Bir işyeri kira sözleşmesi yaptım. Kiraya veren taraf bir şirket, ben ise kiracıyım. Sözleşme hem taraflarca imzalandı hem de şirket kaşesi basıldı. Ancak şirket adına atılan imza tek kişi tarafından yapılmış. Şirket adına yapılan bu imza geçerli midir, yoksa şirketi bağlayabilmesi için iki yetkilinin birlikte imza atması mı gerekir?
Okuyucum endişesinde haklı, ancak iki imza şartı düşüncesinde haklı değil. İmzanın geçerli olup olmadığı endişesi açısından haklı. Bir kira sözleşmesi bir akit. Bir akdi imzalayanlar buna yetkisi olan kimselerdir. Okuyucum bir hakiki şahıs. O, kendi adı altına imzasını atar bu imza geçerlidir yani kendisini bağlar. Ancak bir hükmi şahsiyet adına imza atan acaba o hükmi şahsiyeti temsil yetkisine sahip midir? Sorun burada. Kiraya veren adı altında bir şirket ismi yazar veya bir kaşe vardır ama mesela altındaki imza güvenlik görevlisine ait ise ne yapacağız? Biraz aşırı bir örnek ama olayı anlatmak için gerekli. Dolayısıyla bir şirketle sözleşme yapılırken, sözleşme ekine o şirkete ait imza sirkülerinin eklenmesi gerekir. İmza sirküleri noter tarafından düzenlenen ve şirketi temsil etmeye yetkili kişilerin açıkça gösterildiği resmi bir belgedir.
İmza sirkülerinde yetkisi görülen kişi veya kişilerin imzaladığı belge geçerlidir. Onlar dışında birinin imzaladığı sözleşme geçersizdir. Bu yetki mutlaka iki kişi için olmaz, tek imza ile de yetkili kılınan kişiler olabilir. İşte bunu imza sirkülerinde görürüz. Okuyucumun yapması gereken, sözleşmeye eklenmek üzere şirketten imza sirkülerinin bir örneğini istemek ve kira sözleşmesindeki imza ile imza sirkülerindeki yetkili imzayı karşılaştırmaktır. Böylece içi rahat bir şekilde sözleşmenin geçerliliğinden emin olabilir. Bakın bakalım imzalar tutuyor mu, bana da yazın emi?
