Paylaşmayan çocuk

16 Kasım 2017, Perşembe 05:00
AA
Çocuklar dünyaya eşyalarını paylaşmaya can atarak gelmez. Özellikle sosyal ve duygusal gelişim adımlarına bakarsak, bir çocuğun erken yaşta ona ait olan bir şeyi paylaşması fazlasıyla zordur.

İşte bu nedenle eve yeni bir kardeş gelip ebeveyn sevgisine ortak olduğunda kıyamet kopar.


Fakat çocuklar her davranışta olduğu gibi, paylaşmayı da ebeveyninden öğrenir. Ebeveynler, çocuğun yaşının ihtiyaçlarına dikkat edip zorlamadığı müddetçe paylaşmayı öğretebilir.

Çocuklar neden paylaşmakta zorlanır?

● Çocuklar kasları güçlenip yürümeye başladığında çevreyi de keşfetmeye başlar. Kas kontrolünü yavaş yavaş kazanan çocuk şimdi de çevrenin kontrolünü ister. Özellikle 2 yaş civarı çocuktaki kas kontrolü iyice gelişir, artık tuvaletini bile istediği zaman tutar istediği zaman bırakır.

● Çocuk sadece kas değil, çevre üstünde de aynı kontrolü uygular. 2 yaş çocuğunun en önemli özelliği, kendi dediğinin olmasını istemesi ve sık sık “hayır!” demesidir. Çocuk bu dönemde “ben-merkezci”dir. Kendini dünyanın merkezinde görür ve keşfettiği eşyaların tek sahibi olmak ister. Paylaşmak çok zordur.

● 3 yaşındaki çocuk sosyalleşmeye başlar. Fakat henüz sosyal çevre ile ilgili kısıtlı bilgisi vardır. Oyuncak paylaşma konusunda deneyimli değildir.

● Benzer şekilde, 2-3 yaş çocukları henüz karşılıklı oyunu öğrenmemiştir. Aynı odada yan yana vakit geçirir fakat aynı oyunu paylaşmaz, tekil oynar.

● Gelişim basamaklarına göre, çocuklar en çok 2-3 yaşta paylaşmakta zorlanır. Paylaşma 3 yaş sonrasında artar ve 5-6 yaşta oturur.

Paylaşma nasıl desteklenebilir?

● Zorlamamak ve tehdit etmemek,

● Ev içinde paylaşarak örnek olmak,

● Çocuğun arkadaşına da verebilmesi için alınacak şeyden 2 tane almak,

● Bazı şeyler çocuk için daha özeldir ve paylaşılamaz. Buna anlayış gösterilmelidir. Paylaşılan ve paylaşılmayan kutusu yapıp, eve misafir geldiğinde paylaşma kutusu çıkarılabilir.

● Paylaşma içeren oyunlar ve aktiviteler: Zarın paylaşıldığı ve sıra beklemenin olduğu kutu oyunları veya çocuğun farklı görevler alarak iş bölümü yaptığı aktiviteler. (Örneğin; kağıtları kesen ve yapıştıranın farklı olması.)

● Paylaşmayı teşvik eden bir dil kullanmak. “Arkadaşına hangi topu vermek istersin? Büyük mü küçük mü?” gibi.

● Parkta salıncak ve kaydırak için sıra beklemeyi öğretmek,

● Paylaşma girişimleri için sık sık tebrik etmek.

Instagram: cocuklar_buyurken
Sıradaki haber yükleniyor...