Yaşlının cep'le imtihanı

YAZI BOYUTU
Abone Ol Google News

Yaşlı anne ve babasına, ilköğretime giden çocuklarına ve engelli yakınlarına her an ulaşabilmek için alınan cep telefonu hatları binlerce kişiyi mağdur etti. Gelen her türlü abonelik mesajlarına bilmeden tıklayan bu kişilere, ayda 10 bin TL’ye varan faturalar geliyor.

Konuyla ilgili uzun süredir rekor şikayet aldıklarını belirten Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, “Bu hatlar akıl hastalarına da alınıyor. O nedenle operatörler hat alınacağı zaman vatandaşın beyan ettiği birincil iletişim bilgisini esas almalı. Parasal ya da paketsel mesajları buralara göndermemeli” dedi.

Eğlence tuzağı

Bir profesörün down sendromlu çocuğuna hat aldığını ve aynı ay 6 bin TL’lik fatura ile karşılaştıklarını kaydeden Ağaoğlu, şunları söyledi:

Babası çocuğunun elinden de telefonunu almak istemiyor. Çünkü çocuk olayı öğrenince psikolojisi altüst olacak. Ancak çoğu tuzak olan onlarca yerden gelen mesajları da engelleyemediler. Burç yorumları, fal, eğlence, oyun gibi yüzlerce yerden gelen saçma sapan mesajlara tıklandığında aylık ortalama 60 TL kesiyorlar.

10 milyon kişi

Gelen her şeye onay vermenin bu kişilerin özgür iradeleriyle yaptıkları bir eylem olmadığının da altını çizen Aydın Ağaoğlu, “80 milyon mobil abonenin en az 10 milyonu yaşlı, engelli ve çocuklardan oluşuyor. Bu kişilere ‘paket’ süren doldu seni şu pakete alalım mı diye de mesaj gönderilmemeli. Çünkü o kişiler bunun ne olduğunu bilemez. Hattın sahibinin beyan ettiği numaralarla ilerlenmesi gerekiyor” dedi.

İtiraz hakkı var

Böyle durumlarda vatandaşın itiraz hakkının da bulunduğunu vurgulayan Aydın Ağaoğlu, şu bilgileri verdi:

Hattın sahibi vatandaş ‘yaşlı annem ya da çocuğum gelen mesajlara bilmeden tıklayarak abone olmuş. Yüksek faturalarla karşılaştık. Benim kullandığım hatta bildirim yapılmadığı için gelişmelerden haberdar olamadım. Bu nedenle faturamın iptalini talep ediyorum’ diye önce ilgili operatöre, buradan sonuç çıkmazsa hakem heyetine başvuruda bulunmalı.

İcra takibi...

Bu tür haksız borçla karşılaşan abonelerin şirketle çözüme ulaşamadığı takdirde kendisi hakkında yapılacak icra takibine karşı uyanık olması gerektiğine de dikkat çeken Aydın Ağaoğlu, “Şayet herhangi bir icra dosyası açılmışsa tebliğ tarihinden itibaren 7 gün zarfında ilgili icra dairesine başvurarak itirazda bulunmalıdır. Aboneler mernis adreslerini güncel tutmalılar. Çünkü icra dairesinden gönderilen tebligat muhatabı ilgili adreste ikamet etmiyorsa icra dairesine geri döner. Tüketicilere önerim hiç değilse 10 günde bir e-devlet üzerinden haklarında icra takibi olup olmadığını kontrol etmelidir. Ayrıca BTK paralı aboneliklerde operatörü sorumlu tutar” diye konuştu.

Mesaj nasıl engellenir?

  • Android’de engellemek istediğiniz mesajın üzerine basılı tuttuğunuzda ekranın üzerinde engelle işareti çıkıyor. Bunu tıkladığınızda o kurumdan bir daha mesaj almazsınız.
  • iPhone kullanıcıysanız mesajı açıp sağ üst köşedeki (i) simgesine dokunun ve açılan menüden ‘bu arayanı engelle’ seçeneğine dokunun.

Sıradaki haber yükleniyor...
holder