Şirin Sever Ne kaybettiğimizin farkında mıyız?
HABERİ PAYLAŞ

Ne kaybettiğimizin farkında mıyız?

Geçtiğimiz hafta sonu İznik Gölü kıyısında, yemyeşil ağaçların içindeydim. Bir gün içinde ne kadar oksijen alınabilirse aldım, Dr. Neslihan İskit’le meditasyon yaptım, bünyeye azıcık huzur doldurdum derken... Öyle şeyler dinledim ki, bütün keyfim kaçtı! O şahane doğanın içinde olmamızın nedeni tam da buydu; canımız sıkılsın diye oradaydık! Yakında bu doğayı bulamayabiliriz, farkedelim diye!

Boğaziçi Üniversitesi İklim Politikaları Araştırma Merkezi Başkanı Prof. Dr. Levent Kurnaz, şunları anlattı bir grup gazeteciye: ‘’Gezegenimizin kaynakları maalesef hızla azalıyor. Doğanın bize bir yıl boyunca sağladığı kaynakları daha temmuz sona ermeden tüketiyoruz. Bu durumda, tükettiğimiz pek çok ürün çocuklarımızın ve torunlarımızın geleceğini doğrudan etkiliyor.

Haberin Devamı

Dünya olarak iklim kriziyle mücadele ettiğimizin farkında olmamız gerek. Bu nedenle artık üretim biçimlerimizi yakın gelecekte tükenecek olan ham maddelerden kurtararak, kendimize daha sürdürülebilir bir yol açmamız aklın ve bilimin gereğidir...” Can sıkıcı ama gerçek. Artık doğa alarm veriyor, elimizdeki kaynaklar tükeniyor, hızla yokuş aşağı gidiyoruz ama kimse önemsemiyor. Oysa durum çok ciddi. O yüzden bugün bu konuda kim çaba sarf ediyor, bakalım istiyorum.

Ne kaybettiğimizin farkında mıyız

YAŞAMA İYİ İZ BIRAK

Durum öyle ciddi ki; tek başına hiçbir şirketin, kurumun, devletin hatta uluslararası örgütün çözemeyeceği kadar büyük bir sorun yaşıyoruz. Çare, hep birlikte hareket etmek. Markaların, tüketiciyi motive edebileceği gerçeği ortadayken; yapılacak şey belli: Üretici şirketler ve marka sahipleri sorumlu üretim yapacak, tüketiciler de eğilimlerini ve davranışlarını değiştirecek.

İşte o ‘sorumlu üretim’lerden biriyle tanıştırayım sizi. Doğanın ortasında, Prof. Kurnaz’ın bize bu karanlık tabloyu anlatmasını isteyen Hayat Kimya’nın yöneticileriydi. Organik bazlı temizlik ürünlerini neden çıkardıklarını böyle anlattılar. Daha sürdürülebilir bir gelecek için geliştirilen temizlik ve hijyen markası Gleen; yüzde 99’a kadar doğal içerikli.

Bulaşık, çamaşır deterjanı ve yumuşatıcı olarak çıkan ürünler; yüzde 94’e kadar bitki bazlı. Ayrıca hipoalerjenik ve geri dönüştürülebilir ambalajlara sahip. Ürünlerin hiçbiri hayvanlar üzerinde test edilmemiş, hayvansal kökenli ham madde içermiyor. Hayat Ev Bakım Ürünleri Kategorisi Global Pazarlama Grup Müdürü Gülin Görünmez, “Sürdürülebilir bir dünya için adım atmanın önemine inanıyoruz” diyerek sloganlarını da duyurdu: Yaşama dost kal, iyi iz bırak.

Haberin Devamı

SORUMLU İNSAN OLMANIN ZAMANI

Yaşama iz bırakmak konusunda başka bir yaklaşım... ‘Mirasım Türkiye’ kampanyası. Turizm sektöründe sürdürülebilirliğin önemine dikkat çeken Jolly Tur; Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı’nın destekleriyle iletişime başladı. Üzerinde ‘Bunları Biliyor Musun?’ yazılı bir dosya yollamışlar.

“Türkiye’nin doğusundan batısına her köşesinde yüzlerce doğal güzelliğe, kültürel zenginliğe sahibiz. Peki sahip olduğumuz bu değerlerin ne kadar farkındayız?” sorusuyla dolu bir dosya. Bu toprakların 3 bin 500 endemik bitkiye, 1.705 omurgalı türüne yuva olduğundan bahseden, kültürel varlıklarımızın, kızılçam ormanlarının sayısının hatırlatıldığı dosyada; bir de kayıplarımız yer alıyor.

Haberin Devamı

60 yılda 70’e yakın göl kurumuş, ormanlar yanıyor, hayvanların soyları tükeniyor. Daha acısı da var: Akdeniz’e en çok plastik atan ülke Türkiye! Denizlerimiz ciddi bir tehditle karşı karşıya. Artık koruma ve kullanma dengesini gözeten bir anlayışa ihtiyacımız var ve bunu geçiştirecek bir noktada değiliz. Bugün attığımız her adımın, her zamankinden daha çok önemi var. Sen de çözümün bir parçası olmak için en azından şunları yap:

YAPAMAZ MISIN?

  • Gereksiz atık üretme, daha az plastik kullan.
  • Atıklarını ayrıştır ve geri dönüşüme destek ver.
  • Ormanda ateş yakma, doğaya izmarit ve çöp atma.
  • Su ve enerji tüketimini azalt.
  • Yerel işletmeleri destekle, yerel ürünleri ve yöresel yemekleri tercih et.
  • Çevre dostu işletmelere destek ver.

GERİ DÖNÜŞTÜRÜLEBİLİR AMBALAJLAR ALIN

Ev temizliği markası Cif de temiz evlerin insanlar üzerinde yarattığı olumlu duyguları şehirlere taşıma hedefiyle 2020’nin eylül ayında hayata geçirdiği ‘Temizken Güzel’ projesini yeni adımlarla sürdürüyor. Cif, İstanbul Boğazı’ndaki yüzey atıklarını temizleyen ve bugüne kadar Kadıköy, Karaköy ve Eminönü sahillerinden 23 ton atık toplayan Cif çöpkaparların sayısını Ortaköy ve Aşiyan’a yerleştirilen ünitelerle birlikte 25’e yükseltti. Üstelik Cif, toplanan bu plastik atıkları, geri dönüştürülerek yenilenen Cif Krem şişelerinin üretiminde kullanıyor. Sizin de önceliğiniz yüzde 100 geri dönüştürülebilir ambalajlar olamaz mı?

MODANIN ‘SAYGILI’ DEĞİŞİMİ

İklim krizindeki kırmızı alarmla birlikte, sorumlu moda anlayışı da gündemde. Çevreye duyarlı, tüketmeye değil dönüştürülebilir olmaya gayret eden yeşil tekstil dönemi tam gaz! m Koton markası mesela, suyun değerinin bilinciyle; yaşama saygı, suya saygı felsefesini benimseyenlerden.

Dünya Serbest Dalış rekortmeni Şahika Ercümen’le birlikte sürdürülebilir, doğal kaynaklarla üretilmiş bir koleksiyona imza atıldı. m İsveç markezli giyim markası H&M de organik pamuklar, geri dönüştürülebilir malzemelerle hazırlanan ‘Innovation Circular’ isimli bir koleksiyon çıkardı. Atık şişelerden üretilen elbiseler, görülmeye değer.

Ne kaybettiğimizin farkında mıyız

Sıradaki haber yükleniyor...
holder