğim.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder