Bir mağazamız için toptancı firmadan ürün aldık ama ayıplı çıktı. Bunun iadesi için anlaşamadık. Konu tüketici mahkemesi ile ilgili olabilir mi? Tüketici haklarımızı kullanabilir miyiz? Y.L.
* * * * *
Okuyucum bir mağaza sahibi veya yetkilisi. Yani ticari amaçla bir alışveriş yapmış ve aldığı ürün ayıplı. Bu halde durumları ne? Sorusu tüketici haklarını kullanıp kullanmayacağı olduğuna göre tüketici ile ilgili bazı bilgileri aktarmamda yarar var. Tüketici kanununun amacı şöyle açıklanmıştır: “Kamu yararına uygun olarak tüketicinin sağlık ve güvenliği ile ekonomik çıkarlarını koruyucu, zararlarını tazmin edici, çevresel tehlikelerden korunmasını sağlayıcı, tüketiciyi aydınlatıcı ve bilinçlendirici önlemleri almak...” Dikkat edilirse tarifte hep korunması amaçlanan tüketici. Peki tüketici kim? Tüketici: “Ticari veya mesleki olmayan amaçlarla hareket eden gerçek veya tüzel kişi.” Peki bu kanun hangi ihtilafları içerir? “Bu kanun her türlü tüketici işlemi ile tüketiciye yönelik uygulamaları kapsar .”
* * * * *
Peki okuyucumun aktardığı olayda soruyu soran taraf ticari amaçla toptan ürün almış, ürün ayıplı çıkmış. Şimdi bu alışveriş yukarıda açıklanan tariflere uyuyor mu? Hayır uymuyor. Çünkü aktarılan bilgide yapılan alışveriş ticari. Ticari alışverişlerde ticaret ile ilgili hususlar devreye girer. Oysa tüketici mevzuatında tüketici mahkemelerinin devreye girmesi için tarafın yukarıda tarifi verilen tüketici vatandaş olmalı. Ticari veya mesleki amaçlarla hareket edildiğinde tüketici mevzuatına tabi olmadığı yani neticeten ticari amaçla hareket edilmiş olmamalı. Oysa anlatılan olay tamamen ticari bir alışveriş. Yani tüketici mevzuatı dışında.