Gün 1: En büyük düşmanından kurtul!

02 Kasım 2017, Perşembe 09:00
AA
“21 Günde Değişim” yazı dizisinin ilk gününe bu pek mühim konu ile başlamak istiyorum ki; sigarayı bırakmanın hiç de zor olmadığını görüp 21 gün sonunda bu bağımlılığınızı nasıl otomatik olarak unuttuğunuzu gözler önüne sermek için.

Sigara…

Başlarda meraktı, keyifti. İçkinin yanında tek tüktü, kahvenin eşlikçisiydi derken paket satın almaya, onu sürekli yanınızda taşımaya ve derken de gün içinde farkında bile olmadan birbiri ardına yakmaya başladınız. Önceleri kokusu sizi rahatsız ederdi, sonra yavaş yavaş saçlarınıza giysilerinize sinip yerleşti, evinizin sık bulunduğunuz ortamların normal kokusu gibi yerleşti aklınıza sigara dumanı, onu kanıksadınız.

Sigara şu sıralar grip kadar normalleştirdiğimiz kanser hastalığı için çıkarılmış bir davetiye. Dünya Sağlık Örgütü’nün istatistiklerine göre ölüme neden olan ve en sık rastlanan hastalıklar listesinde akciğer kanseri ilk sırada. Acı ve ağrı dolu üstelik de ne yazık ki birçoğu başarı ile sonuçlanmayan uzun tedavi süreçleri kişileri hem fiziksel, hem ruhsal hem de psikolojik olarak yıpratıyor. Sadece sizi değil, en yakınınızda kim varsa sizinle beraber onlar da yaşıyor bu durumu.

Şimdi size oturup sigaranın zararlarını tek tek anlatmayacağım, aklı başında her insan bunu biliyor. Ama içtiğiniz her sigara ile kendinize ve en sevdiklerinize nasıl bir kötülük yapmış olduğunuzu bir kez daha düşünün istedim.

SİGARA, GÜZELLİĞE VURULMUŞ BİR BALTA!

Sigara içenlerin ciltleri sıklıkla soluk sarımtırak bir renkte, cansız ve mat olur. Sigara özellikle ağız kenarlarında yarattığı deformite ile kendini belli eder. Üst dudağa yerleşen ince çizgiler her duman temasında daha da keskinleşir. Dişler sararır ve lekelenir. Ellerde yaşlılık lekeleri daha erken oluşmaya başlar. Göz çevresi hızla yaşlanır.

Sigara kullanımı, geçireceğiniz herhangi bir operasyon için de iyileşme döneminizi uzatacaktır. Bu sebeple birçok cerrah, ameliyat edeceği hastalarına mutlaka ameliyattan 10 gün kadar önce sigarayı bırakma şartı koşar.

PEKİ AMA SİGARAYI NASIL BIRAKACAĞIZ?

“Yazması kolay ama nasıl bırakacağım” dediğinizi duyar gibiyim. Sigarayı bırakma eylemi öncelikle kafada başlar. Siz net şekilde karar verir, istikrarlı ve iradeli olursanız gerçekten bu işin gözünüzde büyüttüğünüz kadar zor olmadığını göreceksiniz.

Bunun size verdiği zararları öncelikle kendiniz görün. Saçınıza ve giysilerinize sinen sigara kokusunu koklayın. Her gün sigara için verdiğiniz para ile bir ayda ne kadar tasarruf edebileceğinizi hesaplayın. İstekli ve net karar vermiş biri için adım atmak hiç de zor olamayacaktır.

Bırakmayı ertelemeyin. “Bu paket bitsin, tatilden dönelim, pazartesiyi bekleyelim” gibi bahaneler kişinin kendini kandırıp zaman kazandırma tekniğidir. Bırakın paketiniz ziyan olsun, atın. Yoksa ziyan olup giden sağlığınız olacak. Karar verin, güçlü durun, kendinize güvenin!

DESTEKLEYİCİ UNSURLAR

Sigarayı bırakmak için yardım alabileceğiniz birçok destekleyici unsur var. İlk olarak sağlık bakanlığının Alo 171 Sigara Bırakma Hattı’nı arayarak destek alabilirisiniz.

Birçok psikolog ve psikiyatr da kendi özel teknik ve yöntemleri ile sigara bıraktırma seansları yapıyor. Üstelik tek seansta bıraktırma sözü veren çok iddialı hekimler de var. İnternetten araştırma yapmanızı öneriyorum. Eczanelerde satılan nikotin bantları da bu süreci rahat geçirmeniz için destekleyici olabilir.

YEŞİL YULAF ÇİMİ

Bu yazıyı hazırlarken televizyon editörlüğü yaptığım dönemde tanıdığım aktarlar Derneği Başkanı çok sevgili Ayhan Ercan’dan sigarayı bırakan okuyucular için önerilerini sordum. Bana yulaf çimini önerdi. Yeşil yulaf çiminin içinde, seratonin üretimini destekleyen maddeler var. Seratonin demek, mutlu ruh halleri demek. Beyinde yeterli derecede seratonin üretilmesi durumunda, nikotin yoksunluğunun olumsuz etkileri en aza inecektir. Bağımlılıktan kurtulmak isteyen hastaya destek sağlayacaktır. Ancak Ayhan Ercan’da bu konu hakkında üstüne basa basa “Tek bir gıda ya da madde yeterli değil, sigarayı bırakma eylemi zihinde başlar” diyor. Yani siz karar verin yeter ki, sizi destekleyecek unsurlar çok.

YEŞİL YULAF ÇİMİ’Nİ NASIL KULLANACAĞIZ?

Günde 1 tatlı kaşığı yeşil yulaf çimi kurusunu, 1 bardak herhangi bir sıvı ile içmeniz ya da günde 2 bardak yeşil yulaf kurusu çayı içmeniz bu dönemde sizi oldukça destekleyecektir. (Kaynak: Doğal Süper Gıdalar Kitabı, Ayhan Ercan)

BİZZAT YAŞANMIŞ BİR DENEYİM

Benim eşim sigarayı bıraktığı zaman uzun süren öksürük nöbetleri yaşamıştı. Ciğerler resmen katranı kusuyor gibi bir dönem çok yoğun şekilde balgam sökülmesine neden olmuştu. Eşimin doktoru ona “sigarayı bıraktığınız gün gelseydiniz, size vereceğimiz destekleyici tedavi ile bu balgam atma sürecini daha hafif ve kısa geçirebilirdiniz” demişti. Eğer uzun yıllardan beri sigara içiyorsanız, aile hekiminizin bu süreç için size mutlaka öneri ve tavsiyeleri olacaktır.

Bu yazıyı okuyup sigarasız bir hayat için karar verecek cesur okurlar, artık hayatta her konuda 1 adım önde olacak.

“21 Günde Değişim” yazı dizisinin yarınki bölümünde de size yavaşlamayı anlatacağım. Evet yanlış duymadınız, yavaşlamayı ve kendinizi duymayı.
 
 
Sıradaki haber yükleniyor...