Direksiyon hakimiyeti!

14 Eylül 2018, Cuma 05:00
AA

Dokuz günlük bayram tatili bitti. Tatil başlangıcında tatil yörelerine gidiş, sonrasında dönüş... Yollarda trafik kazasından geçilmedi, günahsız kaç yolcu hayatından oldu, kaç ocak söndü. Şimdi okullar açılıyor... Bu defa tatil yörelerinden tatilcilerin dönüşü başlıyor, biliyorum ki yine aynı trajedi, kim bilir kaç kaza kaç ölü kaç yaralı olacak.

Dikkat ettiniz mi? Trafik kazalarının büyük çoğunluğu, ‘direksiyon hakimiyetini kaybetme’. Peki ne oluyor da herkes direksiyon hakimiyetini kaybediyor? Bunun iki nedeni var. Birincisi aşırı sürat, ikincisi direksiyon başında uyuma.

★ ★ ★ ★ ★

Aşırı sürat nedeni ile direksiyon hakimiyetini kaybetme nedeni ile kazaların çoğunu motosiklet sürücüleri yapıyor. Altlarında güçlü motorlarla şehirlerarası yollarda büyük sürat yapıyorlar. Motosiklet kazalarında büyük sürat nedeni ile takılan kaskın yüzde 100 koruyuculuğu yok. Motosiklet kazaları nedeni ile yazdığım yazılarda, motosiklet sürücüleri beni eleştiriyorlar ama bu eleştiri fikrimi ve neredeyse ülkenin yüzde 90’ını aracı ile kat etmiş biri olarak benim fikrimi değiştirmiyor. Şehir içinde ise yine motosiklet sürücülerinin uyması gereken bir kural var. Bir öndeki aracın sol tekerinin izinden gidin. Ben bu kurala da uyanı görmedim, hep araçların arasında ve dikiz aynasının kör noktasında motosiklet sürücüleri görüyorum.

★ ★ ★ ★ ★

İkinci husus hiç tereddüdüm yok ki direksiyon başında uyuma. Özellikle turist taşıyan araçlar yaz aylarında uzun yol yaptıklarından sürücüler uykusuz kalmaktadır. Direksiyon başında uyuyan biri başının altına yastık koyarak uyumaz. Gözleri açıktır ama halk tabiri ile içi geçmiştir ve gözleri açık olarak uyumaktadır. Bu halde karşı şeride de geçilir, şarampole de, uçuruma da yuvarlanılır. Direksiyon hakimiyetini kaybetmek bu iki şekilde olur. Araç arızası en son düşünülecek husustur, yeni teknolojik araçlarda bu husus nadirdir.

★ ★ ★ ★ ★

Şimdi tekrar tekrar yazdığım bir hususu hatırlatarak bitiriyorum. Şehirlerarası yollarda hâlâ, sürat sınırlama levhalarında 30 kilometre göründüğü vaki. Artık bu hızla gidecek araç ve sürücü kalmadı. Bu bir, ikincisi yine olur olmaz yerde yüz metrede bir ayarsız şekilde yanan trafik ışığı ve ana yola dakikalarca yanan kırmızı ışık görüyoruz. Kavşak yok, yaya geçidi yok, hiçbir neden yok ama kırmızı ışık var. Bu hususlar da sürücülerde işaretlere uymama, işaretlere güven duymama iradesi yaratıyor. Bu defa uyulması gerekenlere de uyulmuyor. Bu hususlar gözönüne alınarak sürücülerin de kuralları koyanların da hatalarını düzeltmeleri ile bu ölümler önlenebilir. Sürat levhaları teknolojik gelişmeye ve yol şartlarına uygun olarak yenilenmelidir.

Kişisel verilere ilişkin aydınlatma politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için Kişisel verilere ilişkin aydınlatma metnimizi inceleyebilirsiniz.