Tamer Heper İndirim gerçek değilse
HABERİ PAYLAŞ

İndirim gerçek değilse

İndirimli satışlarda, mal veya hizmetlerin indirimli satış fiyatı ile indirimden önceki fiyatı birlikte gösterilmeli. İndirimli satışa sunulan mal veya hizmetlerin indirimden önceki fiyattan daha düşük fiyatla satışa sunulduğunun ispatı satıcı veya sağlayıcıya ait.

YÜKSEK YAZIP DÜŞÜRENLER...

  • Piyasada, indirimden önceki fiyatın yüksek yazıldığına ve indirimli fiyatın gerçek satış fiyatı olarak gösterildiğine tanık olmaktayız. Bu husus düşünülerek yasamıza ‘İndirimli satışa konu edilen mal ve hizmetlerin indirimden önceki fiyattan daha düşük fiyatla satışa sunulduğunun ispatı satıcı veya sağlayıcıya aittir’ maddesi eklenmiştir. Fiyat etiketi ile ilgili hususların uygulanması ve izlenmesine ilişkin işleri Ticaret Bakanlığı, belediyeler ve ilgili odalar yürütmekle görevlidir.

İSPAT YÜKÜ SATICIYA AİT

  • Yasal mevzuata göre indirimden önce uygulanan fiyatla, indirimde uygulanan fiyat aynı puntolarla etikette yazılmak zorunda. Satıcının etikete kendi yazdığı fiyat, ispat belgesi sayılamaz. Tüketici şayet indirimli yazılan fiyatın yüksek olduğunu düşünüyorsa satıcıdan ürünün indirimsiz fiyatını kanıtlanmasını istemeli. Satıcı bunları faturasıyla kanıtlarsa sorun yok. Böyle bir ispat belgesi yoksa, tüketici satıcıdan o indirimli denilen fiyat üzerinden indirim yapmasını talep edebilir.

KASA FİYATI FARKLI ÇIKABİLİR

  • Perakende satışı olan mallar üzerine veya ambalajına kolaylıkla görülecek ve okunacak şekilde vergiler dahil satış fiyatının koyulması mecburi. Hatta sadece fiyat koymak yetmez, bunun yanında üretim yeri ve ürünün ayırıcı özellikleri gösteren etiket koyulması da zorunludur. Tüketici bu etiketi görerek ve inceleyerek alıma karar verecek. Tatbikatta ya etiket görünmeyebiliyor veya etiket fiyatı ile kasa fiyatı arasında fark oluşabiliyor. Çoğunlukla toplu alım yapılan market gibi alışveriş alanlarında kasada tüketici sırası içinde ve uzunca bir liste ile alışveriş yapılırken raf fiyatı ile kasa fiyatı arasındaki fark izlenemiyor. Ancak raf fiyatı ile kasa fiyatı arasında fark bulunan hallerde tüketicinin lehine olan yani düşük fiyat uygulanır.

ŞİKAYET NEREYE?

  • Fiyat etiketi ile ilgili ortaya çıkan uyuşmazlıkların çözümünde uyuşmazlığın parasal değerine göre; hakem heyetine veya arabulucuya başvuru yapılabilir. Tüketici Kanunu’na aykırı uygulamalar için tüketiciler, ihtilafın 6.920 liraya kadar olması hallerinde ilçe hakem heyetlerinde, 6.920 lira ile 10.390 lira arasında olması durumunda da il hakem heyetine başvuru yaparak hak arayabilir. Tüketici hakem heyetlerine başvurular e-Devlet üzerinden ‘Tüketici Hakem Heyetlerine Başvuru İşlemi’ başlığı altında kolayca yapılabiliyor.
  • Resmi Gazete’de 28 Temmuz’da yayımlanarak yürürlüğe giren yasa ile 10 bin 390 lira üzerindeki tüketici uyuşmazlıklarında mahkemeye dava açmadan önce arabulucuya başvurma zorunluluğu getirildi. Anlaşma sağlanamazsa mahkeme yolu açık olacak. Etiket ve fiyatla ilgili şikayetler ayrıca ‘Haksız Fiyat Artışı (HFA)’ mobil uygulaması üzerinden veya Alo 175 Tüketici Danışma Hattı aracılığıyla Ticaret Bakanlığı’na bildirilebilir. Kaymakamlıklara veya illerde ticaret il müdürlüklerine giderek ücret ödemeden başvurmak da mümkün.

GÖRÜLECEK BİR YERE ASILMASI ZORUNLU

Perakende olarak satışa arz edilen malların veya ambalajlarının yahut kaplarının üzerine kolaylıkla görülebilir ve okunabilir şekilde etiket konulması; etiket konulması mümkün olmayan hallerde de aynı bilgileri kapsayan listelerin görülebilecek şekilde uygun yerlere asılması zorunlu. Vitrin ve raftaki ürünlerde fiyat etiketi bulunmadığı taktirde tüketicilerin bu durumu Ticaret Bakanlığı’na bildirmeleri halinde etiketsiz her bir ürün için ayrı ceza uygulanır.

Haberin Devamı

YARIN: YASAL GARANTİ SÜRESİNDEKİ HAKLAR!

Sıradaki haber yükleniyor...
holder