Oturduğum evin kirasını ödemekte geçen ay geciktim. Bu gecikme de elbette keyfi olmadı. Mesele maddi imkan meselesi. Kirayı ödemekte sıkıntı yaşadığım halde ev sahibi geciken kira bedeli için benden cezai şart talep etti. Yani benim kiram zamlandı. Kiranın aslını ödeyemiyorken cezayı nasıl öderim? Bunun için bir taksit veya bir başka ödeme kolaylığı sağlayabilir miyim?
Evet kira bedellerinin ödenmesinde problemler, uygulamada sık karşılaşılan önemli meselelerden biridir. Geciken kira bedelleri elbette tahsil edilebilir. Gecikme halinde icra takibi yoluna gidilebileceği gibi, kiracıya 30 gün süre verilerek bu süre içinde ödeme yapılmaması durumunda kiraya verene tahliye talep etme hakkı da doğmaktadır. Bu hukuki süreçler dikkate alındığında, uyuşmazlık yaşamamak adına kira bedellerinin süresinde ödenmesi büyük önem taşır. Bu nedenlerle kira bedellerinin zamanında ödenmesini öneriyoruz. Ancak cezai şart devreye girer mi? Bu husus için doğrudan yasa maddesini vereyim: Kiracıya, kira bedeli ve yan giderler dışında başka bir ödeme yükümlülüğü getirilemez. Özellikle, kira bedelinin zamanında ödenmemesi halinde ceza koşulu ödeneceğine veya sonraki kira bedellerinin muaccel olacağına ilişkin anlaşmalar geçersizdir. Görüldüğü üzere kiraya veren kiracıdan cezai şart talep edemeyecektir. Okuyucum bu hususu göz önünde bulundurarak hareket edecektir ama yukarıda sözünü ettiğim gibi 30 günlük gecikmelere uğradığı durumda daha riskli bir hale gelebilecek, tahliye taahhüdü tehdidi altında kalabilecektir. Netice olarak okuyucumun cezai şart ödeme zorunluluğu yoktur, sözleşmelerdeki böyle bir madde geçersizdir.
